
Het is soms best apart dat merken een auto bouwen die vrij ver van hun merkwaarden afstaat, maar toch verkoopt. Denk aan de Porsche Cayenne, de Aston Martin DBX, de Ferrari Purosangue. Zie je de gemene deler? Bij BMW is er een ware hoorn des overvloeds aan grote SUV’s: denk aan de X5, X6, iX en XM. In dit geval hebben we wat nieuws over de grootste SUV van BMW: de X7. Daar komt een nieuwe versie van.
Dat lijkt een logische stap, maar niet elke SUV verkoopt enorm goed. Met name de XM is niet het succes dat BMW ervan verwacht had. Nu zijn de meeste SUV’s van BMW behoorlijk aan elkaar verwant (op de iX na), dus is er niet meteen een man overboord. Maar toch: BMW meldt officieel dat ze budget hebben vrijgemaakt om een nieuwe generatie te ontwikkelen.
Hij is wel erg groot
De BMW X7 is een model dat we in Nederland niet heel veel zien. Dat komt voornamelijk doordat je meerdere parkeervergunningen nodig hebt voor één auto. En natuurlijk omdat de CO₂-uitstoot dermate hoog is dat je van het BPM-bedrag een behoorlijk leuke youngtimer kunt rijden. Maar ondanks de lage aantallen ziet BMW toch voldoende markt om ermee door te gaan. Dat komt ook omdat de auto behoorlijk prijzig is: de marges zijn dus enorm.

Net als de nieuwe BMW 7-serie zal de X7 (intern G67 genoemd) leverbaar zijn met benzinemotoren, dieselmotoren en elektromotoren. De markt kan dan zelf bepalen welk smaakje ze willen. Deze tactiek schijnt uitermate succesvol te zijn – zeker nu overheidsbeleid wisselvallig is en sowieso verschilt per markt. Daarbij is de X7 niet echt een auto waarbij de aandrijflijn enorm belangrijk is: zolang het maar stil is en veel power levert.
Wat weten we allemaal over de nieuwe BMW X7?
Een paar dingen, dankzij de onvolprezen ynguldyn (zo heet hij niet echt hoor) van Bimmerpost. De productie start in juli 2027, dus je moet nog even geduld hebben. Qua motoren is er keuze uit benzinemotoren (40-zescilinder, M60-achtcilinder), diesel (40-zescilinder) en elektrische versies (50, 60 en M70). Plug-in hybrides staan niet op het programma. Als je een PHEV wil, koop je maar een X5 of een XM.
Lees ook: Rechtszaak over bekerhouders BMW
Maar er is meer bijzonders. Zo komt er ook een Alpina-versie, als opvolger van de Alpina XB7. Die auto was op veel punten anders dan een standaard X7. Nu lijkt het meer om een uitrustingsniveau te gaan. De Alpina X7 krijgt zijn eigen modelcode (G69) en is verkrijgbaar met twee benzinemotoren (40 en 60) of als elektrische variant (100) met 900 pk. Zoals het ernaar uitziet, is het vergelijkbaar met de Mercedes-Maybach GLS – wat toevallig een directe concurrent is.
Lees ook: De BMW X7 Pick-up bestaat echt
