Er is maar één ding erger dan iemand die onnodig links rijdt. Oké, één ding erger in het verkeer; er zijn wel wat prominente figuren uit de wereldgeschiedenis die ergere dingen hebben gedaan. Maar misschien reden zij óók onnodig links. Hoe dan ook: wat nog erger is, zijn de mensen die onnodig links blijven rijden als ze worden ingehaald en iemand schuift voor hun neus een extra rijstrook op. Of ze worden rechts ingehaald en blijven toch plakken. Heb je er dan gewoon maling aan?

De grote vraag is: wanneer is het officieel onnodig linksrijden? Hoe lang mag jouw inhaalactie duren voordat je weer netjes een rijstrook naar rechts moet? Grappig genoeg zegt de wet hier niets over. Het is aan de betreffende agent om daarover te oordelen. Wel zijn er richtlijnen. Een woordvoerder van het CBR vertelt aan TopGear Nederland dat zij 10 seconden als grens hanteren. Als je meer dan 10 seconden niemand meer inhaalt, dan moet je weer naar rechts.

Deze 10 seconden komen we vaker tegen. Zo was er in 2018 een campagne van de politie Rotterdam waarbij op de informatieborden boven de snelweg viel te lezen: ‘Binnen 10 seconden niemand inhalen? Hou dan rechts!’ Het mag dus duidelijk zijn dat 10 seconden de gouden regel is. Is de volgende inhaalactie meer dan een zesde van een minuut verderop, dan kun je beter even terug naar rechts. Daarbij maakt het niet uit of er iemand achter je zit of niet.

Hoe hoog is de boete voor onnodig linksrijden?

De boete voor rechts inhalen is in 2025 duurder dan die voor linksplakken. De ongeduldige bestuurder moet 310 euro betalen als hij iemand rechts inhaalt. Wie op de snelweg links blijft hangen, is 280 euro kwijt. Wie buiten de autoweg of snelweg links blijft plakken, moet trouwens ook 310 euro betalen. Dan is het dus net zo duur. In 2024 werden op de snelwegen en autowegen 4.423 bekeuringen uitgedeeld aan linksplakkers, samen goed voor een bedrag van 1,16 miljoen euro. 

23 reacties op “Hoe lang mag je links blijven plakken voordat het onnodig linksrijden is?”

  1. Wat ik in deze discussie nog niet tegen ben gekomen is een belangrijke reden waarom we geacht worden rechts te rijden….. ruimte voor de hulpdiensten.
    Als bestuurder v.e. voorrangsvoertuig spreek ik uit ervaring als ik zeg dat linksplakkers op de (snel)wegen de No.1 reden zijn voor vertraging bij spoedritten. Niet alleen nemen ze zelf ruimte weg (rechts inhalen mag immers niet) … ze veroorzaken ook hele “blokken” van verkeersdeelnemers die er maar een beetje naast en achter blijven hangen. Linksplakkers …doe de hulpdiensten een lol, haal je egocentrische kop uit je hol …. en hou gewoon zoveel mogelijk rechts

    • Elke week rijdend over de A2 tussen Holendrecht en Oude Rijn vv zie ik hordes automobilisten de hele route op de 3/4 baan rijden zonder dat iemand op baan 1/2 rijden. Rechts in halen mag niet dus moet je van baan 1 naar baan 5 en daarna weer terug

  2. Die 10 seconden is wel erg krap. Vooral als het meer dan 2 banen betreft en je op de middelste baan rijd. Het probleem is dat veel mensen veel te dicht op elkaar rijden en als je dan naar links moet, willen ze je er niet tussen laten en rijden veel te dicht achter elkaar. Daarom blijf je daar dan maar langer rijden. Het is geen doen om steeds tussen langzame vrachtwagens te moeten rijden en dan geen ruimte te krijgen om naar links te gaan. Degene die over linksrijders zeuren veroorzaken het dus vaak zelf door hun eigen bumperklever rijstijl.

  3. Soms ga ik helemaal naar rechts, dan loop ik op een vrachtwagen in en wil naar links, maar daar zitten dan autos, en kan ik niet naar links, en dat terwijl de uiterst linkerbaan leeg is.
    En dan vrachtwagens die elkaar inhalen… Dat duurt echt minuten.
    Ik zag eens bij Leo de Haas een agent die vertelde te anticiperen… Dat doe ik nu ook.
    En zolang ik harder dan de max toegestane snelheid rijd, hoezo zit IK dan iemand in de weg?

  4. De smerige links rijders zijn die links rijders als je ze rechts inhaalt opeens gas gaan geven omdat zich gepasseerd voelen.

  5. Ik ben geen linksplakker en weet zelfs bij 3 sporen de rechter te vinden. Wat mij wel mateloos irriteert is het volgende. Ik houd afstand. Dat ik nog een kans heb om te remmen maar niet overdreven. Bijj het inhaalgebeuren. Het lijk dan dat sommige bestuurders door het dolle heen raken, dicht op rijden, links, rechts en wanneer kans is rechts langs rijden.

  6. Iedereen die meent dat hij op de middelste strook moet blijven niet naar rechts hoeft als er niks aan komt of überhaupt schijt heeft aan welke strook te rijden mogen van mij voor de rest van hun leven het rijbewijs verliezen. Voor verkeers hufters is geen plek op de weg.

    Ik rij veel in Duits land en hier is het probleem echt extreem. En het zit mij inmiddels zo hood dat ik zou zeggen dat we in Polen nog een paar kampjes hebben die we weer kunnen opstarten voor deze hersen doode, door de mond ademende, zuurstof stelende personen.

  7. Meeste rijden sinds corona en 100km op de snelwegen erg hufterig en ikkr ikke en het maakt mij rijden met paardenkleppen op lijkt het wel bij mede weggebruikers.

    Recht ingehaald worden maar als een volkomen verstijfd dom persoon gewoon blijven op de middelsre baan

    Man wat rijden we slecht tegenwoordig

    Oja tip voor de dames tegenwoordig en vooral de jeugdige
    Neem eens wat meer afstand van je voorganger en gas los wanneer je een rotonde oid nadert gebrek aan ruimtelijk inzicht lijkt het weer ben eigenlijk altijd wel iemand zn fouten in het verkeer aan het oplossen

    Anders al 20 x een andere auto kunnen kopen

    Idoot ikke ikke volk is het geworden en ja ik ben hier ook geboren helaas en ben er niet trots meer op hoe het hier in Nl tegenwoordig is

  8. Aha, dus eigenlijk kun je ook gewoon door rood rijden als er niks aankomt, net zo snel rijden als je wilt als als niemand er last van heeft, rechts inhalen als niemand er last van heeft. Ieder z’n eigen verkeersregels.

    • Wat zijn de regels als ik rechts inhaal terwijl.ik 100km/u rij op cruise control en degene links 99, en ik verder alleen maar op mijn baan blijf? Ik ga niet onnodig zitten zwalken over de weg.

    • Je moet er wel een 20-25 meter voorbij zijn inderdaad. Binnen 10 meter inhalen naar rechts gaan is zowaar gevaarlijk voor degene die je inhaalt.
      Tegenwoordig zie je steeds meer plakkers op de middelste baan, als er 3 beschikbaar zijn. Vooral Duitsers hebben de neiging om kilometers op die middelste baan te plakken, als ze überhaupt naar de rechter baan gaan. Duitsers zijn of racers (in Duitsland), of vertragend (in NL bv.) In het weekend veroorzaken ze veel vertraging met hun getreuzel en geplak op de middelste baan. Verder prima volk, ga graag naar de de heimat (itt bv. Frankrijk).

      • Dat klopt inderdaad. Duitsers blijven heel vaak op de middelste baan bij drie rijstroken of links rijden bij twee rijstroken. Vaak ook minder dan de toegestane snelheid. Heel irritant, want rechts inhalen (bij 2 rijstroken) mag niet.

  9. Ik rij soms tientallen km’s achtereen links wanneer ik (behoorlijk) sneller rij dan de rest. Alleen in het geval iemand nog sneller rijdt ga ik naar rechts zodat deze persoon mij links kan inhalen. Ik hou dit ook goed in de gaten zodat niemand er last van heeft.
    Doe dit op autopilot, die ik anders elke 10 seconden moet uitzetten en aanzetten, het is dan gemakkelijker gewoon links te blijven rijden.
    (ik weet dat dit niet zo hoort, maar zit nooit iemand in de weg)

    Mijn irritatie bij linksplakkers zit hem voornamelijk in mensen die hun cruise control niet willen aanraken, dus links gaan inhalen met 2 km verschil tov verkeer op de rechterbaan waardoor tientallen auto’s erachter snelheid moeten minderen.

      • Aha, dus eigenlijk kun je ook gewoon door rood rijden als er niks aankomt, net zo snel rijden als je wilt als als niemand er last van heeft, rechts inhalen als niemand er last van heeft. Ieder z’n eigen verkeersregels.

        • Dat klopt inderdaad. Duitsers blijven heel vaak op de middelste baan bij drie rijstroken of links rijden bij twee rijstroken. Vaak ook minder dan de toegestane snelheid. Heel irritant, want rechts inhalen (bij 2 rijstroken) mag niet.

    • Autopilot uit en aanzetten? Dan ben ik wel benieuwd hoe jouw systeem werkt.

      Als ik van rijbaan wissel kan ik gewoon mijn cruise control aan laten staan. Bij het inhalen (knipperlicht naar links) geeft ie een klein beetje gas hij, en naar rechts laat ie het gas ietsje los..

      Mag toch niet hopen dat in geavanceerdere auto’s deze functie minder zijn.. Anders word ik al bang voor het uitzoeken van een nieuwe auto…

      En dat je voor jouw gevoel niemand in de weg zit kan kloppen, maar mijn adaptieve cruise control zit je dan wel in de weg. Die neemt ruimere marges dan dat een mens dan neemt, logisch. Maar dat zorgt er wel eens voor dat de auto gas loslaat/gaat remmen omdat jij je autopilot niet wilt uitzetten. Dus er zitten twee kanten aan de medaille 😉

  10. Of mensen die bij spitsstroken niet over de doorgetrokken streep durven, en naar rechts gaan als er een x voor een afslag o.i.d. een onderbroken streep is. Dan snap je er ook niks van…

    • Ja dat is ook erg vermoeiend. A10 naar A4 is zo’n perfect voorbeeld.

      Maar ben bang dat mensen tegenwoordig gewoon te afgeleid zijn van het autorijden in combinatie met zelfrijdende functie en een de politie die gemak (flitspalen) verkiest over daadwerkelijk handhaven (rondrijden).
      En nee ik ben geen heilig boontje en maak ook fouten maar ik probeer andere niet te hinderen en mijn fouten te erkennen.

      • Op de A2, 5 baans, kan de politie duizenden boetes per dag uitdelen voor links plakken. Ik rij als het kan op baan 5 maar haal autos in die nooit van baan 1 of 2 komen. En dat weet je: ze gaan echt nooit naar rechts. Daar is hun auto te duur voor.

Laat een antwoord achter aan Piet moenen Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear