Dit is hem dan: de compleet nieuwe, tweede generatie van de BMW X2. Net zoals de meeste BMW’s van nu besluipt hij je van achter om vervolgens hardhandig je tas, kleren en portemonnee te ontnemen. Jawel, de woeste nieren zijn groter dan ooit tevoren. Naast de gegroeide grille wiens omlijsting licht kan geven, is ook de rest van de X2 is een stukje groter geworden.
Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe BMW 194 millimeter langer, 21 millimeter breder en 64 millimeter hoger ondanks een meer coupé-achtige daklijn. Ook de wielbasis is gegroeid – 22 millimeter om precies te zijn – en er is meer spoorbreedte. BMW belooft meer schouder- en elleboogruimte voor alle vijf inzittenden dankzij de grotere afmetingen.
Motoren en specificaties van de X2 en iX2
Er zijn drie aandrijflijnen met een verbrandingsmotor en één elektrische optie. De instapper is er met een 1,5-liter driecilinder die ondersteund wordt door een 48 volt generator. De mild hybride aandrijflijn produceert 170 pk. Daarnaast is er een optie met een 2,0-liter viercilinder dieselmotor die 150 pk produceert. Alle X2’s met uitlaten hebben standaard een zeventraps automaat.
De topper van de nieuwe BMW X2 is de M35i. Naast een boel M-spullen krijg je hierbij een 2,0-liter viercilinder op benzine die 300 pk produceert. Een sprintje naar 100 km/u zou in 5,4 seconden moeten gaan. Grappig, want als we dan zo vrij mogen zijn om door te schakelen naar de elektrische iX2 zien we dat die 5,6 seconden doet over hetzelfde sprintje.
De eerste elektrische hoge 2-serie krijgt één elektromotor op de vooras en eentje op de achteras. Samen zorgen ze voor een vermogen van 313 pk. Het koppel is trouwens 494 Nm. BMW begrenst de topsnelheid op 180 km/u. Dankzij een 64,8-kWh batterij zou je tussen de 417 en 449 kilometer ver moeten komen. Van 10 naar 80 procent volladen kan binnen een half uur met een 130 kW lader.
Wat maakt de BMW X2 bijzonder?
Bij alle uitvoeringen van de nieuwe X2 kun je een M Sport-pakket bestellen. Dit houdt in: 19-inch velgen, een adaptieve ophanging en een sperdifferentieel. Vanbinnen is er een 10,25-inch instrumentencluster en een touchscreen van 10,7 inch die tegen elkaar zijn geplakt. Op de displays vind je het nieuwste iDrive-systeem van BMW net als Apple Carplay en het Android equivalent.
Verder is het interieur fors uitgerust met verwarmde sportstoelen (zonder abonnement), alcantara, een lederen stuur, een navigatiesysteem, automatische climate control die in twee zones gesplitst kan worden, een achteruitkijkcamera, automatische ruitenwissers en eveneens automatische koplampen. Zoals het tegenwoordig hoort, is er een grote bak veiligheidssystemen die we niet allemaal gaan opnoemen.
Prijs van de BMW X2 en BMW iX2
In maart van volgend jaar mag je de vier verschillende X2’en verwachten. De instapper op benzine is er in het begin als ‘Launch Edition’ die 52.350 euro kost. Voor de elektrische BMW iX2 moet je 59.350 euro overmaken. Wat de sterkste versie en de diesel gaan kosten, weten we niet. Later, in de zomer van 2024, moet er een tweede iX2 komen net als een tweede diesel. Dan zou het X2-gamma volledig zijn.
Dickheuten@hotmail.com heeft op 14 februari 2024 geschreven:
Diesel?