Als je denkt dat het allemaal wel meevalt met verblindende koplampen, dan rij je vast een crossover of SUV. Ga voor de gein eens in een Mazda MX-5 of – voor wie succes een keuze is – met een Porsche 911 op pad. Dat kost je tegenwoordig gewoon je netvlies. Is het een dikke SUV, dan is het wel een Civic met nep-xenon van AliExpress.
De RDW scherpt gelukkig vanaf volgend jaar de regels aan voor koplampafstelling tijdens de APK. In de praktijk komt het erop neer dat meetapparatuur van 40 jaar of ouder verboden wordt. En in 2022 scherpt de RDW de eisen aan voor de vloer waarop de auto staat tijdens het testen.
Automotive Online legt het uit wat er precies verandert in de regelgeving: ‘Een vereiste van een (analoog) koplamptestapparaat is dat het een in hoogte verstelbaar projectievlak heeft. Op dit scherm wordt het volledige dimlichtbeeld beoordeeld, waarbij het projectievlak verstelbaar is en de daling afleesbaar is.’
Het is een stap in de juiste richting, maar het is de vraag hoeveel effect de aanpassingen hebben. Garages met moderne apparatuur zullen al voldoen aan de eisen en op lichtsterkte wordt nog niet gecontroleerd. Bovendien kan het lichtbeeld nog zo goed zijn, als de koplampen hoog op een SUV zitten, worden inzittenden van lage auto’s nog altijd verblind.
Johan heeft op 18 juli 2020 geschreven:
Klopt,het wordt al goed gekeurd. Vandaar type goed keuring. Maar het gaat zoals altijd hier om geld. Ze weten geen raad om het geld weg te halen bij de automobilisten. De gouden melkkoe.
Wilcob heeft op 17 juli 2020 geschreven:
Ze keuren ze zelf goed bij type keuring