De nieuwverkopen van diesels vallen dan de laatste jaren wat tegen, maar er zijn nog genoeg trouwe dieselaars die zweren bij het spul. En ja, als je veel kilometers maakt, dan is het een simpele rekensom. Je betaalt meer wegenbelasting (en vaak zijn de onderdelen wat duurder), maar krijgt er goedkopere brandstof en een lager verbruik voor terug. Dat was tenminste zo – maar waarom is diesel nu duurder dan benzine bij veel tankstations?

Voorheen was diesel vaak 30 cent goedkoper per liter. Waarom stijgen de dieselprijzen zoveel harder dan benzineprijzen? Volgens Marnix Koopmans van de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie is er niet één enkele reden waarom de dieselprijzen harder stijgen dan benzineprijzen, maar zijn er zijn momenteel drie dingen aan de hand. Het valt niet te zeggen welke van de drie oorzaken de meeste invloed heeft. We nemen ze even door.

In Europa een groter tekort aan diesel

‘In Europa maken we minder diesel in de raffinaderijen dan we zelf gebruiken. We hebben dus altijd een dieselimport-positie. Vanuit Rusland haalden we dagelijks letterlijk miljoenen liters kant-en-klare diesel en dat is nu weggevallen’, zegt Koopmans tegen TopGear. In Europa gebruiken we meer diesel dan benzine. Bovendien moet het vrachtverkeer blijven rijden, waar benzineauto’s misschien nu wat vaker blijven staan. De vraag blijft voor diesel dus min of meer hetzelfde, terwijl het aanbod afneemt.

‘Het merendeel van onze dieselimport kwam uit Rusland en ik kan me voorstellen dat het aandeel uit Amerika opgeschroefd wordt. Dit is alleen al duurder omdat het van verder komt en lastiger is om deze kant op te krijgen. En de Amerikanen zullen hun prijzen ook wel aanpassen aan de vraag. Het alternatief voor de gebruikelijke Russische import is een stuk duurder.’

Wij kunnen veel met de restjes olie, maar die krijgen we nu ook niet

‘In Rusland is het raffinageproces technologisch een stuk minder ontwikkeld dan in het westen. Wij hebben meer apparaten staan die nog wat kunnen met moeilijkere ruwe olie. In Rusland halen ze het door de eigen raffinaderijen heen, krijgen daar bepaalde brandstoffen uit en houden een deel van de zwaardere ruwe olie over. De zogenoemde bottom of the barrel. En daar kunnen zij niet veel mee’, zegt Koopmans tegen TopGear.

Die restjes olie waar Rusland zelf weinig aan heeft, mogen wij voor een gunstige prijs overnemen. Hier kunnen we dat met onze apparatuur omzetten in prima brandstof voor een gunstige prijs. Die goedkope diesel van de restjes ruwe olie ontbreekt nu ook in de mix. Hierdoor stijgt de prijs verder, want deze liters moet je duurder inkopen om aan de vraag te voldoen.

Het ontzwavelen is duurder door de energieprijzen

‘Er zit tegenwoordig steeds minder zwavel in de brandstoffen. Bij diesel worden er meer stappen genomen om de brandstof te ontzwavelen, en de stappen zijn moeilijker omdat diesel meer zwavel bevat. Dit doe je met waterstof. Het winnen van waterstof doe je met aardgas en er komt een hoop energie bij kijken. De totale energiekosten zijn ook een stuk hoger geworden, en dat zie je terug in de totaalprijs. Dus ook het zelf maken van diesel in Nederland is duurder geworden’, geeft Koopmans als derde reden.

Waarom de dieselprijzen harder stijgen dan benzineprijzen: in het kort

De vraag naar diesel blijft hetzelfde terwijl het aanbod afneemt, dat is een belangrijke reden. Daarnaast krijgen we geen olie met korting meer om zelf goedkope diesel van te maken en tot slot zijn de grondstoffen om hier diesel te maken duurder geworden. Diesel vraagt meer van deze grondstoffen dan benzine, dus die klap komt harder aan.

Dit artikel was oorspronkelijk in maart 2022 geplaatst. Het artikel is geactualiseerd en herplaatst.

Advertentie

Reacties

  • Leontien says at 12 september 2022:

    En waarom is de dieselprijs in bijvoorbeeld Frankrijk dan nu €1,60 terwijl wij hier nog steeds €2,00 of méér per ltr betalen??
    Tel daar de hoge wegenbelasting bij op en je ziet wie hier z’n zakken mee vult!!
    Dieven zijn het!!!

    Reply
  • Dirk-Jan says at 11 september 2022:

    En dan te bedenken dat diesel geproduceerd wordt met ‘t “afval” dat ontstaat tijdens ‘t produceren van benzine !

    Reply
  • Evd says at 10 september 2022:

    Dat betekent dat de overheid dus nu de wegenbelasting met diesel gelijk moet trekken aan benzine. Waarvan de overheid hoef je niks te verwachten want die denken alleen maar klimaat klimaat klimaat.

    Reply
  • John says at 10 september 2022:

    Omdat ze ons uit die fosiele brandstof auto’s willen dwingen in zo’n elektrobak alles dwang tegewoordig

    Reply
  • John van der Veeke says at 9 september 2022:

    Dus wordt het tijd om de wegenbelasting te verlagen voor diesel..

    Reply
  • Ruudje 085 says at 15 maart 2022:

    Inderdaad. Zowel Rusland en de Oekraïne zijn verziekte en tot op het bot toe corrupte landen.
    Mijn vrouw is Oekraïnese. De fijne Oekraïnese regering heeft jarenlang de zakkengevuld en het volk bestolen. Geen idee waarom de Oekraïner nog enig respect heeft voor deze regering. Zelensky en zijn vriendjes zijn geen haar beter als de vorige regeringen helaas. Ik hoop dat deze oorlog snel beslecht wordt in het voordeelvan de Oekraïne uiteraard maar veel zal er oor het volk niet veranderen. Wederom helaas.

    Reply
  • Bastiaa says at 15 maart 2022:

    Amerikanen staan te trappelen om te leveren. Voor hun kan de oorlog niet lang genoeg duren. Geld verdienen aan wapens, brandstof, diensten en gelijk een zwak Rusland en een slaafs Europa krijgen. Als de pleuris uitbreekt is het toch aan de andere kant van de plas. Vraag me af waar de sancties waren van ons toen de Amerikanen illegaal een soeverein land, Irak, binnen vielen waarbij 1 miljoen burgerslachtoffers vielen. Hypocrisie viert hoogtij.

    Reply
  • Fred says at 15 maart 2022:

    Klopt Bert. Vooral het laatste

    Reply
  • FB@A says at 13 maart 2022:

    1 liter benzine produceren kost 8 kWh aan electriciteit. Daar rijdt een EV 35 tot 50 km op. En ik lees ook nergens terug hoeveel kobalt er wordt verbruikt voor het ontzwavelen van diesel. De prijs van kobalt is ook veel hoger geworden.

    Reply
  • Henk says at 13 maart 2022:

    Omdat ze de diesel rijder de diesel uit willen jagen. Niet meer of minder

    Reply
  • Bert says at 12 maart 2022:

    Onzin er worden tonnen diesel naar oekraine gestuurt die betalen wij.1 druppel voor ons 1 druppel voor oekraine 1 druppel voor corona terugbetalen en 1 druppel voor corrupte overheid

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie