De stap van 510 naar 680 pk wordt door velen niet als een vooruitgang gezien. Het gaat ook om het aantal cilinders. Nu zijn er zat krachtige en enorm vermakelijke viercilinders, maar kunnen mensen niet warmlopen voor de Mercedes C 63 AMG. Deze krachtpatser verkoopt niet denderend in Duitsland, waar normaal gesproken een groot gedeelte van de klandizie vandaan komt. Omdat de verkopen alsnog te laag zijn, biedt Mercedes nu een megakorting aan voor de C 63.

Het is niet dat ze heel flauw een paar honderd euro van de prijs afhalen. Nee, in plaats van met een kammetje door de prijs doen ze dat met een motorzaag. In plaats van dik 115.174 euro kost de gezinsraket met viercilinder slechts 105.950 euro in Duitsland. Het is overigens niet allee de C 63 AMG die goedkoper is geworden. Ook de C 43 is flink voordeliger: met een vanafprijs van 74.136 euro. Ook de C 43 verkoopt kennelijk niet voldoende.

De Mercedes C AMG verkoopt niet en dit is de schuldige

In beide gevallen kunnen we heel eenvoudig een schuldige aanwijzen: BMW. De BMW M3 is een rechtstreekse concurrent van de C 63 en de M340i is een directe tegenstrever van de C 43. Die zijn niet alleen goedkoper dan de snelle C-klasses waren, maar hebben een zescilindermotor, in plaats van een amechtige viercilinder. Een zescilinder loopt mooier, klinkt beter en is produceert minder trillingen. Die karaktereigenschappen passen beter bij zo’n dikke Duitser.

Mercedes-AMG C 63 S E Performance rijdend op een weg voor

In Nederland hebben we nog geen dergelijke kortingen. De Mercedes-AMG C 63 in sedanvorm kost 152.977 euro en de C 43 alsnog 123.501 euro. In Nederland is de korting ook (nog) niet nodig, want de C 63 met vierwielaandrijving kost ongeveer hetzelfde als een M3 xDrive: 152.077 euro. Een BMW M340i kost echter 94.317 euro, dus die C 43 mag wel iets goedkoper. De best sturende en fraaiste auto in zijn klasse is echter de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio en die is nog goedkoper ook met 145.000 euro.

Er is meer dan geld alleen, kijk er alleen al naar

Overigens is er meer in het leven dan enkel geld. De Mercedes heeft natuurlijk (veel) meer vermogen, alhoewel de auto dat surplus op asfalt niet om kan zetten in een snellere auto. Nu zijn zowel de M3 als de C 63 bloedsnel, dus het is allemaal relatief. Een belangrijker USP is wellicht het uiterlijk. Ook na een lange gewenningsperiode is die neus van de M3 heel erg open en aanwezig, terwijl de C 63 heerlijk subtiel dik is.

Lees ook: er zijn slechts 3 exemplaren van de AMG C 63 met viercilinder verkocht, BMW gaat veel beter

Het ligt er niet dik bovenop, maar zet een normale C met een AMG-sportpakket naast een echte C 63 AMG en je ziet dat de ’63’ letterlijk veel dikker is. Nog een voordeel, ondanks de kleine accu kun je ‘m gewoon aan de laadpaal parkeren als je een sateetje friet bij een Van der Valk Hotel gaat prikken. Met een M3 moet je een eind lopen.

Reacties

  • Joop heeft op 15 september 2024 geschreven:

    Lijkt me geweldig in Nederland met 100 km tussen de fiat panda s te blazen en denken dat je pienter bent

    Reageer
  • Björn heeft op 14 september 2024 geschreven:

    De C63 S E Night Edition heb je in België voor net geen 120.000€. Voor de prijs van een C63 in Nederland, koop je in België een E53 Edition 1.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)