We kunnen politiek correct doen of het gewoon even op tafel leggen. Als het geen witte bedrijfsbusjes zijn, dan zijn het vaak de duurdere auto’s die bumperkleven, agressief inhalen of afsnijden. Maar is het nu de dure auto die de mens asociaal maakt, of is het de asociale mens die de dure auto kiest? Bij de Universiteit van Helsinki in Finland besloten ze dit uit te zoeken. Het onderzoeksteam, onder leiding van Jan-Erik Lönnqvist, hield een steekproef onder 1.900 personen.

Hierbij keken ze naar de Big Five, ook wel de vijf belangrijkste persoonlijkheidstrekken. Dit zijn: extraversie, emotionele stabiliteit, openheid, vriendelijkheid en ordelijkheid. Goed, dat mag je gelijk vergeten, want de uitkomst is het belangrijkst. Dat onderzoek wees uit dat wanneer een persoon agressief, egoïstisch of narcistisch is, de kans groter is dat hij of zij een dure auto koopt. Of een patserbak, als je dat een fijnere term vindt.

De aso kiest de auto, niet andersom

Daarbij kun je dus concluderen dat je niet per definitie asociaal gaat rijden van een dikke bak. Deze asociale rijders hebben een grote auto omdat ze bepaalde karaktereigenschappen bezitten. Je wordt dus niet ineens een pestkop als je een BMW of een Mercedes koopt (maar ervaring leert, ook dat gebeurt). Maar, dat is niet het hele verhaal. Want de titel van het onderzoek is: ‘Niet alleen klootzakken rijden Mercedes. Naast onaangename mannen, rijden ook gewetensvolle mensen auto’s met een hoge status’.

Het onderzoek wijst een tweede groep aan die de voorkeur geeft aan de dure auto. Dit zijn mensen die de auto kopen vanwege de status van het model of gevallen zijn voor de kwaliteit van de auto of het comfort. Zij kopen een auto die volgens de onderzoekers hun persoonlijkheid weerspiegelt en de bolide als een verlengstuk van zichzelf beschouwen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear