De overheid wil dolgraag dat iedereen elektrisch gaat rijden, maar er zijn grenzen. Om ervoor te zorgen dat de voordeeltjes geen gapend gat slaan in de begroting, is het kabinet plannen aan het maken om de belastingen flink om te gooien. Er komt tenaamstellingsbelasting, kilometerheffing en je gaat geen wegenbelasting meer betalen op basis van gewicht, maar op basis van het formaat van een auto. Maar is dat niet heel gunstig voor de diesel?

Momenteel betaal je voor diesels meer wegenbelasting. Vaak zijn ze sowieso al zwaarder, maar ook per kilo betaal je meer. Maar als brandstofsoort en gewicht niet meer uitmaken, waarom zou je dan niet altijd een diesel boven een benzineauto verkiezen? Diesel is immers goedkoper per liter. Met de nieuwe regels kan Nederland ineens weer een dieselland worden. Afgelopen vrijdag gaf het kabinet iets meer informatie over alle plannen omtrent autobelastingen.

Er kan nog toeslag komen voor diesels

In de ‘contourenbrief hervorming autobelastingen’ staat dat er ‘nadere keuzes gemaakt moeten worden ten aanzien van de precieze vormgeving’. Een van de mogelijke punten is: ‘Mogelijkheden om naast voertuigoppervlakte het belastingtarief aanvullend te differentiëren. Zoals naar leeftijd of brandstofsoort (bijv. een dieseltoeslag).’ Het kan dus zijn dat diesels alsnog zwaarder belast worden als de nieuwe plannen doorgaan.

Hoewel het er even op leek dat de belastingen voor elke auto hetzelfde zou zijn, wil het kabinet mogelijk de echt grote auto’s ook nog zwaarder belasten. Want ze gaan ook nog kijken naar ‘progressiviteit van de tarieven.’ Dit betekent dat grotere auto’s en nog hoger tarief per vierkante centimeter krijgen. Een lompe grote diesel (en ja, op de afbeelding is waarschijnlijk een G-klasse op benzine…) zal dus ook in 2030 niet gunstig zijn in Nederland.

48 reacties op “Wat betekenen de nieuwe belastingplannen voor de dieselauto in Nederland?”

  1. Hmm, wat heeft de grootte van een auto nu te maken met het milieu. Groot betekend niet meteen zeer vervuilend of heel zwaar. Een duidelijk voorbeeld van dat het niet om het milieu gaat, maar om de centen is het zwaar belasten (wegenbelasting) van een relatief schone brandstof LPG. Een restproduct van benzine die ze anders affakkelen.

    • Bye bye caravans en campers: allemaal getrokken door grote auto’s of van zichZelf al groot.

      Kilometerheffing zoal nu bedacht is illegaal.
      Men mag geen dubbele belasting heffen in het buitenland. Ze werken dat je de klinkers in het buitenland ook betaald, maar dat betaald men vaak ook al tol oid. Kun je twee keer betalen voor dezelfde kilometers.

      Zelfde probleem met de milieuvergunning op brandstof door de Eu. Onze overheid verkoopt de belasting ook deels als milieuvergunning.

  2. Allemaal zogenaamd gejank van de overheid om het milieu. Maar zolang er grof voor betaald word dan is ineens wel alles mogelijk. Net zoals we al jaren vergiftigd worden met forever chemicals dankzij onze overheid. Want oooh het is allemaal zo slecht en ongezond die pfas maar zolang de grote jongens heel veel geld betalen voor een lozings vergunning is het allemaal geen probleem meer. De overheid, de grootste georganiseerde criminele organisatie van Nederland die overal mee weg komt.

    • Zo Dennis Vogelaar, wat een stoere jongen ben jij. De overheid een georganiseerde criminele organisatie noemen. Dat is niet alleen nogal dommig omdat 1. onwaar is en 2. taaltechnisch van geen kant klopt, maar het is ook in overtreding tot de reactieregels bij Topgear en ik schat ook in dat je hiermee een wetsovertreding te pakken hebt.

      Het verbaast me dan ook dat de redactie deze reactie heeft laten staan, want het faciliteren van dit soort uitspraken is ook een wetsovertreding.

      • Het verschil is feitelijk niet zo groot hoor. Als je geen belasting betaald, wat soms voor moreel dubieuze zaken wordt gebruikt (o.a. sommige oorlogen of ik bedoel “vredesmissies”), dan komen er mannen met wapens aan je deur die het van je gaan eisen of anders je huis afpakken o.i.d. Of je een klein kamertje met kost en inwoning geven als je blijft weigeren.

        Hoe is dit anders van maffiosi die geld aftroggelen onder het mom van bescherming?

        Ik zeg niet dat er een gemakkelijk of überhaupt werkbaar alternatief is, maar het mechanisme vertoont toch echt gelijkenissen.

        • Quatsch. De overheid zit er voor ons allemaal en kan bij elke verkiezing opnieuw verkozen worden. De maffia zit er alleen voor zichzelf en overtreedt alle regels die wij met z’n allen afgesproken hebben. De vergelijking is te absurd voor woorden.

          Dat geklaag van mensen die zo moeilijk doen over belastingen komt me m’n oren uit. Een maatschappij ben je samen. Waar komt de gezondheidszorg anders vandaan? Waar komen wegen vandaan? Waar komt politie vandaan? Waar komt brandweer vandaan? Waar komt een sociaal stelsel vandaan? Waar komt onderwijs vandaan? Daar betalen we met z’n allen voor. In Nederland is dat zelfs nog minder dan in alle landen om ons heen, omdat hier alle bedrijven samen relatief veel betalen.

          Je moet er toch niet aan denken dat de hele maatschappij gevuld is met van die soevereine figuren die alleen maar iets voor zichzelf willen hebben en niets voor een ander willen doen?!

          • Mee eens Jan. We doen het met z’n allen en die egoïsten die zichzelf beter vinden dan de rest die zijn we liever kwijt dan rijk.

          • Quatsch is niet echt een inhoudelijk argument, maar ik zal toch even voeden: welke overheid je ook kiest, belastingen zijn er. Bovendien wordt je geboren in een land, en zijn er geen landen waar een Voluntaristisch systeem is. Dus zelfs het “als je het niet bevalt vertrek je toch argument” (wat wel eens gebruikt wordt in dit soort debat) gaat niet op.

            Ooit trokken mensen ten strijde tegen inkomstenbelasting. Ondertussen zijn wij als kikkers langzaam gaargekookt en hebben weinigen door dat er misschien een evolutie op het vlak van democratie mogelijk is.

            Alles wat je onder het mom van geweld moet afdwingen kost meer energie dan vrijwillige samenwerking.

          • Is een voluntaristist of whatever you want to call yourself een nieuwe benaming voor een wakkere, een wappie of een souverein? Er is niet zoiets als het vrijheid om te kiezen waar je wel of niet aan mee wil doen. Je doet wel mee, of je doet niet mee. Als je niet mee wil doen? Ook goed, dan ga je inderdaad maar ergens anders heen. Zoek maar een plekje waar je je eigen spelletje kan spelen en kijk of je daar gelukkig van wordt. Dat laatste is retorisch, want mensen in het buitenland zijn maar zelden gelukkiger dan in Nederland, zo blijkt keer op keer uit internationale onderzoeken.

          • Nee dat is niet hetzelfde. Mensen die zich om nog niet helemaal heldere reden ergens over opwinden zetten mensen graag weg met scheldwoorden zoals wappie. Als je nog een keer antwoord wil geven, kun je het ook eerst even opzoeken.
            Je argument van “da ga je maar weg” was ik al voor.

            Vrijwilligheid is belangrijk, en gelukkig gaat veel van ons leven ook op die manier.

