Er zijn een hoop mensen die een diesel rijden omdat ze de koppelrijke motoren fijn vinden, maar over het algemeen koop je een diesel omdat je veel kilometers rijdt. De wegenbelasting is een stuk hoger, maar daar kreeg je lagere brandstofkosten voor terug. Tenminste, dat was altijd zo. Maar nu diesel zo duur is geworden, willen mensen überhaupt nog een diesel rijden?

TopGear schakelde met de Bovag en de RAI Vereniging om te kijken naar de nieuwverkoop van diesels, de tweedehandsmarkt en de cijfers van de import en export. En opvallend genoeg lijken niet alle kopers zich iets te trekken van de hoge dieselprijzen. Er blijven diesels geïmporteerd worden, de export blijft op hetzelfde niveau en de tweedehandsmarkt zakt maar ietsjes.

Worden er nog nieuwe diesels verkocht?

Er zijn tot en met augustus dit jaar 3.593 nieuwe personenauto’s met een dieselmotor verkocht. Vorig jaar waren dat er in dezelfde periode nog 5.642, maar dat kan ook te maken hebben met de leveringsproblemen. De nieuwverkoop van diesel is al jaren aan het zakken, dus we durven deze daling niet toe te schrijven aan de dieselprijzen.

Willen mensen nog tweedehands diesels kopen?

Er zijn zeker nog mensen die graag een personenauto op diesel rijden. Vorig jaar werden er tot en met augustus 93.613 tweedehands dieselauto’s verkocht en dit jaar staat de teller op 65.112 stuks. Toch wel een daling van 30 procent, maar de verkoop ligt verre van stil, ondanks dat de prijzen van diesel al sinds maart van dit jaar stevig aan het klimmen zijn.

Is de export van dieselauto’s dan wel door het dak?

Ook waren we benieuwd naar de export. Je kunt je voorstellen dat er in landen waar de dieselprijs laag is, meer wordt gegeven voor een dieselauto. Voor Nederlandse verkopers van dieselauto’s kan de export dus interessant zijn. Uit de door TopGear opgevraagde cijfers van de RAI Vereniging blijkt dat het aandeel dieselauto’s bij de export juist gedaald is.

Van januari tot augustus zijn er dit jaar 80.331 personenauto’s met een dieselmotor geëxporteerd. Dat is niet alleen minder dan 135.045 in dezelfde periode vorig jaar, maar ook het aandeel slonk iets. Van alle geëxporteerde personenauto’s is 39,74 procent diesel. Dat was vorig jaar 43,53 procent. Of blijven er gewoon minder dieselauto’s over om te exporteren?

Importeren we dan nog wel dieselauto’s?

Ook de importcijfers laten nog geen veranderingen zien. Tot en met augustus haalden we in totaal 17.681 gebruikte personenwagens met een dieselmotor naar Nederland. Dat waren er vorig jaar nog 25.796 maar het aandeel van de totale import bleef ongeveer gelijk. Dit jaar was het 10,22 procent en vorig jaar 11,91 procent.

Hoe zit het met de restwaarde?

Opvallend genoeg meldde Autotelex aan het begin van dit jaar nog dat tweedehands diesels (met name uit bouwjaren 2012 tot en met 2017) erg in trek waren en dat de restwaarde gunstig bleef. In de meest recente update meldt Autotelex wél dat de restwaarde van diesel onder druk staat door de hoge brandstofprijzen.

Dus dieselrijders trekken zich niets aan van de hoge dieselprijzen?

Aan de hand van de statistieken lijkt het erop dat dieselrijders zich eigenlijk weinig aantrekken van de steeds duurder wordende peut. Ze exporteren in ieder geval niet massaal hun dieselgebakjes om aan de elektrische auto te gaan.

