
Zeshonderd vijfenzestig pk. Laten we dat gelijk maar benoemen: dat is erg veel. Al helemaal voor de Vantage, want dat is nog altijd de instapper van Aston Martin. Normaliter noemen we zo’n opfrisbeurt zoals dit een ‘facelift’, maar dit is meer de scène uit Captain America waar dat scharminkeltje in die vreemde telefooncel stapt en waar je een paar minuten later kaas op z’n buikspieren kunt schaven.
Aston Martin besloot een tijdje geleden dat elke auto in het aanbod de sterkste in zijn klasse moet zijn. Het merk keek dus even goed naar de Mercedes-AMG GT (558 pk), de Ferrari Roma (620 pk) en de Porsche 911 Turbo S (650 pk) en voegde 155 pk en 115 Nm toe aan de 4,0-liter V8 van AMG. Het nieuwe koppel komt hiermee op 800 Nm. De 0-100-tijd is net geen 3,5 seconden en de topsnelheid is 325 km/u.
Aston Martin mag meer sleutelen aan de AMG-motor
Het extra vermogen komt niet alleen van wat extra regeltjes software. Aston Martin paste de deal aan met motorleverancier AMG en mag daarom nu meer zelf aan de motor sleutelen. Voor de Vantage paste Aston de nokkenassen aan, de compressieverhoudingen en er blaast nu 50 procent meer koele lucht door de radiateurs. Oh, en een setje grotere turbo’s helpt natuurlijk ook wel mee met het extra vermogen.
De eindoverbrenging is korter en software van de versnellingsbak is herzien voor kortere schakeltijden. De flippers achter het stuur zijn nieuw en draaien met het stuur mee. Volgens Aston is de bandbreedte van de adaptieve dempers toegenomen met 500 procent. Dit betekent dat de Vantage comfortabeler in de comfortabele modus moet zijn, maar sportiever in de sportiefste modus.
De Aston Martin Vantage heeft de grotere grille echt nodig
En dan hebben we het nog niet eens gehad over het uiterlijk van de nieuwe Aston Martin Vantage. Logischerwijs is de grille gegroeid voor de extra koeling, maar in tegenstelling tot veel andere moderne auto’s, is de grille helemaal open. Er zijn geen inzetstukken voor de aerodynamica; dit ding is gulzig als het gaat om koellucht.
De koplampen zijn overduidelijk anders en de luchtgaten in de motorkap zijn effectiever. De spoorbreedte áchter is toegenomen met 30 millimeter. Dit betekent dat er bredere wielen achterop zitten. Tussen de achterwielen is de boel verstevigd om de carrosserie stijver te maken, net als voorop. Je kunt je afvragen wat er niet herzien is aan de Vantage.
Weinig Mercedes meer in het interieur
De oude Vantage gebruikte een overdaad aan knoppen om je af te leiden van het gedateerde Mercedes-infotainmentsysteem, en ook dat is opgelost. De vernieuwde Vantage krijgt het moderne Aston-systeem dat zowaar werkt. Er zijn fysieke knoppen voor zaken als de ophanging, uitlaat en tractiecontrole. Daarnaast selecteer je nu de versnelling met een pookje, en niet met losse PRND-knoppen.
Er is bijna niets meer van Mercedes te vinden in het interieur. De Nederlandse prijs van de Aston Martin Vantage is nog niet bekend. In het VK ben je zo’n 190.000 euro kwijt. In Nederland zouden daar nog een hoop belastingen bij komen. En helaas: dan krijg je nog wel de grote lompe sleutel die de oude ook had. Kleinigheidjes hou je.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “De nieuwe Aston Martin Vantage is krachtiger dan de 911 Turbo S”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Speed Week 2024: coupés op het circuit

Deze Aston Martin is de enige straatlegale Vantage AMR Pro en hij is te koop

Is deze nieuwe AM Vantage F1-safetycar wel snel genoeg voor Max Verstappen?

Aston Martin verdient leuk aan de F1, maar niet per se aan het raceteam

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Dat Aston Martin beter wil zijn dan alle andere merken, blijkt wel uit het bijzondere dak van de V8 Vantage Roadster

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Speed Week 2024: coupés op het circuit

Speed Week 2024: Aston Martin Valkyrie over het circuit

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

Dit zijn alle verschillen tussen jouw Tesla Model Y en de nieuwe (die een stukje duurder is)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Veel mooier dan de huidige van voren, maar hij lijkt daar wel erg veel op de DB12 en DBS.
Hopelijk is de prijs niet sterk verhoogd.