            Ik snap de frustratie niet helemaal, je mag toch ergens over van mening verschillen? Uiteraard “doe ik gewoon mee”, hoe kom je erbij van niet?

          • ja jan je denkt maar, in werkelijkheid heeft trump geld nodig en zijn handlanger genocideyahu.

          • Je verwijt anderen niet inhoudelijk te reageren, maar dat doe je zelf ook niet bij je reactie op Jan. Daar reageer je alleen op zijn eerste woord en daarna herhaal je anti-sociaal uitgangspunten. #hypocriet

  3. We moeten (wat verbruik betreft) het verhaal eens omdraaien. Denkt men nu echt dat als we brandstoffen in het algemeen duurder maken men minder gaat rijden??? Of als we het goedkoper maken dat we dan ineens als een malloot MEER gaan rijden??? Kom op. We rijden auto, op wat voor een brandstof dan ook, omdat we deze nodig hebben (bv werk) of omdat we ons vrij kunnen voelen. Alleen dat laatste willen ze ons afpakken. Waarom denk je dat vakantie reizen in de vakantie periode minimaal het dubbele kost? Zou daar niet over nagedacht zijn?
    Kom op, allemaal commercie. Stelen daar waar en wanneer dat kan.

    • Het werkt net als met accijns op tabak. Het was al heel lang bekend dat roken slecht was, maar toch bleven veel mensen het doen. Met hogere prijzen – omdat het slecht is en op andere plekken tot enorme kosten leidt – gaan mensen alsnog in beweging komen om de slechte gewoonte te verminderen.

      Dat is met autorijden ook. Vaak heb je geen keuze, maar er zijn ook genoeg momenten dat je wel de keuze kan maken om met de fiets of met de trein te gaan. Of dat je de keuze maakt om een zuinigere auto te kopen. Als maar genoeg mensen die keuzes gaan maken, zal dat onder aan de streep zeker een effect hebben.

      Dat werkte bij tabak. In 1990 rookte nog 40% van de bevolking. Dat percentage blijft elk jaar dalen en nu rookt nog meer 14% dagelijks. Dit gaat de maatschappij miljarden aan zorgkosten besparen, nog los van al het medische leed dat er niet is. Datzelfde zal je met auto’s krijgen.

      • Wordt hierin niet voorbij gelopen aan mensen die een bus nodig hebben om door het hele land te rijden.

        Om gewoon hun werk te doen iets met energietransitie

      • Het gaat er bij de overheid vooral om gedragsverandering bij mensen te creëren. Zoals angst zaaien voor terreurdreiging en asielzoekers die ze zelf hebben gecreëerd door meerdere landen aan of binnen te vallen in het Midden-Oosten. Vervolgens ons die belachelijke corona maatregelen door de strot douwen die zeer waarschijnlijk niks hebben geholpen. Dan weer angst voor Rusland creeeren. Nu dan weer voor klimaatverandering. Ze doen alsof dit allemaal veroorzaakt wordt door co2 en stikstof. Terwijl presidentskandidaat Al Gore in 2000 (25 jaar geleden hier al voor waarschuwde) hebben ze hierna destijds lage lonen landen als China, India en Indonesië (wat in 2000 nog maar kleine economieen waren) gebruikt om goedkoop te produceren. Nu 25 jaar later stoot China 10 tot 20 meer uit dan toen en nu moeten we allemaal ineens haast maken met “klimaatneutraal” worden? En nu willen ze ipv één wegenbelasting nog twee belastingen erbij hebben voor de auto? Alsof autorijden al niet duur genoeg is. Heel die elektrificatie lijkt één grote mislukking te worden. Regering wil van alles ons door de strot douwen maar doet niks aan een uitbreiding van het stroomnet. In plaats daarvan moet er meer geld naar defensie om inderdaad Trump zijn kas te spekken. Jammer dat het allemaal op zo’n manier moet gaan want er zijn al hybride-benzineauto’s die 1 op 100 rijden en bijna niks uitstoten. Tegen 2035 zijn er mogelijk al hybrides die niks uitstoten maar toch moet alles perse elektrisch? Waarom dan?Zodat ze weinig tot niks aan het stroomnet doen en hele woonwijken urenlang van het stroom kunnen halen wanneer ze willen. En dan zeggen ze vervolgens; had je maar moeten verduurzamen met zonnepanelen, warmtepomp en een EV. Terwijl de meeste mensen hier helemaal het geld niet voor hebben en dat weten ze dondersgoed. Het kan ze gewoon niks schelen. Het enige wat deze “politici” belangrijk vinden is om de multinationals, rijken en de EU te bevoordelen en het gewone volk mag de rekening betalen hiervoor.

        • Isn’t it ironic. Juist de mensen die de overheid van alles verwijten, zijn de ophitsers. Zie je dan echt niet wat je doet?! Het is een beetje beschamend als je een verhaal van drie kantjes schrijft waarin je alles en iedereen beschuldigt van precies dat wat je zelf in die lap tekst doet.

          Zouden die mensen dat dan echt zelf niet doorhebben?!

  4. Zweden:
    benzine ca 1.45,
    diesel ca 1.62.
    Erg lage wegenbelasting.
    geen BPM.
    Geen km heffing.
    Wel wat tol bij de grote steden.

    Enorm groot land, maar 10 miljoen inwoners en toch prima wegen….

    Zo kan het ook….

    • En een totale belastingdruk die hoger is dan in Nederland, dus ook dat komt gewoon uit de portemonnee van de burgers. Niet dat daar iets mis mee is, maar je kan niet klagen over het ene en dan pronken met het ander. Het ene hangt met het andere samen.

  5. Een diesel is schoner als benzine
    En dat weten alle monteurs

    Het hele roet probleem is zeer gemakkelijk kompleet weg te nemen

    En dan is een diesel zo schoon dat alleen al de productie van de accu’s van een E auto
    Slechter is voor het milieu dan 20 jaar rijden in een diesel

    Tank je witte diesel ook wel kerozine of witte petroleum genoemd
    Dan komt ook je 20 jaar oude mercedes door de roetmeting met een score alsof I nieuw is

    Dat geld ook voor HVO 100
    Voorheen bekend als Biodiesel

    Zeer goedkoop om te maken

    Maar de prijs wordt omhoog gegooid omdat anders de staat niet meer genoeg binnen kan harken

    Het gaat ook helemaal niet om milieu

    Maar gewoon om geld

    • Uit alle onderzoeken blijkt dat elektrische auto’s bij productie meer c02 verbruiken maar op de weg niet. Dus levensduur plus echt gebruik is gemiddeld 60% lager dan brandstofautos. En ze vervuilen op een plek waar je met goede installaties ook xo2 reductie kan toepassen of co2 compensatie. Niet overal waar je rijd

    • Tuurlijk, alle monteurs zijn definitie onderzoekers die perfect weten hoe de uitstoot van dieselmotoren, of het nu CO2, NOx of fijnstof is, effect hebben op het klimaat, het milieu of de longen van kleine kinderen.

      Jeroen is zelfs zo’n expert dat hij beweert dat HVO alle uitstootproblemen oplost. Toch jammer dat hij niet snapt dat je de complete amazone moet afbranden om genoeg van dat spul te maken om zelfs maar een klein deel van alle auto’s en vrachtwagens hiermee te voorzien.

      Jeroen is precies wat we nodig hebben hier: de zelfbenoemde expert die eigenlijk geen flauw idee heeft waar hij over praat.

      • En Ferry is DE wetenschapper die alles kan weerleggen wat monteurs beweren, toch??🤣🤣. Monteurs vervangen niet alleen maar remblokjes. Je moet hun opleiding eens een keer volgen, dan weet je waar ze overal mee te maken krijgen. Ik vertrouw ALLE monteurs eerder dan uitspraken van de regering. Want deze laatste is er al decennia niet meer voor de burger. Ja, om te kijken hoe ze ons uit kunnen kleden. Jij bent het zeker ook eens met Jimmy van Dijk, met z’n 75% erfbelasting.

        • Dat zegt meer over jou dan over de werkelijkheid. Volgens mij zegt Ferry hele logische dingen.

          Want waarom zou een automonteur, die ongetwijfeld best wel wat weet over de uitstoot van een auto omdat die daar voor de APK dagelijks metingen aan doen, ook weten wat het effect van die uitstoot is? Dat is hetzelfde als beweren dat de bakker meer verstand heeft van constructieberekeningen voor een wolkenkrabber dan een architect. Totaal verschillende activiteiten en vereiste kennis.

        • Wat een oeverloos gelul natuurlijk weer van grote steden. De maatregel is een ordinaire manier om gewoon meer geld binnen te krijgen van de uitgemolken koe. Maar in Den Haag vergeten ze wel dat bv in Zeeland amper toereikend openbaar vervoer is en velen die onregelmatig werken gewoon NIET ZONDER AUTO KUNNEN. Je moet dus meer belasting gaan betalen om te gaan werken, waanzin. Ga spitstarief heffen dan betalen de grootste gebruikers en dat was toch de bedoeling? En heffen is eenvoudig met kenteken herkenning, flitsen werkt toch ook zo

  6. Diesel is beter dan ec, met ev maak je natuur kapot, mensen in arme landen krijgen kanker. Hieronder een stuk diesel en ev. En er is geen 1 oplossing, diesels, benzine, lpg, waterstof, electra. Zomaar dom zeggen dat diesel slecht is is een fabel die de media je aan praat en een stempel heeft wat allemaal aangepraat is. NL stelt steeds zwaardere eisen, maar aan de andere kant blijft alles hetzelfde, ooh ja. De lucht van NL blijft alleen in NL zeler. Als je docu opOekt over windmolens, dat zijn klimaat veranderen veroorzaken. Maar zo hardop mag je niet praten. Ze zijn groen en dat isbhet.. of lekker in zee zetten, alles word verstoord daar onder. We willen de beste zijn van de klas. Koste wat kost, burgers betalen toch wel. Zelf nadenken en onderzoek doen zit er niet meer bij.
    https://auto55.mobi/nieuws/31388-duits-onderzoek-diesel-is-beter-voor-milieu-dan-elektrisch

    • Natuurlijk, die ene schimmige bron heeft een dubieus onderzoekje en daarom zijn alle tienduizenden onderzoeken van gerespecteerde wetenschappers en instituten opeens niet meer van toepassing.

      Hoe kan het zijn dat sommige mensen dit soort bagger geloven en dan al die bewijzen aan de kant schuiven als ‘fabels van de meanstream’ blabla?! Hoe ver moet je dan wel niet van het padje zijn?!

  7. Volgens mij heeft een Dacia MCV een grotere oppervlakte dan een Porsche 911. Deze plannen zijn volkomen idioot. Alle MRB afschaffen, 20 cent op de brandstofprijzen en op de snelwegen kilometerheffing. Lijkt me de beste oplossing. Wat een zwalkbeleid…

    • Helemaal mee eens. Wij hebben een Dacia Jogger op LPG. Kost 200 minder in aanschaf dan de benzine versie. BPM is lager en Dacia verrekend dit in de nieuwprijs. Gaan vaak met onze kleinkinderen ( 1,5 , 5 en 11) op pad. Werken allebei nog maar gaan met de fiets (4 kilometer) en de scooter (30 kilometer naar het werk. Auto staat door de week meestal stil. Belast verbruik (brandstof) en gebruik (kilometers). Eerlijkste manier.

  8. Ach, gewoon als het zover is inderdaad een voorbeeld nemen aan Frankrijk. De boel platgooien en de fik erin. Het moet maar eens afgelopen zijn met dat graaigedrag,
    Stakingen en de barricade op, werkt meestal erg goed………. in Frankrijk dan. Nedeelanders zijn makke schapen die zichzelf naar de slachtbank (lees armoede) in laten drukken door die pathologische leugenaars in Den Haag.

