
Nooit, maar dan ook nooit hebben we met een Ford Focus RS het idee gehad iets tekort te komen. Maar ja, je kent ze, de RupsjesNooitGenoeg van de autowereld. En dus ‘moest’ er dringend iets gebeuren. Dat ‘iets’ is deze Mountune Ford Focus RS.
Nu valt er gelukkig een hoop goeds te melden. Allereerst: Mountune is niet de sulligste tuner: ze doen alleen iets met Ford en hebben eindeloos veel ervaring opgebouwd met het prepareren van race-Fords in diverse klasses. Ten tweede zijn ze daar zo goed in dat Ford hun upgrades zelfs goedgekeurd heeft, wat betekent dat hun tuningspraktijken geen gevolgen hebben voor je fabrieksgarantie. Kom daar eens om bij driekwart van de andere tuners. Ten derde: ze blijven met hun pindakaasvingers over het algemeen van het uiterlijk van de auto af en bemoeien zich alleen met de techniek. Vandaar dat we bij dit artikel ook de gewone RS-foto’s hebben gezet, het verschil zie je toch niet. Nauwelijks. Soms.
De Mountune Ford Focus RS krijgt er 20 pk bij
Het blijft op zich redelijk bescheiden. Er komt 20 pk bij (wordt dus 370 pk) en het koppel stijgt naar 510 Nm, da’s 40 Nm meer. Dat laatste is alleen bij de (12 seconden lang beschikbare) overboostfunctie. Daardoor kun je 0,2 seconden sneller naar 100 km/u dan de ein-de-lo-ze 4,5 seconden die een standaard-RS daar over doet. Ze rommelen daartoe in het motormanagement, morrelen wat met de turbo en zorgen er met de zogeheten Inductiekit voor dat de motor zo’n 11 procent meer lucht binnenkrijgt dan normaal. En je weet: hoe meer lucht, hoe beter de prestaties.
Hartstikke mooi allemaal, tijd dus voor het slechte nieuws. Jarenlange weeklachten van ervaren RS- en ST-rijders ten spijt, is Mountune-spul nog altijd niet zomaar in Nederland leverbaar. Je zult er dus voor naar Engeland moeten. Maar ach, in een RS is dat helemaal zo erg nog niet – die had je toch om mee te rijden. En als je dan ook nog eens in een heuse Mountune Ford Focus RS weer terugkeert, ben je helemaal het mannetje!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom de lekkerste Ford Focus ST niet naar Nederland komt

Deze Focus RS van de overheid lijkt een koopje, tot je in de (dubieuze) geschiedenis duikt

Ford Focus ST review: Kon de hot hatch nog worden verbeterd?

Kan deze Ford Focus ST met Mountune M365-kit het gemis van de RS verzachten?

De Ford Focus Wagon Active is niet de modernste in dit segment. Is dat erg?

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Kan deze Ford Focus ST met Mountune M365-kit het gemis van de RS verzachten?

Mountune Fiesta ST: nu 235 pk

Mountune Ford Focus RS doet nu bijna 700 pk

Mountune Ford Focus RS krijg 520 pk

Mountune Ford Focus RS met 405 pk

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij
