
Ergens vorig jaar mochten we rijden met de eerste Minotto (‘mijn auto’, maar dan op z’n Twents-Italiaans), een prachtige Nederlandse creatie met een Ferrari-V12. Het zou, helaas, ook de enige Minotto met een twaalfcilinder blijven. De productieversie van de Minotto zou een V6 van Alfa Romeo krijgen, omdat Ferrari-twaalfcilinders nou eenmaal lastig te krijgen zijn. ‘We hebben heel veel reacties gekregen op onze auto, maar bij die reacties ook heel vaak “maar jammer dat jullie niet met een V12 doorgaan”’, zo vertelt bouwer Hans Teijgeler aan TopGear.
Daarom ging Hans op zoek naar een oplossing voor de ontbrekende zes cilinders. En die vond hij gewoon in Nederland. Een bedrijf bouwt de zogenoemde Colombo 250 V12, die je ook vindt in de Ferrari 250 GTO, 250 SWB en 250 TR. Er bestaat vraag naar deze motoren omdat eigenaren van deze prijzige Ferrari’s nog weleens met hun bezit het circuit op willen, zonder hun ‘matching numbers’-motor te beschadigen. Zie het dus als een soort werkbroek, zodat je nette kostuum heel blijft. Het bedrijf gaat nu ook deze motoren leveren voor de Minotto V12, met keuze uit 3,0 of 3,8 liter motorinhoud. Het vermogen moet in het geval van de laatste uitkomen op zo’n 350 pk. ‘Perfect voor onze auto’, aldus Hans.
Op de foto zie je nog de oude V12 met 580 pk uit een Ferrari 612 Scaglietti. ‘Het is totaal gestoord’, zei Hans daar destijds over. Je kunt de Minotto met de nieuwe V12 bestellen met zes dubbele Weber-carburateurs, maar dat is niet helemaal straatlegaal. ‘Of we leveren een versie waarbij we in de Webers een paar injectoren verstopt hebben, om zo aan de emissie-eisen van onze tijd te kunnen voldoen’, vult Hans aan. Ook schaaft hij het uiterlijk van de Minotto V12 iets bij: ‘We hebben ook geluisterd naar opmerkingen over de wielen, en we zijn een maatje kleiner gegaan, met meer rubber, minder spaken en niet meer verchroomd.’ De foto’s van de verbeterde Minotto V12 volgen later.
2 cilinder 900cc en onder de 650 blijven. Erg mooie auto, raam geweldig. Leuker dan spyker.