
Nooit, maar dan ook nooit hebben we met een Ford Focus RS het idee gehad iets tekort te komen. Maar ja, je kent ze, de RupsjesNooitGenoeg van de autowereld. En dus ‘moest’ er dringend iets gebeuren. Dat ‘iets’ is deze Mountune Ford Focus RS.
Nu valt er gelukkig een hoop goeds te melden. Allereerst: Mountune is niet de sulligste tuner: ze doen alleen iets met Ford en hebben eindeloos veel ervaring opgebouwd met het prepareren van race-Fords in diverse klasses. Ten tweede zijn ze daar zo goed in dat Ford hun upgrades zelfs goedgekeurd heeft, wat betekent dat hun tuningspraktijken geen gevolgen hebben voor je fabrieksgarantie. Kom daar eens om bij driekwart van de andere tuners. Ten derde: ze blijven met hun pindakaasvingers over het algemeen van het uiterlijk van de auto af en bemoeien zich alleen met de techniek. Vandaar dat we bij dit artikel ook de gewone RS-foto’s hebben gezet, het verschil zie je toch niet. Nauwelijks. Soms.
De Mountune Ford Focus RS krijgt er 20 pk bij
Het blijft op zich redelijk bescheiden. Er komt 20 pk bij (wordt dus 370 pk) en het koppel stijgt naar 510 Nm, da’s 40 Nm meer. Dat laatste is alleen bij de (12 seconden lang beschikbare) overboostfunctie. Daardoor kun je 0,2 seconden sneller naar 100 km/u dan de ein-de-lo-ze 4,5 seconden die een standaard-RS daar over doet. Ze rommelen daartoe in het motormanagement, morrelen wat met de turbo en zorgen er met de zogeheten Inductiekit voor dat de motor zo’n 11 procent meer lucht binnenkrijgt dan normaal. En je weet: hoe meer lucht, hoe beter de prestaties.
Hartstikke mooi allemaal, tijd dus voor het slechte nieuws. Jarenlange weeklachten van ervaren RS- en ST-rijders ten spijt, is Mountune-spul nog altijd niet zomaar in Nederland leverbaar. Je zult er dus voor naar Engeland moeten. Maar ach, in een RS is dat helemaal zo erg nog niet – die had je toch om mee te rijden. En als je dan ook nog eens in een heuse Mountune Ford Focus RS weer terugkeert, ben je helemaal het mannetje!
Meer van TopGear


Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Waarom de lekkerste Ford Focus ST niet naar Nederland komt

Deze Focus RS van de overheid lijkt een koopje, tot je in de (dubieuze) geschiedenis duikt

Ford Focus ST review: Kon de hot hatch nog worden verbeterd?

Kan deze Ford Focus ST met Mountune M365-kit het gemis van de RS verzachten?

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Kan deze Ford Focus ST met Mountune M365-kit het gemis van de RS verzachten?

Mountune Fiesta ST: nu 235 pk

Mountune Ford Focus RS doet nu bijna 700 pk

Mountune Ford Focus RS krijg 520 pk

Mountune Ford Focus RS met 405 pk

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’

Vakantiegangers opgelet: In deze Europese landen pakt de politie je auto af bij te hard rijden

Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer, maar kosten tussen de 2.500 en 10.000 euro
