Dubbele koplampen met een zwart balk ertussen. Dat hadden de oude Capri’s ook. Verder houden de overeenkomsten wel op. Je kijkt naar de nieuwe Ford Capri. Weinig overeenkomsten dus met de auto’s van vroeger, maar des te meer met de Ford Explorer én modellen van Volkswagen. De deuren, de voorste klep en de bumpers komen van de Explorer.

Ook nu is de nieuwe EV gebaseerd op de techniek van Volkswagen. De Explorer is onderhuids een Volkswagen ID.4 en de Capri is een ID.5. Het is onderdeel van een deal tussen de twee merken. Zo is de Volkswagen Amarok weer een Ford Ranger en de volgende Volkswagen Transporter is eigenlijk een Ford Transit. De twee merken hadden ook plannen voor een betaalbare EV, maar die schijnt van de baan te zijn.

Specificaties van de nieuwe Ford Capri

De Capri staat op het MEB-platform van Volkswagen, waarop de VW ID.4 en ID.5 zijn gestoeld. De instapper van de Capri heeft een 77-kWh batterijpakket met een 286 pk sterke elektromotor die zijn vermogen naar de achterwielen stuurt. Deze Capri RWD extended range moet 627 kilometer ver komen met een volle accu. De ID.5 met dezelfde batterij en elektromotor komt maar 558 kilometer ver.

Dan is er nog een Capri met twee elektromotoren (eentje per as) met in totaal 340 pk en een actieradius van 592 kilometer. De ID.5 GTX komt 534 kilometer ver met dezelfde motor en batterij. Een jaar na de introductie van deze Capri’s volgt er nog een goedkopere versie met 170 pk en een kleine 52-kWh accu.

Binnenin vind je een 14,6-inch staand touchscreen in het midden dat je omhoog kunt doen om een geheim vakje te vinden. In nieuwe Volkswagen vind je trouwens nieuwere software, maar het systeem van één generatie ouder leek prima te werken. Achterin zit je ruim, maar is het wel wat donker en de kofferbak is erg praktisch met een laadinhoud van 627 liter.

Wat de Capri anders dan de Explorer maakt op de weg

Hoe de nieuwe Ford Capri rijdt, moet nog blijken uit een rijtest, maar het belooft geen één-op-één kopie te worden van de Explorer. De ophanging van de Capri is 10 millimeter lager dan die van de Explorer en heeft een wat sportievere insteek gekregen. Ondanks dat blijft de Mustang Mach-E de Ford-topper op het gebied van elektrische SUV’s. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend.

5 reacties op “De nieuwe Ford Capri is eigenlijk een Volkswagen met een ander jasje”

  1. Jammer van de naam maar na een proefrit blijkt het een prima en erg fijne auto. Om de naam zou ik hem niet laten staan. Het is de betere, mooiere en goedkopere ID.5, tenminste met de nu aangeboden korting.

  2. Jammer dit. Eerst met de Mustang (e-mach) en nu met de Capri. Bij de Mustang is er tenminste nog een originele muscle car naast (hoewel dit eigenlijk nog gekker is) maar bedenk ajb een nieuwe naam als je een compleet nieuw concept neerzet. Dit doet geen recht aan waar de Capri destijds voor stond.

  3. Waarom deze de naam “capri” geven? Produceer de capri uit de jaren ’70 – ’80 opnieuw volgend de huidige normen. Maar bouw niet een auto en geef hem dan deze naan.

    • Ben er volledig mee eens. Als je aan de Ford Capri denkt dan haal je het beeld naar voren lange motorkap daklijn schuinaflopend met achterklep en twee deurs, dat is Ford Capri. Dat nieuwe model is toch geen Capri, ik vindt het een tank

  4. Beter goed gejat dan slecht bedacht. De ID serie zijn inmiddels prima auto’s en de ID.4 is een van de best gewaardeerde EV’s. Prima basis dus om snel tot een eigen model te komen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *