
Welkom internetbevolking, bij de nieuwe Audi A6. Het is de achtste generatie van Audi’s sedan en dit keer is het meer dan ooit een kleinere Audi A8.
Praten met de nieuwe Audi A6
Je kunt fijn babbelen met de Audi A6. Een ‘intelligent gesprek’ zelfs, zegt Audi. Waarschijnlijk niet over de zin van het leven; het MMI-systeem geeft je informatie over het reisdoel of andere informatie uit de ‘cloud’. Een soort Siri, dus.
Bovendien leert het navigatiesysteem van de gereden routes en geeft het je slimme suggesties. Gegevens van andere Audi’s in de omgeving worden ook gedeeld. Auto’s lijken eindelijk een beetje bij te gaan benen met smartphones.
Over smartphones gesproken: je kunt je sleutel thuis laten en je Android-systeem gebruiken om de auto te starten. Je kunt via een app ook andere mensen toegang geven tot je Audi A6 met deze functie.
Interieur
Het dashboard is een van de strakste in zijn klasse, zonder twijfel. Uiteraard word je gebombardeerd door een lading schermen om alle functies te bedienen. Het systeem is door de bestuurder naar eigen smaak aan te passen. Maximaal zeven rijders kunnen tot 400 voorkeuren instellen om het systeem aan hun wensen aan te passen.
Motoren Audi A6
De Audi A6 komt bij de introductie met twee motoren. Om te beginnen een 3,0-liter V6-benzinemotor met 340 pk en 500 Nm die in 5,1 seconden van 0 naar 100 km/u sprint. De 3,0-liter dieselmotor met 286 pk en 620 Nm levert vergelijkbare prestaties. Beide zijn gelimiteerd tot 250 km/u.
Beide motoren hebben een klein elektrisch hulpje. Een startgenerator geeft de V6’jes een klein zetje bij het accelereren. Deze Mild Hybrid-techniek vermindert het brandstofverbruik met 0,7 liter. Aankomende zomer komt de nieuwe Audi A6 naar de dealers.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Dit zijn de acht goedkoopste tiencilinder youngtimers van Nederland

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Legendarische motorbouwer komt met bijzondere benzinemotor die zich gedraagt als een dikke diesel

Dit automerk in Nederland belooft dat je net zo snel kunt laden als tanken – maar kan dat wel?

‘Mensen met laag inkomen betalen meer autobelasting’, maar hoe kan dat eigenlijk?

Motorfietsen zijn lastig te flitsen, maar krijgen ze ook boetes?

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?
