Niet veel mensen weten dit, maar vliegen schijnt niet zo heel goed te zijn voor Moedertje Aarde. Hoor je nooit iemand over, heel gek. En hoewel je voorlopig voor minder kosten dan een retourtje Groningen (serieus, waarom is de trein zo duur?) met een spoor verbrande brandstof achter je naar Lissabon kunt vliegen, zijn er wel degelijk bedrijven in de luchtvaart die bezig zijn met verduurzaming.

Eviation (met EV in de naam, snap je?) werkt hard aan een volledig elektrisch vliegtuig met de naam Alice. Deze week maakte het elektrische vliegtuig voor het eerst een proefvlucht. Volgens Luchtvaartnieuws is het het grootste elektrische passagiersvliegtuig van dit moment. Het uitstootloze vluchtje duurde negen minuten.

Het vliegtuig is 17,4 meter lang en 19,2 meter breed. Er ligt zo’n 4.000 kilo aan batterijen aan boord en het vliegtuig moet daarmee 800 kilometer ver kunnen komen. De maximumsnelheid is ruim 400 km/u. DHL bestelde al een aantal kisten voor korte vluchten, maar de Eviation Alice zou ook negen passagiers kunnen vervoeren. Voorlopig dus nog geen lijnvluchten met 200 man naar all-inclusive resorts.

Zijn elektrische vluchten de toekomst?

Daar bestaat wat discussie over. Wil je een vliegtuig van het formaat Boeing 747 volledig elektrisch maken, dan heb je onnoemelijk veel batterijen nodig. Niet zo handig, want dat zou zo zwaar zijn dat je nóg meer batterijen nodig hebt. Een smerig cirkeltje. Daarom focussen andere luchtvaartbedrijven zich op bijvoorbeeld waterstof om te verduurzamen.

Hoe dan ook is het een logge machine, en gezien de duur, kosten en wettelijke haken en ogen van ontwikkelingen in de luchtvaart zal het nog wel flink wat jaren duren voordat we echt verduurzaming zien bij vliegtuigen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear