Ferrari heeft sinds de 365 GTS/4 uit 1969 – beter bekend als de Daytona – geen Spider met de motor voorin meer gemaakt. En laat die Daytona nou een van de fraaist ogende auto’s in het toch niet misselijke gamma van het merk zijn. De nieuwe open Roma heeft dus een paar grote schoenen om te passen. Om het over de concurrentie maar niet te hebben: Aston Martin, Bentley, Mercedes-AMG en Porsche zijn allemaal spelers in deze divisie.

Wat is er nieuw aan de Spider? Nou, de Portofino is met pensioen gestuurd en met hem ook de opvouwbare hardtop. De mode is grillig, nietwaar? De Ferrari Roma Spider heeft een klassiek canvas dak, dat voor extra raffinement uit vijf lagen bestaat en voor wat extra visuele stimulatie op een speciale manier is geweven. De dorpels zijn nieuw, bepaalde structurele elementen aan de achterkant zijn verstevigd en een geïntegreerde windgeleider boven de kabouterachterbank minimaliseert turbulentie. Er zit een soort centrale tunnel in die hem technisch de kwalificatie van een aero-onderdeel geeft. Het dak verdwijnt elektrisch in 13,5 seconden tot een snelheid van 80 km/u.

De Spider is mooier dan de gewone Ferrari Roma

Al met al is de Spider slechts 84 kilo zwaarder dan de coupé, en met het dak omlaag is hij misschien nog wel een mooiere verschijning; hoewel de prominente achterste hoofdsteunen de puurheid van het silhouet enigszins verstoren. Aan de voorkant zijn we inmiddels gewend aan de geperforeerde grille en de gebeitelde neus, al ziet die camerasensor er nog altijd uit alsof ie er op het laatste moment nog even bij moest.

Toch, de vormen van deze auto zijn prachtig en vanuit sommige hoeken echt barchetta-achtig. De voorspoiler en de bult in de motorkap roepen andere modellen van Ferrari in herinnering. Er wordt ook wel degelijk het een en ander aan de aerodynamica gedaan, dankzij vortexgeneratoren (klinkt heerlijk Star Wars, maar het gaat om kleine flapjes) en een uitschuifbare achterspoiler met verschillende instellingen voor lage luchtweerstand, medium downforce en veel downforce. Bescheiden, naar Ferrari-standaarden, maar stijl is hier het belangrijkste doel en dit is een fabelachtig verleidelijke auto.

Het interieur van de Ferrari Roma Spider

Binnenin gaan de gewaagde avonturen van het merk over mens-machine-interactie gewoon door. Het voornaamste instrumentenpaneel is een aanpasbaar 16-inch gebogen HD-display dat je kunt bedienen via aanraakgevoelige vlakjes op de linker- en rechterkant van het stuur. Het systeem is van allerlei bugs ontdaan sinds de verschijning van de Roma, maar werkt nog altijd grillig. De goeie oude manettino, de draaiknop voor de rijmodi, is er nog altijd – al is het alleen al om je te laten zien hoe het ook zou kunnen.

  • Ferrari Roma Spider rijdend interieur
    Foto: © TopGear
  • Ferrari Roma Spider interieur
  • Ferrari Roma Spider interieur stuur knopjes
    Foto: © TopGear
  • Ferrari Roma Spider interieur tellers
    Foto: © TopGear
  • Ferrari Roma Spider rijdend interieur
  • Ferrari Roma Spider interieur
  • Ferrari Roma Spider interieur stuur knopjes
  • Ferrari Roma Spider interieur tellers

Diverse rijhulpjes en hun bijbehorende (dis)functionaliteit maken hun opwachting in de Spider. Argh. Het is een gevolg van wettelijke verplichtingen die vanaf 2024 gelden, maar er zijn gelukkig snelkoppelingen om het hele spul uit te schakelen. De audio en klimaatregeling zijn te bedienen via het centrale scherm, waarin ook Apple CarPlay en Android Auto wonen. Het werkt goed, net als de schakelaar voor het bedienen van de versnellingen, die wat wegheeft van de open schakelcoulisse van klassieke Ferrari’s. Met die elementen zullen de eigenaren zich het meest bezighouden.

