Nooit, maar dan ook nooit hebben we met een Ford Focus RS het idee gehad iets tekort te komen. Maar ja, je kent ze, de RupsjesNooitGenoeg van de autowereld. En dus ‘moest’ er dringend iets gebeuren. Dat ‘iets’ is deze Mountune Ford Focus RS.
Nu valt er gelukkig een hoop goeds te melden. Allereerst: Mountune is niet de sulligste tuner: ze doen alleen iets met Ford en hebben eindeloos veel ervaring opgebouwd met het prepareren van race-Fords in diverse klasses. Ten tweede zijn ze daar zo goed in dat Ford hun upgrades zelfs goedgekeurd heeft, wat betekent dat hun tuningspraktijken geen gevolgen hebben voor je fabrieksgarantie. Kom daar eens om bij driekwart van de andere tuners. Ten derde: ze blijven met hun pindakaasvingers over het algemeen van het uiterlijk van de auto af en bemoeien zich alleen met de techniek. Vandaar dat we bij dit artikel ook de gewone RS-foto’s hebben gezet, het verschil zie je toch niet. Nauwelijks. Soms.
De Mountune Ford Focus RS krijgt er 20 pk bij
Het blijft op zich redelijk bescheiden. Er komt 20 pk bij (wordt dus 370 pk) en het koppel stijgt naar 510 Nm, da’s 40 Nm meer. Dat laatste is alleen bij de (12 seconden lang beschikbare) overboostfunctie. Daardoor kun je 0,2 seconden sneller naar 100 km/u dan de ein-de-lo-ze 4,5 seconden die een standaard-RS daar over doet. Ze rommelen daartoe in het motormanagement, morrelen wat met de turbo en zorgen er met de zogeheten Inductiekit voor dat de motor zo’n 11 procent meer lucht binnenkrijgt dan normaal. En je weet: hoe meer lucht, hoe beter de prestaties.
Hartstikke mooi allemaal, tijd dus voor het slechte nieuws. Jarenlange weeklachten van ervaren RS- en ST-rijders ten spijt, is Mountune-spul nog altijd niet zomaar in Nederland leverbaar. Je zult er dus voor naar Engeland moeten. Maar ach, in een RS is dat helemaal zo erg nog niet – die had je toch om mee te rijden. En als je dan ook nog eens in een heuse Mountune Ford Focus RS weer terugkeert, ben je helemaal het mannetje!
Reacties