De Tesla Cybertruck is hier, maar niet officieel. Even hoopten we nog dat Musk een kleinere, lichtere, veiligere en minder scherpe versie in Europa zou verkopen, maar dat komt er niet van. Wij Europeanen kopen te weinig van pick-ups, vindt Tesla. Toch doet een Nederlandse handelaar een poging om de Cybertruck naar Europa te halen en hier te verkopen.
Sterker nog: autodealer Next Exclusives biedt de Tesla Cybertruck online al aan. De autoverkoper laat weten dat er veel werk en geld in het project zit. ‘Dit is voor ons een grote uitdaging (geweest), maar we zijn er op dit moment zeker van dat dit helemaal goed gaat komen’, zegt de dealer tegen TopGear Nederland. De versie die naar Nederland wordt gehaald, is niet de topper die Tesla Cyberbeast noemt, maar het is ook weer niet de instapper.
Specificaties van de Nederlandse Tesla Cybertruck
De Cybertruck heeft twee elektromotoren die samen 600 pk naar alle wielen sturen. De 0-naar-100-tijd bedraagt 4,3 seconden en de topsnelheid is begrensd op 180 km/u. Een gigantische 123-kWh batterij zorgt voor 547 kilometer aan rijbereik. Het gewicht is trouwens 2.995 kilo. Je hebt kans dat het maximale toelaatbare gewicht hoger is dan 3.500 kilo – dus dan heb je een vrachtwagenrijbewijs nodig.
Wat is de Nederlandse prijs van de Tesla Cybertruck?
Ergens in augustus hoopt de autodealer het eerste productiemodel van de Cybertruck op Nederlandse bodem te presenteren. Als je als particulier de Cybertruck wilt kopen, vraagt Next Exclusives om 356.950 euro over te maken. Zonder BTW houd je het forse bedrag van 295.000 euro over. En dan te bedenken dat deze uitvoering in Amerika gaat voor omgerekend ongeveer 71.000 euro.
Als je een pick-up van drie ton koopt, dan wil je er misschien ook wel mee rijden, toch? We vroegen aan de autoverkoper hoe het bedrijf de Cybertruck door de Nederlandse keuring laat komen. Die informatie houdt de dealer graag voor zichzelf: ‘Dat blijft natuurlijk het geheim van de hoefsmid.’ Voor de RDW-keuring dient de pick-up fysiek aangeleverd te worden. Pas dan kan het RDW bepalen of de Cybertruck gele platen mag krijgen of niet.
Waarom Tesla de Cybertruck niet naar Europa brengt
Volgens Tesla-ontwerper Lars Maravy is het onmogelijk om de Cybertruck als productieauto naar Europa te brengen. ‘De Europese regelgeving eist een afronding van 3,2 millimeter op uitstekende delen. Helaas is het onmogelijk om een afronding van 3,2 millimeter te maken op een plaat roestvrij staal van 1,4 millimeter’, zegt hij tegen TopGear. Met individuele typegoedkeuring is er misschien wel een kans.
Cornnatron heeft op 20 juni 2024 geschreven:
Tja doet u maar lekker inversteren in die typegoed keuring , is snapt ook dat als die er eenmaal is dat andere die dan ook gewoon kunnen krijgen , maar lijkt mijn sterk dat die er komt gezien zoals al aangegeven hij niet aan de regels voldoet kwa hoeken. Wat voor een typegoed keuring ook belangerijk is .
Ik zou als fietser bv niet door zon cybertruck geraakt willen worden , en gezien we hier veel fietser hebben wordt daar rekening mee gehouden.
Martin Aston heeft op 19 juni 2024 geschreven:
Je moet respect hebben voor de hype die gecreëerd is omtrend de Cybertruck. 71000 in de VS en hiet 357.000, voor wat eigenlijk? Het lijkt me een grote middelvinger naar de buren als dit op je oprit staat. That’s it. Voor de 357.000 zou ik pick-up en electrisch opsplitsen in 2 verschillende andere wagens.
Toniolo heeft op 15 juni 2024 geschreven:
Kan iemand uitleggen waarom een auto van 71.000 dollar hier VIJF keer zo veel moet kosten?
Teun heeft op 13 juni 2024 geschreven:
Wie wil dit schijthuis op wielen voor dit geld kopen😂
vegazosten heeft op 13 juni 2024 geschreven:
Je wordt nog veel meer opgelicht bij de oude vastgeroeste autofabrikanten. Je hebt overal voor en tegenstanders. Wees blij dat er voor rlk wat wils is. Stel je es voor dat iedereen met diezelfde saaie jmodellen rijden sinds de jaren 90? Dat zou pas saai zijn.
@vega heeft op 14 juni 2024 geschreven:
Ja want iedereen rijdt al 30 jaar in een Mazda 626 of Nissan Sunny. Wat een onzin zeg.
Hahaha heeft op 12 juni 2024 geschreven:
Welke fanboy laat zich hiervoor oplichten?