De elektrische auto is in Nederland al behoorlijk gemeengoed aan het worden. Jaarlijks neemt het marktaandeel toe. Maar dat zou binnenkort anders kunnen zijn, als de voordelen voor het rijden van een elektrische auto komen te vervallen. Onderzoek van Vereniging van Elektrische Rijders (VER) en Het Financieele Dagblad (FD) wijst uit dat 33 procent van de Nederlandse EV-rijders terug wil naar benzine.

Dat is dus een op de drie mensen in een elektrische auto die over willen stappen naar ouderwetse verbrandingsmotor. Op dit moment rijden er 490.820 elektrische auto’s in Nederland, aldus de BOVAG. Dat betekent dat 163.606 mensen over willen stappen naar een benzineauto. Althans, als blijkt dat de 3.500 respondenten van het onderzoek representatief zijn voor alle EV-rijders.

Nederlandse EV-rijders terug naar benzine als er geen voordelen zijn

Maar het wordt binnenkort nog veel erger. Dan bestaat namelijk de kans dat er nog meer mensen teruggaan naar een benzineauto. In 2030 zullen alle fiscale voordelen om elektrisch te rijden volledig zijn vervallen. In zo’n geval is een elektrische auto minstens even duur, of zelfs duurder dan een benzineauto. Als dat gebeurt, zal 60 procent van de mensen die nu een EV rijden, teruggaan naar een auto met verbrandingsmotor.

Of het gaat gebeuren, valt te bezien. Ondanks dat de voordelen voor een EV komen te vervallen, wil dat niet zeggen dat de benzineauto goedkoop blijft. Dat laatste vergeet men geregeld met dit soort vraagstukken. De BPM stijgt namelijk geleidelijk en is op basis van CO2-uitstoot, iets waar de EV geen last van heeft. Ook zullen elektrische auto’s interessanter worden. Er is immers meer concurrentie en elektrische auto’s worden snel beter qua laadtijden en actieradius.

In principe is stimulans minder noodzakelijk (zou je denken)

Vergeet ook niet dat veel nieuwe auto’s zakelijk worden aangeschaft. Bij grote bedrijven is er vaak al de policy dat de nieuwe auto van de zaak geheel elektrisch moet zijn. Tenslotte is het natuurlijk ook zo dat elektrische auto’s goedkoper worden. Hierdoor komt er een punt waarop de EV minder financiële stimulans nodig zou moeten hebben om goed te verkopen, maar de huidige EV-rijders zitten niet te wachten op het wegvallen van deze voordelen.

Lees ook: De echte reden waarom de wegenbelasting voor EV’s duurder wordt, is vrij knullig

Dit jaar is er nog flinke korting voor de motorrijtuigenbelasting en geldt er een bijtellingskorting voor elektrische auto’s. Die voordelen komen dit jaar te vervallen. Dit jaar geldt er een korting van 75 procent, waardoor je voor een VW ID.4 ongeveer 100 euro per kwartaal betaalt. Dat wordt in 2026 dik 300 euro per kwartaal. Qua bijtelling verandert er ook iets: in 2025 betaal je over de eerste 30.000 euro 17 procent bijtelling, vanaf 2026 is het 22 procent bijtelling voor alle auto’s, ongeacht het motortype.

7 reacties op “Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine”

  1. Je klinkt als het prototype dinosaurus (ook bekend als Boomer) dat alleen maar vanuit het eigen straatje kan praten. De lagere bijtelling en BPM op auto’s met minder uitstoot zijn een heel effectieve manier gebleken om ons wagenpark te verschonen. Dit is zelfs zo’n succes geworden dat het nu voor de overheid onbetaalbaar is geworden. Dát is de reden waarom het nu verandert.

  2. Natuurlijk doen ze dat. Auto,s waren zogenaamd gekocht vanwege het milieu. Nu de onterechte vrijstelling voor het houderschap wordt afgeschaft telt het milieu bij deze mensen ineens niet meer.

    De weg heeft door het extra gewicht van deze auto,s meer te leiden gehad en banden slijtage is ook hoger. Dit zijn extra kosten die door de fossiele rijden werden betaald. Nu zij zelf moeten betalen voor hun negatieve bijdrage is electrisch plots geen optie meer

  3. Oud onderzoek of niet: het ligt wel in de lijn der verwachting dat wanneer het rijden van een EV duurder dreigt te worden dan de verbrandingsmotor het niet de EV is die goedkoper gemaakt wordt maar de verbrandingsmotor aanzienlijk duurder. Dat is helaas de Haagse manier van problemen oplossen.

  4. Onderzoek uit 2023, dus inmiddels bijna 2 jaar geleden, dus ook met data van 2 jaar geleden.

    Lijkt dus inderdaad op “cherry picking” om de EV in een kwaad daglicht te stellen waar de doelgroep van dit soort sites gek of is.

    Het feit dat ze zélf geen directe link naar het rapport plaatsen zegt al genoeg, want mensen als jij en ik zien gelijk dat het een oud onderzoek is en je dus af kunt vragen hoe actueel het is.

    Maar het is van dit soort sites bekend dat ze baat hebben bij het plaatsen van anti-ev artikelen

  5. 1: Goede journalistiek doet aan bronvermelding, maar die zie ik nergens
    2: Het laatste onderzoek wat ik kon vinden dateert uit 2023 terwijl we inmiddels bijna het eerste kwart van 2025 achter de rug hebben.

    Over actueel gesproken . . .

  6. Helaas werkt de huidige coalitie het elektrisch rijden tegen door de MRB in strijd met een eerder aangenomen voorstel van de Tweede Kamer versneld te verhogen (onbehoorlijk bestuur aldus de ANWB). Het gekke is dat zwaar vervuilende oldtimers, brommers en trekkers geen MRB betalen en dan gaat deze coalitie ook nog rode diesel voor trekkers sponsoren. Hierdoor stijgen door vieze lucht de zorgkosten en worden andere klimaatmaatregelen nodig en sponsoren we fossiele dictators als Poetin en Iran.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *