Zo’n drie jaar geleden waren alle automerken het eens: investeren in nieuwe benzinemotoren, dat is geld weggooien. De toekomst zou volledig elektrisch zijn en de keurige verkoopcijfers bevestigden deze gedachte. Maar die verkooppiek hield niet aan en tegenwoordig zie je dat veel mensen toch nog liever een hybride kopen. Dat dwingt autofabrikanten snel weer om te schakelen, en zo zie je dat modellen langer in leven gehouden worden.

De levenscyclus van een nieuwe auto was voorheen heel voorspelbaar. Als een nieuwe auto zo’n drie jaar te koop was, dan werd hij vaak vernieuwd en dit facelift-model ging dan nog eens drie jaar mee. Na ongeveer zes jaar kwam dan de volgende generatie. Nu blijven benzineauto’s een stuk langer in het aanbod. Voor autofabrikanten is de toekomst onzeker. Je weet niet wat de consumenten willen, maar je weet ook niet wat de regelmakers gaan doen.

Volvo XC90 tweede facelift (2024) beige links zijkant voor

Investeren in een gloednieuwe benzineauto is dus een risico, maar je moet nu nog brandstofauto’s in het aanbod hebben. Daarom houden autofabrikanten bestaande modellen wat langer in leven: zo heb je nú een auto om te verkopen en hoef je niet teveel te investeren. Neem Volvo: die kondigde pas aan vanaf 2030 tóch niet meer volledig elektrisch te worden. Daarom ging de XC90 voor de tweede facelift terwijl het in de basis al een auto is uit 2014.

Een nieuw model is ook niet nodig

Ook zie je het gebeuren dat er een nieuwe generatie wordt aangekondigd, maar dat de oude auto er naast blijft als benzine-alternatief. Dat zag je al bij de Fiat Panda: de nieuwe elektrische versie is aangekondigd, maar die uit 2011 blijft ernaast als voordelige Pandina. De Ford Puma gaat ook al sinds 2018 mee, maar kreeg pas nog een facelift. Daarvan komt trouwens dan weer binnenkort een volledig elektrische versie uit.

Fiat Panda 4x40 rijdend schuin voor

Volkswagen vertelde ons dat de huidige Golf misschien wel tot 2035 in het aanbod blijft. De Golf 8 zou dan 15 jaar oud kunnen worden. En eigenlijk is dit een ingrijpende facelift van de Golf 7 uit 2012. Maar het Duitse merk geeft een andere reden: ze zijn helemaal uitontwikkeld. Er komt nog een nieuwe motor, maar ze hebben simpelweg geen reden om een nieuwe Golf met een benzinemotor te introduceren: de techniek van de Golf 8 is naar eigen zeggen perfect.

De nieuwste bus van Toyota is 17 jaar oud

Toyota introduceerde pas de ‘nieuwe’ Proace Max. Dit is een elektrische bedrijfsbus op basis van de Fiat Ducato uit 2006. Het nieuwe busje is dus al 17 jaar oud. Dit heeft dan weer als reden dat Toyota zelf heel weinig elektrisch spul heeft en dat het lenen van een elektrisch ontwerp dan heel gunstig is. Het grappige is dat deze bus in Amerika dan weer verkocht wordt als een Ram ProMaster.

De Porsche Macan met een benzinemotor is in Europa geschrapt, maar in de VS wordt ie nog verkocht naast de elektrische. Ook die benzineauto is er al sinds 2014. Hetzelfde geldt voor de Cayman uit 2016: hier is ie weg, maar in de VS blijven ze hem straks naast de elektrische verkopen. In Nederland kun je bijvoorbeeld nog een Alfa Romeo Giulia kopen die in 2016 is geïntroduceerd. De politie bestelt in Nederland nog nieuwe Tourans, die auto komt uit 2015.

Een paar auto’s sneuvelden

Niet alle auto’s is het gegund om oud te worden. In juli werden de veiligheidseisen in de EU aangescherpt voor nieuwe auto’s. Voor een paar modellen vonden autofabrikanten het niet de moeite waard om te investeren, en dus werden deze geschrapt. Zo verdween de benzineversie van de Fiat 500 naar 17 jaar en bijvoorbeeld ook de Mitsubishi Space Star na 12 jaar.

Reacties

  • Björn heeft op 14 september 2024 geschreven:

    Dat groene gedoe is ondertussen al serieus aan het afbrokkelen nu dat de premies worden afgebouwd. Want geen enkele eigenaar van een EV heeft deze gekocht omdat ze begaan zijn met het milieu. Fiat is zelfs tijdelijk gestopt met de productie van de 500e. https://autofans.be/nieuws/varia/55660-fiat-legt-productie-elektrische-500e-stil-drie-keer-raden-waarom

    Reageer
  • Pepper heeft op 13 september 2024 geschreven:

    Met list en bedrog kom je een eind, maar is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaald hem wel. Bijvoorbeeld de “zure” regen, die zou alle bossen en landbouw gronden etc. vernietigen. De voorspelling dat alle kust steden zullen overstromen in 2012. Er helemaal niets van uitgekomen. Maar elke keer krijgt men uitsluitend eenzijdige informatie uit de vooral linker hoek. Er gaan biljarden om in groene psychose!! Het gaat uiteindelijk om het geld.

    Reageer
  • Homo heeft op 13 september 2024 geschreven:

    Wat een gelul.. rij een saab van 21 jaar oud en geen centje pijn. Rij het op en dan koop ik er weer een van 21 jaar oud.

    • Joe heeft op 13 september 2024 geschreven:

      Oke barbara

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)