Een bijzondere autospot uit het buitenland. Dit keer geen uitgebouwde Lamborghini of een stationwagen met meer dan 600 pk, maar een nederige Ford Scorpio. Dat maakt het niet minder interessant, want het zou hier heel goed kunnen gaan om de oudste Nederlandse Ford Scorpio Liftback die er bestaat. De openbare registers op het internet kunnen in ieder geval geen ouder exemplaar vinden.

De Ford in deplorabele conditie staat in Athene, Griekenland. Volgens het kenteken staat de auto nog op naam van de eerste eigenaar, is hij niet verzekerd, maar is hij ook niet geëxporteerd of gesloopt. Officieel is het dus nog een Nederlandse auto, op een geldig (maar ongetwijfeld geschorst) kenteken.

Rob nam foto’s van de Ford Scorpio. Volgens het kenteken gaat het om een Scorpio 2.0 GL uit mei 1985. ‘Uit de eerste maand waarin de Scorpio in Nederland verkocht werd’, zegt Rob. ‘De APK is in 1999 al verlopen en de kans dat ie sindsdien al rondrijdt buiten Nederland is aannemelijk. Dit exemplaar rijdt nog altijd rond in Athene. Door gebrekkige handhaving aldaar kijkt niemand ernaar om. Auto’s met Franse, Britse en Italiaanse platen zijn gemakkelijk te vinden, en allemaal zonder geldige APK (of verzekering).’

Het ontbreken van het EU-logo op het kenteken, dat sinds de millenniumwisseling verplicht is, zou bevestigen dat de auto al bijna twintig jaar buiten Nederland verblijft. Waarschijnlijk rijdt de eigenaar met een geschorst Nederlands kenteken zodat hij geen importkosten, verzekering of andere verplichte zaken hoeft te betalen. Het is natuurlijk niet legaal, maar de Griekse handhaving zal in ieder geval niet bekeuren op een verlopen Nederlandse APK. Niet dat deze auto hier überhaupt nog door de keuring zou komen.

Foto’s: Rob

Reacties

  • Hendrik heeft op 25 augustus 2021 geschreven:

    In België rijden veel Nederlandse auto’s rond, veer hiervan zijn ook spookvoertuigen, geen inschrijving, apk en verzekering. In Nederland kan je de apk gewoon openbaar checken, in België niet.

    Reageer
  • Bert heeft op 19 september 2020 geschreven:

    Schorsen is per jaar, en dan verloopt de schorsing weer. Ik vermoed eerder dat het kenteken op export (of sloop) is gezet.

    Reageer
  • Erwin heeft op 19 september 2020 geschreven:

    @Rene
    Beetje vreemd om te reageren als je APK niet snapt.
    In het artikel staat het kenteken heeft geen NL.. dat is 1 afkeur, de lijst van aannames op de foto zijn zeer groot en ook zo aannemelijk dat de APK zo duur wordt dat deze waarschijnlijk op het kerkhof eindigd.

    Alle reacties zijn aannames, niemand heeft 100procent alle feiten maar afkeur is zeker in deze staat.

    Reageer
  • Renoi heeft op 17 september 2020 geschreven:

    Wel leuk artikel trouwens.

    Reageer
  • René heeft op 17 september 2020 geschreven:

    Beetje vreemd om zomaar aan te nemen dat hij hier niet meer door de keuring komt.

    • Remon heeft op 17 september 2020 geschreven:

      Haha nu ben ik benieuwd naar jouw auto.

      Reageer
    • Arnold heeft op 17 september 2020 geschreven:

      Nou… ik zie genoeg reden waardoor hij niet door de keuring zou komen…
      Roest op de bumperbalk (en wie weet waar nog meer)
      Lampunits kapot of niet eens aanwezig…
      Missende deurgrepen…

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)