
Dubbele koplampen met een zwart balk ertussen. Dat hadden de oude Capri’s ook. Verder houden de overeenkomsten wel op. Je kijkt naar de nieuwe Ford Capri. Weinig overeenkomsten dus met de auto’s van vroeger, maar des te meer met de Ford Explorer én modellen van Volkswagen. De deuren, de voorste klep en de bumpers komen van de Explorer.
Ook nu is de nieuwe EV gebaseerd op de techniek van Volkswagen. De Explorer is onderhuids een Volkswagen ID.4 en de Capri is een ID.5. Het is onderdeel van een deal tussen de twee merken. Zo is de Volkswagen Amarok weer een Ford Ranger en de volgende Volkswagen Transporter is eigenlijk een Ford Transit. De twee merken hadden ook plannen voor een betaalbare EV, maar die schijnt van de baan te zijn.
Specificaties van de nieuwe Ford Capri
De Capri staat op het MEB-platform van Volkswagen, waarop de VW ID.4 en ID.5 zijn gestoeld. De instapper van de Capri heeft een 77-kWh batterijpakket met een 286 pk sterke elektromotor die zijn vermogen naar de achterwielen stuurt. Deze Capri RWD extended range moet 627 kilometer ver komen met een volle accu. De ID.5 met dezelfde batterij en elektromotor komt maar 558 kilometer ver.
Dan is er nog een Capri met twee elektromotoren (eentje per as) met in totaal 340 pk en een actieradius van 592 kilometer. De ID.5 GTX komt 534 kilometer ver met dezelfde motor en batterij. Een jaar na de introductie van deze Capri’s volgt er nog een goedkopere versie met 170 pk en een kleine 52-kWh accu.
Binnenin vind je een 14,6-inch staand touchscreen in het midden dat je omhoog kunt doen om een geheim vakje te vinden. In nieuwe Volkswagen vind je trouwens nieuwere software, maar het systeem van één generatie ouder leek prima te werken. Achterin zit je ruim, maar is het wel wat donker en de kofferbak is erg praktisch met een laadinhoud van 627 liter.
Wat de Capri anders dan de Explorer maakt op de weg
Hoe de nieuwe Ford Capri rijdt, moet nog blijken uit een rijtest, maar het belooft geen één-op-één kopie te worden van de Explorer. De ophanging van de Capri is 10 millimeter lager dan die van de Explorer en heeft een wat sportievere insteek gekregen. Ondanks dat blijft de Mustang Mach-E de Ford-topper op het gebied van elektrische SUV’s. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend.
5 reacties op “De nieuwe Ford Capri is eigenlijk een Volkswagen met een ander jasje”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Is de Zeekr 7X de ideale auto om jouw Tesla Model Y op te volgen? (review)

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Jammer van de naam maar na een proefrit blijkt het een prima en erg fijne auto. Om de naam zou ik hem niet laten staan. Het is de betere, mooiere en goedkopere ID.5, tenminste met de nu aangeboden korting.
Jammer dit. Eerst met de Mustang (e-mach) en nu met de Capri. Bij de Mustang is er tenminste nog een originele muscle car naast (hoewel dit eigenlijk nog gekker is) maar bedenk ajb een nieuwe naam als je een compleet nieuw concept neerzet. Dit doet geen recht aan waar de Capri destijds voor stond.
Waarom deze de naam “capri” geven? Produceer de capri uit de jaren ’70 – ’80 opnieuw volgend de huidige normen. Maar bouw niet een auto en geef hem dan deze naan.
Ben er volledig mee eens. Als je aan de Ford Capri denkt dan haal je het beeld naar voren lange motorkap daklijn schuinaflopend met achterklep en twee deurs, dat is Ford Capri. Dat nieuwe model is toch geen Capri, ik vindt het een tank
Beter goed gejat dan slecht bedacht. De ID serie zijn inmiddels prima auto’s en de ID.4 is een van de best gewaardeerde EV’s. Prima basis dus om snel tot een eigen model te komen.