    Maar goed, zoals ik al aangeef, werkt in Frankrijk, daar zijn ze niet zo laf als hier!

    • Zoals hieronder al benoemd gaat het in Nederland in alles wat belangrijk is beter dan in Frankrijk. Dus als je gaat doen wat die Fransen doen, wordt het zeker niet beter. Dat kan elk persoon met een paar hersencellen bedenken.

  9. Nederland is compleet de weg kwijt omtrent het broodnodige vervoer en maar belasten en nog eens belasten .. Nederland moet eens een groot voorbeeld nemen aan Frankrijk ; geen wegenbelasting , geen bpm & geen bijtelling en de diesel rond de 1€41 de liter .. benzine weet ik niet , we rijden beiden diesels .. 25 jaar jonge volkswagen bora variant 1.9 tdi & en een 32 jaar oude nissan patrol 2.8 t.d.

    • Ah fijn, van die roetbakken die de hele buurt vol fijnstof en stikstof blazen elke keer als je wegrijdt. De longen van je buurtkinderen worden door jou verpest. Wees er maar trots op.

      Ohja en een voorbeeld nemen aan Frankrijk? Daar zijn de welvaart, onderwijs, zorg, sociaal stelsel en veiligheid allemaal minder geregeld dan hier. Dan kan je beter in Nederland wonen…

      • Ach altijd noch beter dan ev’s die opgeladen worden met energie van kolencentrales.
        Al die ongenuanceerde vooroordelen altijd hier in Nederland.

        Zo en nu komt mijn reactie maar flink afzeiken als ev rijder zijnde, immers ik heb je ego geraakt…..

        • In Nederland is meer dan 50% van de stroom groen opgewekt en dat wordt elk jaar meer. Ter vergelijk: minder dan 10% komt uit steenkool.

          Al die ongenuanceerde vooroordelen hier altijd bij de azijnzeikers. Laten ze voor ze reageren voor de verandering een keer 10 seconden besteden aan het controleren van hun uitspraken via Google. Dat scheelt een enorme berg aan onzinreacties.

          • Ja echt he! Die pipo’s hebben grote praatjes over alles maar zijn nog te dom om even te kijken of ze geen poep praten. Dus praten ze poep. Elke keer weer! Hoe dom ben je dan!! Ja jij W Wigman.

          • Tja heren
            Fijnstof. Moeten we eerst auto’s uitvinden die geen autobanden hebben. Kijk naar Duitsland. Qua houderschapsbelasting en de wegenbelasting zit in de brandstof verwerkt. En toch betaal je daar minder. De auto is daar veel meer een melkkoe als hier.

      • Dit land is helemaal van de pot gerukt! En het NEDERLANDSE volk ook want we blijven allemaal zo lekker naïef en pikken alles maar! 😵‍💫 Vieze graaicultuur van die fl!kkers in Den Haag. Walgelijk!

        • Dus omdat het in Nederland beter is dan in Frankrijk, ga jij vloeken en tieren Pim? Voor de rest gaat het wel goed met je?!

          • Wacht even, er is dus een demissionair kabinet; wat zn tijd tijd uitzit omdat ze geen echte keuzes kunnen maken.. maar dit gaat wel gewoon door? Wie heeft er dan mee ingestemd? Gewoon nuchter blijven! Joejoe

    • Beste Ap,

      Check ff de site van de anwb. Diesel in Frankrijk is een stuk duurder dan in Nederland.

      Ben ook een diesel rijder en wil niet anders.

      Maar je moet geen onzin gaan verklaren.

      Vorige maand was ik ook nog in Frankrijk, 1,80 a 1,90.

      Ook als je van de snelweg afweek.

      Groet,
      Jacco

Laat een antwoord achter aan Victor Kamps Reactie annuleren

(verplicht)