‘Duizend plus honderd en honderd en honderd en honderd!’, schreeuwde kleine Hänsel tijdens de jaarlijkse neem-je-kind-mee-naar-je-werk-dag bij AMG als antwoord op de vraag hoeveel power het nieuwe model moest krijgen. En probeer maar eens nee te zeggen tegen Hänseltje. Dit is de enige reden die we kunnen bedenken waarom je een auto voor de openbare weg zo’n goddeloze hoeveelheid vermogen zou willen meegeven.

Deze Mercedes-AMG GT 63 S E Performance 4-Door Coupé heeft zoveel spierkracht aan boord als zijn naam lang is: 844 pk en 1.400 Nm. Zeker, we hebben die laatste zin nog even teruggelezen om de cijfertjes te controleren. Goed om te weten is dat deze – nog maar eens diep ademhalen – Mercedes-AMG GT 63 S E Performance 4-Door Coupé de eerste plug-in hybride was die AMG op de markt bracht.

De motor van de AMG GT 63 S E Performance

Aan de aandrijflijn dus niet alleen de schone taak om de extra kilootjes te compenseren, maar ook om de achterban te overtuigen van het nut van een stekker. Op papier is die missie geslaagd. De elektromotor zit op de achteras en heeft zijn eigen tweetraps transmissie. Hij is goed voor 204 pk en 300 Nm. Voorin ligt een 4,0-liter V8 met 639 pk en 900 Nm. En nee, je mag de koppelcijfers niet zomaar bij elkaar optellen.

Een accuutje van 6,1 kWh zorgt voor een volledig elektrische actieradius van 12 kilometer. Ja, twaalf. En daarbij is de benzinetank 14 liter gekrompen. Je zou dus ook een normale AMG met een V8 kunnen kopen en alle afstanden binnen 6 kilometer kunnen fietsen voor dezelfde CO2-besparing; maar dan begrijp je deze auto niet helemaal.

De AMG pretendeert nergens groen of duurzaam te zijn, het gaat om absolute kracht – en niets levert beter koppel dan een elektromotor. Een bijkomend voordeel voor Nederland is dat hij door de stekker minder uitstoot produceert dan de GT 63 S zónder elektra. Hierdoor is de E Performance in Nederland 25.000 euro goedkoper dan de oude versie met 639 pk. In België is ie 22.000 euro duurder.

Rijden met de vierdeurs GT

We rijden de E Performance op zomerbanden in de week dat het KNMI code oranje afgeeft voor gladheid. Een volledige krachtmeting zit er niet in, maar zelfs met een kwart gas voel je al dat je een woordenboek superlatieven moet omkieperen om te beschrijven hoe deze auto accelereert. Als je in de juiste versnelling zit en beide motoren werken samen, voelt het koppel aan als oneindig.

Ze hadden misschien dezelfde prestaties kunnen realiseren met een viercilinder, maar er gaat toch weinig boven het geluid van een V8 erbij. En zelfs hoog in de versnelling en laag in de toeren is de GT 63 bloedsnel. Ergens voelt het onverantwoord dat iedereen met een rijbewijs dit mag rijden, anderzijds is het zeer indrukwekkende techniek.

Weet de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance 4-Door Coupé te overtuigen?

Als je dan de zelfbeheersing vindt om rustig aan te doen, merk je eigenlijk nauwelijks dat je met een PHEV onderweg bent. De aandrijflijn schakelt zo nu en dan rustig over van volledig elektrisch naar benzine, maar met een muziekje aan heb je daar geen erg in. In het bochtengedrag hebben we alle vertrouwen, maar we vinden de velgen net te mooi om al te grondig onderzoek te verrichten in deze omstandigheden.

Om terug te komen bij de basis: kan deze AMG de oude garde overtuigen? Dat denken we wel. Om te zien is het nog altijd een overdreven apparaat, je levert niets in aan geluid of beleving en krijgt er enkel meer prestaties voor terug. Groen is ie niet, maar het is wel een AMG.

Specificaties van de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance 4-Door Coupé (2023)


Motor
3.982 cc
V8 biturbo hybride
844 pk @ 5.500 tpm
1.400 Nm @ 2.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 2,9 s
top 316 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,9 l/100 km
180 g/km CO2, B-label
Afmetingen
5.125 x 2.069 x 1.455 mm (l x b x h)
2.951 mm (wielbasis)
2.280 kg
66 l (benzine)
462 l (bagage)
Prijzen
€ 239.541 (NL)
€ 209.935 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)