Veel primeurs voor de nieuwe BMW 5-serie. Zo is het de eerste generatie 5-serie waarvan je een volledig elektrische versie kunt kopen, het is de eerste met een volledig veganistisch interieur, het is de eerste met Active Lane Change Assistant én het is de eerste BMW 5-serie waarbij je toch eventjes moet wennen aan het uiterlijk. Het is niet zo’n heftig ding als de 7-serie of de XM, maar toch.

Gelijk maar even over de elektrische 5-serie beginnen? BMW noemt hem de i5 en je kunt hem krijgen als achterwielaangedreven eDrive40 met één elektromotor die 340 pk en 430 Nm produceert. Of je haalt de i5 M60 xDrive. Deze heeft twee elektromotoren met in totaal 601 pk en 820 Nm. De 0-100-tijd van deze auto is 3,8 seconden met een top van 230 km/u. Dit is de snelste versie tot de nieuwe BMW M5 verschijnt.

Qua benzinemotoren moet je het in Nederland eerst even doen met de 520i met 208 pk. Dit is een viercilinder, net als de dieselversie. Deze 520d produceert 197 pk. In de lente van 2024 komen er nog plug-in hybrides: de 530e zal een viercilinder hebben en we gokken dat de 550e een zes-in-lijn krijgt. Over specificaties of aandrijflijnen voor een BMW M5 wordt nog niet gesproken.

Er zijn wel andere zes-in-lijn motoren, maar niet voor ons

In de Verenigde Staten verkoopt BMW ook nog een 530i en een 540i. Die eerste is een viercilinder met zo’n 260 pk en de 540i is een zes-in-lijn met 380 pk. Tien jaar geleden was het nog ondenkbaar dat er een nieuwe 5-serie geïntroduceerd zou worden zonder een zes-in-lijn, maar dat zijn de tijden waarin we leven. Hopelijk krijgt de 550e nog wel een mooie zescilinder.

De nieuwe BMW 5-serie heeft Active Lane Change Assistant

De nieuwe sedan heeft ook iets dat Active Lane Change Assistant heet. Hierbij stelt de auto voor om een rijstrook op te schuiven. Als de bestuurder dan in de buitenspiegel kijkt, ziet de auto dit als bevestiging en wisselt de auto zelf van rijstrook. Andere tech is een 12,3-inch scherm voor de bestuurder die overloopt in een 14,9-inch scherm in het midden. Onder het scherm zit de bediening voor de ventilatie en de airco.

Nog even over het design van de nieuwe BMW 5-serie

De nieuwe 5-serie lijkt best wel op een grote 2-serie. Wat natuurlijk best logisch is. De neus van de nieuwe sedan zou geïnspireerd zijn door de sharknose-modellen van BMW uit het verleden. Dat zien we er best wel in. Worden jullie heel boos als we zeggen dat de achterlichten wat weg hebben van de Mercedes-AMG 4-Door? De prijzen van de nieuwe 5-serie volgen trouwens later.

Reacties

  • Chris heeft op 24 mei 2023 geschreven:

    Die active lane change assistent lijkt mij levensgevaarlijk, hopelijk kun je die continue uitschakelen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)