Ferrari’s achtcilinder is nog steeds magistraal

Zoals alle moderne Ferrari’s doet de Roma Spider dingen die in vervlogen tijden raketkunde leken. De V8 is op zich al een indrukwekkende prestatie, maar evolueert nog altijd. Vergeleken met de coupé heeft de 3,9-liter motor nu nieuwe nokkenassen en een verbeterde katalysator en partikelfilter. De herziene uitlaat heeft nu een ovale flap in plaats van een traditionele demper, en de kleppen op in- en uitlaat openen zich agressiever. Er is ook het een en ander gedaan aan de warmte-efficiency, maar bovenal klinkt hij meer bezield dan ooit tevoren.

De hardware en software zijn perfect op elkaar afgestemd. Variabel boostmanagement regelt de koppeltoevoer zodat deze precies past bij de versnelling waar je in zit, en de auto beukt zelfs in de zesde en zevende versnelling gewoon door. De respons op het gaspedaal is van het type ‘onmiddellijk’ en je krijgt het onderstel niet of nauwelijks uit zijn fatsoen.

Ferrari Roma Spider rijdend voorkant

Zoals gebruikelijk omvatten de rijmodi Wet, Comfort, Sport, Race en ESC Off. Ze worden ondersteund door de Ferrari Dynamic Enhancer (die de remdruk stuurt naar het wiel dat het het meest nodig heeft en alleen werkt in de Race-modus), naast het normale stabiliteitssysteem en een nieuwe versie (6.0) van de drifthulp Side Slip Control. Zet alles uit en hij is zo vrolijk dwars als je zou verwachten van een achterwielaangedreven auto met dik 600 pk, maar dan eerder leuk dan griezelig op de limiet.

De versnellingsbak is afgeleid van de achttraps automaat van de SF90 Stradale. Hij is in alle opzichten verbeterd – de langere verhoudingen voor de zevende en achtste versnelling zijn niet alleen goed voor het verbruik en de emissies, maar geven de Spider ook een karakter dat meer aansluit bij zijn GT-status.

Grotere bandbreedte dan de Coupé

De besturing is lineair en minder hectisch dan op andere Ferrari’s, en vering en demping zijn soepel en meegaand afgesteld. Hoewel ie in het begin misschien zelfs vrij zacht aanvoelt, is de controle over de carrosserie geweldig, en de Spider is altijd interactief en vermakelijk. Redelijk subtiele wijzigingen aan de ophanging hebben geresulteerd in een auto met een indrukwekkender bandbreedte dan de Coupé.

Het remsysteem maakt gebruik van 390 millimeter grote schijven vóór; iets meer gevoel in de initiële reactie van het pedaal was wat ons betreft welkom geweest. Onze auto stond op speciaal voor hem gemaakte Bridgestones, en dit is weer zo’n Ferrari wiens karakter behoorlijk kan veranderen met het soort rubber waar je hem op zet. Waarschijnlijk voelt ie op Michelins puntiger aan.

Dit is met recht een Ferrari voor alle seizoenen. Het verwijderen van het dak heeft een andere dimensie toegevoegd, zonder daar verder nadelen tegenover te zetten. Maar nee, goedkoop is hij zeker niet – met een prijs van ruim 3 ton (2,5 in België) is hij nog eens bijna 33 mille duurder dan de Coupé.

Specificaties van de Ferrari Roma Spider (2024)


Motor
3.855 cc
V8 biturbo
620 pk @ 5.750 tpm
760 Nm @ 3.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,4 s
top 320 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,2 l/100 km
255 g/km CO2
Afmetingen
4.656 x 1.974 x
1.306 mm (l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
1.556 kg
80 l (benzine)
255 l (bagage)
Prijzen
€ 311.151 (NL)
€ 246.389 (B)

Reacties

  • Rene heeft op 5 februari 2024 geschreven:

    Heb een aantal keren in de Portofino mogen rijden met hard top, maar deze is ook niet verkeerd alleen de eigenaar vd Portofino is niet zo kapot van een linnen dak miss moet ik hem toch eens proberen over te halen om de Roma te proberen..😉

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)