Advertentie

Reacties

  • Wesley says at 14 september 2022:

    Ik ben het op veel punten eens hoor, maar volgens mij praat je vooral je eigen mening recht. Neem jij bij je diesel uitstoot wel mee hoeveel energie de raffinage kost? En ga je serieus op een autoforum preken voor een begrenzing op acceleratie? Kom op zeg… En die bandenslijtage wegzetten en niet meenemen dat die bev verder geen onderhoud behoeft is ook geen eerlijke vergelijking. Sorry.

    Reply
  • Towtruck says at 14 september 2022:

    Ik ken zat gasten die een diesel rijden die de brandstof via de zaak kopen omdat ze een dieselpomp daar hebben staan ..
    Bazen en kantoorvolk betalen helemaal niets voor de diesel… wordt gewoon bij een van de vrachtwagens of kranen geschreven
    Gratis is de beste reden om diesel te rijden

    Reply
  • Robert says at 14 september 2022:

    Voor een particulier die zonder lening of dure lease privé een goede auto nodig heeft voor woon werk erweer en privé gebruik en vakantie is elektrisch rijden vrijwel uitgesloten, want veel te duur, 2e hands niet slim, daar na aantal jaar de accu’s vervangen moeten voor 15000 euro, dus meer dan dagwaarde auto…gemiddelde Nederlander heeft budget van 10 a 15000 euro voor een auto. Ik rij 30.000km perr jaar, kan max 16000 euro besteden en koop dan 1x per 8 Jr een andere auto. Dan is diesel de enige optie. Huidige auto is Mercedes 220 cdi 2014, ik haal daar gemiddeld 1 op 24 mee, soms zelfs 1 op 28 op rit huis- werk van 70km. Voorheen reed ik altijd lpg, maar er zijn bijna geen leuke auto’s meer die op lpg kunnen. Mijn conclusie is dat ondanks gestegen prijzen diesel nog steeds zeer aantrekkelijk is, en in tegenstelling tot wat men ons wil doen geloven, is diesel zeker niet zo vuil als men beweert, maar de overheid beweert wel meer dingen die niet waar zijn……

    Reply
  • Jos says at 14 september 2022:

    Die hele hetze tegen diesels is onzin, ja de oude diesels stoten meer fijnstof uit dan benzine auto’s, maar diesels stoten veel minder co2 uit dan benzine auto’s en de nieuwe diesel van Mercedes is zelfs net zo schoon als elektrisch rijden, ultra schone diesels komen er dus aan, het enige nadeel is dat er nog diesel voor nodig is. Het rijden van een elektrische auto met een beetje bereik is voor de meeste mensen nog veel te duur, de aanschaf is de helft tot 2x zo duur, met de huidige stroomprijzen is het rijden ook nog eens duur en daarbij is het bereik echt nog niet voldoende is bij de iets beter betaalbare modellen, dit zal zo blijven totdat de zwavel-ion accu’s beschikbaar komen op de markt, die kunnen 5x zoveel energie opslaan en zijn veel lichter. Laat mij nog maar even doorrijden in m’n redelijk schone diesel en dan kijk ik over 4-5 jaar wel weer eens hoe het ervoor staat.

    Reply
  • De lpg rijder says at 14 september 2022:

    Elektriciteit moet toch ook opgewekt worden wat voor uitstoot geeft dat ?
    Het opruimen recyclen van een accu daar lees je niets over plan van aanpak of zadelen we daar onze jongeren maar mee op ?
    Aanschaf is erg hoog koop gewoon een normale auto en het verschil van aanschafprijs inversteren in andere verduurzaming kijk eens of het een win situatie wordt.
    Bandenslijtage is erg hoog 3 setje ten opzichte van een setje bij een brandstofauto.
    En elke elektrische auto wordt hard mee gereden kijk maar op de snelweg zet je auto eens op 100 en kijk wat je voorbijkomt
    Begrenzing van niet sneller als binnen 5 seconden op kunnen trekken voorkomt ongelukken ook dit harde optrekken is uitstoot van weer sneller op moeten laden en bandenslijtage

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie