De Toyota Supra A90 moet haast wel de meest gehypete sportauto van het afgelopen decennium zijn. De auto is nog niet heel lang leverbaar, maar er rijden er al een paar rond in Nederland. Of liever gezegd, er rijdt een paar rond. Twee stuks, op Nederlands kenteken. Wat werd er voor de Nederlandse Toyota Supra’s neergelegd op de toonder?

Voor we van wal steken: het achterhalen van het aantal Nederlandse Toyota Supra’s is geen makkelijke klus. Anders dan bijvoorbeeld een Nederlandse Mercedes-AMG GT 63 S 4-door heeft de Toyota Supra A90 geen eigen kentekenindicatie. Alle Supra’s van Nederland – jong, oud, van middelbare leeftijd – worden in de kentekendatabase op één grote hoop gegooid. Hij is klein, nihil eigenlijk, maar er bestaat een kansje dat we een nieuwe Nederlandse Toyota Supra over het hoofd hebben gezien.

Specs Toyota Supra A90

De vijfde generatie van de Toyota Supra deelt zoals je weet het platform waarop ook de BMW Z4 staat. Een 3,0-liter zes-in-lijn levert 340 pk en 500 Nm, een sprintje van 0-100 km/u klaar je in 4,3 seconden. De top is – lekker op zijn Duits – begrensd op 250 km/u. We reden er eerder mee en concludeerden: ondanks alle heisa vooraf, maakt de nieuwe Supra alle verwachtingen waar.

Er kleeft alleen een klein nadeel aan de nieuwe Supra. Erg goedkoop is hij niet, hij is zelfs nog ietsje duurder dan zijn Duitse brother from another mother, de Z4. Je kunt ‘m in twee verschillende smaken kopen. De Legend kost je minimaal 81.995 euro, de Legend Premium kost je minimaal 84.495. Daar krijg je dan wel een dik JBL-audiosysteem, head-updisplay en draadloze smartphonelader voor terug.

Wat kostte de goedkoopste Nederlandse Toyota Supra?

De Supra waarvoor het minst diep in de buidel werd getast, staat sinds 7 juni 2019 op kenteken en kostte 83.790 euro. Je zou er vanwege de prijs van uitgaan dat deze geen JBL-goodies heeft, of een head-up display. Toch is het volgens zijn kenteken een Legend Premium. Ook heeft ‘ie een lekker kleurtje, hij is namelijk rood. Of, zoals Toyota het noemt, Prominence Red. Die kleur alleen heeft een prijskaartje van 459 euro.

En hoe zit het met de duurste Nederlandse Toyota Supra?

Leuk dat je het vraagt. De duurste A90 op Nederlands kenteken kostte 84.490 euro. Vijf euro minder dan je voor een Legend Premium zou betalen. De auto draagt sinds 11 juli zijn Nederlandse kenteken. Voor deze auto geen knalkleur, maar het ingetogen Ice Gray Metallic à 1.195 euro. Instagrammer Bram spotte hem op een oprit tussen andere Toyota’s en maakte bovenstaande foto’s van de auto.

De auto’s hebben twee zaken gemeen. Allereerst de BPM. De eigenaren tikten beiden 17.367 euro aan BPM af. Dan komen we meteen op het tweede gemeenschappelijke kenmerk. Beide auto’s zijn volgens de laatste kentekeninformatie eigendom van een autobedrijf. Kunnen we daarmee met zekerheid stellen dat er nog geen enkele particuliere Nederlandse Toyota Supra bestaat? Voor nu wel. Maar ze komen, vast.

Eerste twee foto’s galerij: Bram via dutch_dreamcars

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)