De afgelopen jaren zijn er wel tweehonderd doorbraken geweest op het gebied van batterijen, maar tot nu toe zagen we nog geen EV die voor de helft van het geld twee keer zover reed. Doorgaans zijn we dus wat sceptisch over batterij-innovaties, maar in dit geval is er reden om optimistisch te zijn. Het is geen nietszeggende startup die het nieuws brengt, maar BMW.

BMW heeft nieuwe batterijcellen ontwikkeld die 50 procent goedkoper zijn én 20 procent meer energie bevatten dan de huidige batterijen. Ook zouden de batterijen voor 60 procent minder CO2-uitstoot zorgen in de productie. In 2025 wil BMW de batterijen gebruiken in de ‘Neue Klasse’ EV’s. Je vader zal die Duitse term nog wel kennen.

Nu gaat BMW nooit goedkope EV’s aanbieden, want het blijft een luxemerk. Maar je kunt je zo voorstellen dat de techniek ook terecht komt bij Mini of zelfs bij een ander automerk. Bovendien dwingt het andere autofabrikanten ook met soortgelijke technieken te komen als ze willen concurreren. Over de hele linie dus een positieve ontwikkeling.

De nieuwe EV-batterijen van BMW laden ook sneller

Maar de nieuwe EV-batterijen van BMW zijn nog niet klaar met het goede nieuws – blijkbaar kunnen ze 30 procent sneller opladen (waarschijnlijk dankzij de nieuwe 800-volt architectuur). Blijkbaar hebben de cellen een nieuwe ronde vorm, waardoor BMW ook nog eens meer van de batterijen kwijt kan in de EV’s. Met de 20 procent extra energie erbij, zorgen de batterijen voor 30 procent meer actieradius.

De nieuwe EV-batterijen bestaan deels uit gerecycled kobalt, lithium en nikkel, terwijl de fabrieken die ze maken op hernieuwbare energie draaien. Het gedolven kobalt en lithium zullen afkomstig zijn van gecertificeerde mijnen met verantwoorde mijnbouwpraktijken en volledige transparantie. Dus zonder kinderarbeid, voor de duidelijkheid.

Reacties

  • Flutter heeft op 16 september 2022 geschreven:

    Een veel verkopende marketing tactiek om te zorgen dat je concurrenten minder verkopen is naar buiten brengen dat er revolutionaire techniek aan zit te komen als je maar even wacht. Dit is een uitstekende tactiek wanneer je zelf niet kan concurreren.

    Daarnaast is BMW geen doorgewinterde organisatie op battery gebied. Een motorblok bouwen en onderdelen samenvoegen is een hele andere expertise. Hebben ze überhaupt al één batterijcel zelf gemaakt? Ergo; het is een startup. De doorgewinterde batterij producten zitten in Azië.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear