Dat we dit moment nog mogen meemaken: in tijden van downsizing, elektrificatie en duurzaamheid komt Aston Martin doodleuk met de nieuwe Vanquish. We kunnen het alvast verklappen, dit is een van de gaafste, tofste en beste auto’s die in 2024 is gelanceerd. En ja, we weten dat we nog een paar maanden te gaan hebben.
Ook weten we dat de Ferrari 12Cilindri dit jaar is geïntroduceerd. Daarmee hebben we meteen de belangrijkste concurrent van de nieuwe Vanquish genoemd. Om het even duidelijk te maken: deze GT is de opvolger van de Aston Martin DBS. Aston Martin gaat terug naar de naam van hun vlaggenschip. In 2000 werd de naam voor het eerst gebruikt.
Niet zomaar een extra dikke DB12
De basis is de Aston Martin DB12, maar in tegenstelling tot voorgaande keren heeft Aston Martin echt flinke veranderingen doorgevoerd. Zo is de wielbasis een flink stuk langer. Dat komt doordat de axle-to-dash-ratio is vergroot. Hoe groter de afstand tussen het voorwiel en dashboard, hoe mooier de auto. Sommige mensen zouden het zelfs premium noemen.
Het koetswerk van de nieuwe Aston Martin Vanquish is grotendeels gemaakt van koolstofvezel, met enkele aluminium panelen. Zoals je kunt zien, is het plaatwerk compleet anders ten opzichte van de DB12. Zelfs de deuren zijn nu afwijkend. Ja, dat is duurder om te maken, maar het levert wel een unieke auto op. Het enige dat is overgenomen van de DB12 zijn de koplampen.
Geen V8 plug-in hybride, maar een V12
Onder de enorm lange motorkap huist een andere motor dan in de DB12. Die heeft een V8 (van AMG-origine), maar de nieuwe Vanquish heeft de 5.2-liter V12. Aston-baas Lawrence Stroll wilde per se een twaalfcilinder; aanvankelijk zou de auto een V8 met elektromotor krijgen. Gelukkig heeft de Canadees zijn zin doorgedrukt.
Deze V12 kennen we uit de DB11 en DBS, maar hij is nu aangepast en levert 835 pk aan vermogen en 1.000 Nm aan koppel. Om te zorgen voor een perfecte en directe gaspedaalrespons heeft de motor een vorm van overboost-functie. Deze zorgt ervoor dat er altijd een klein beetje boostreserve is, zodat je geen last hebt van een turbogat.
Prestaties nieuwe Aston Martin Vanquish
In tegenstelling tot de Ferrari 12Cilindri heeft de Vanquish dus geen elektrische assistentie; de V12 doet al het werk. Via een achttraps-automaat (van ZF) gaan alle krachten naar de achterwielen. Het gewicht is 1.745 kg, maar dan moet je wel alle lichtgewicht opties aanvinken. Een soortgelijke communicatie van gewicht hanteert Ferrari ook. Wat het normale gewicht is, vermeldt Aston Martin niet.
Ter vergelijking: de Ferrari 12Cilindri is nog eens 200 kg lichter, maar heeft minder vermogen en (veel) minder koppel. Uiteraard wil je weten hoe hard de Vanquish gaat. Nou, heel hard! Van 0-100 km/u sprinten is in 3,1 seconden achter de rug, wat knap is aangezien de achterbanden het werk moeten doen. De topsnelheid is 345 km/u.
Ook het interieur van de nieuwe Aston Martin Vanquish is uniek
Een ander bijzonder aspect van de nieuwe Aston Martin Vanquish is het interieur. De DBS Superleggera had een interieur dat niet paste bij zijn prijskaartje, maar met deze Vanquish is dat rechtgezet. Wederom dankzij Lawrence Stroll. Het is niet een DB12-interieur met wat extra sportieve accenten, maar helemaal uniek.
De Vanquish is nu altijd een tweezitter. Waar bij de DB12 nog een achterbankje zat, is nu een carbon verstevigingsbalk geplaatst. Het dak is eveneens erg apart. Het was een hele uitdaging voor Aston Martin om een leverancier te vinden die een dak kon maken dat én zo groot is én zo gebogen. Mocht je een carbon dak willen, kan dat overigens ook.
Prijzen en beschikbaarheid
De prijs van de nieuwe Aston Martin Vanquish is nog niet bekend. Ter referentie: de vorige DBS kostte meer dan 400.000 euro, en met de huidige BPM-tarieven zal deze lachend over de 5 ton kunnen gaan. Je krijgt er echter wel een unieke auto voor terug. Een bloedmooie GT met een V12-motor is tegenwoordig een zeldzaamheid.
Aston Martin gaat ‘slechts’ 1.000 exemplaren per jaar bouwen, alhoewel dat best een fors aantal is voor een dergelijke auto. Van de DBS werden er ook niet elk jaar 1.000 gebouwd, schatten wij zo in. De marktintroductie is al aan het einde van dit jaar. Op de redactie zijn we al aan het loten wie de rijtest mag doen.
Otto heeft op 12 september 2024 geschreven:
En die V12 komt rechtstreeks uit de fabriek van Mercedes, dat bij die deal een kleine minderheidsaandeelhouder is geworden. Gelukkig maar, want die motor is betrouwbaar. De V8’s die AM vroeger zelf produceerde zouden tot hun faillissement hebben geleid door alle garantieclaims.
Joe Bandana heeft op 3 september 2024 geschreven:
Mooi, stijlvol, tijdloos, klasse!
Maar ik vond het prototype uit 2019 stiekem toch mooier. Al had dat wel voor een stijlbreuk gezorgd bij AM.
Chris heeft op 3 september 2024 geschreven:
Bloedmooi, maar ondanks het topvermogen 0,2 sec langzamer van 0-100 dan de nieuwe Ferrari V12 (eigenlijk gelijk aan de oude Ferrari F12 die notabene al meer dan 10 jaar geleden werd geintroduceerd). Top snelheid nagenoeg gelijk,