‘Je kunt veel plezier halen uit nutteloze kennis’, schreef filosoof Bertrand Russell ooit. Die beste man had het bij het recht eind, want weten dat de nieuwe hybride V8-aandrijflijn van de Bentley Continental GT Speed geen traditioneel vacuümsysteem gebruikt, gaat je niet verder brengen in het leven. Maar het is wel leuk om te weten.
Misschien heb je meer aan de informatie dat deze Continental de sterkste Bentley aller tijden is. Met de ‘Ultra Performance Hybrid’-krachtbron zorgt Bentley ervoor dat er meer vermogen en koppel is gedurende alle toerentallen. De knal in je rug heb je dus over de hele vermogensbreedte tot je beschikking.
Specificaties van de nieuwe Bentley Continental GT Speed
De hybride-aandrijflijn, met een elektromotor verstopt in de versnellingsbak die turbolag voorkomt, produceert 782 pk en 1.000 Nm koppel. De kracht gaat via een achttraps automaat met dubbele koppeling via een elektronisch sperdifferentieel naar alle wielen. Gebruik je al het vermogen, dan zit een sprintje van 0 naar 100 km/u er binnen 3,1 seconden op. Trek je je sprintje door, dan houdt de Conti bij 335 km/u op met accelereren.
Bentley deed dat al in aanloop naar de bekendmaking van de nieuwe Continental GT Speed en wel op een bijzondere plek. Het merk zegt het ‘onofficële snelheidsrecord onder water’ te hebben gezet in de langste onderzeese wegtunnel en diepste tunnel ter wereld, de Ryfylke-tunnel in Noorwegen. Denk aan de quote van Bertrand Russell mensen.
Elektrisch rijden in de nieuwe Bentley Continental GT Speed
Even genoeg van het V8-gebonk, dan kun je ook alleen aanspraak doen op de elektromotor. De stille motor produceert in zijn eentje 190 pk en 450 Nm. De topsnelheid is dan teruggeschroefd naar 140 km/u en na 80 kilometer elektrisch rijden is de 25,9-kWh batterij leeg.
Dat is wel te begrijpen met zo’n accu en een totaal gewicht van 2.459 kilo in de coupé. We benoemen specifiek de coupé, want er is meteen ook een GTC. De open-lucht GT doet 3,4 seconden over de sprint van 0 naar 100 km/u en heeft een begrensde topsnelheid van 285 km/u. Heel veel harder wil je ook niet gaan zonder dak, toch?
De nieuwe GT Speed is de fijnste om mee te rijden
Bentley heeft berekend dat 68 procent van de vierde generatie Continental nieuw is en 32 procent wordt overgedragen van de vorige Conti GT. Zo krijgt de nieuwe Continental onderhuids nieuwe dempers met dubbele kleppen en een 48 volt anti-rollsysteem. Dankzij deze aanpassing heeft deze auto ‘het beste Continental-rijcomfort ooit’ volgens het merk. Dus, de auto die bekend stond om de beste demping ter wereld is nu nog … demperiger.
Het sturen zou ook een pretje moeten zijn en je moet er zelfs wat lol mee kunnen trappen in de ‘Dynamic mode’. Of zoals Bentley driften noemt, ‘het toestaan van wat slip op achteras’. Helemaal losgaan kan in de ‘Advanced ESC Fully Off For Full Throttle Drifts’. Nee geintje, Bentley legt het uit als de Advanced-stand waarbij ‘de bochthoek gebalanceerd kan worden middels het gaspedaal door de bestuurder’.
Wat zien we allemaal nieuw aan de Bentley Continental GT Speed? Volgens het merk is de hele auto ‘visueel opgeruimd’. Met name de achterkant is flink aangepakt met nieuwe achterlichten, een nieuwe bumper, en een nieuwe lip op de kofferbak. Natuurlijk zijn er gigantische remmen verstopt achter 22-inch wielen terwijl jijzelf kunt verstoppen in een cabine die gevuld is met Bentleys traditionele, dure, luxe materialen. En in 20-standen verstelbare stoelen.
Wat is de prijs van de nieuwe Bentley Continental GT Speed?
Omdat dit een moderne Bentley is, zijn er bergen aan technologie in het interieur. De auto kan zelf de omgeving scannen in de ‘semi-geassisteerde’ rijmodus en kan zichzelf uitparkeren terwijl Apple Carplay en Android Auto natuurlijk van de partij zijn. Dat gebruik op een 12,3-inch scherm dat kan ronddraaien. Voor nog wat extra sfeer zijn er dertig verschillende opties voor de interieurverlichting. Een Nederlandse prijs hebben we helaas nog niet, maar om je een indicatie te geven: in Engeland beginnen de prijs omgerekend ongeveer bij 280.000 euro.
Reacties