Vroeger was een auto meestal al af wanneer je hem kocht, maar in deze nieuwe wereld van over-the-air updates en in alles doorgedrongen elektronica zou het zomaar kunnen dat je na een paar jaar, wanneer je klaar bent om hem weer weg te doen, een heel andere auto hebt dan waarmee je begon.

Bij Volkswagen zijn ze erg blij met het feit dat hun EV’s met de nieuwste OS-update sneller kunnen laden, en dat het een antwoord biedt op de kritiek die het merk ontving op het infotainmentsysteem in hun nieuwste modellen (alles is relatief: je mag iets minder diep in de menu’s graven om de rijstrookhulp uit te zetten). Maar je kunt natuurlijk niet via 4G een paar fysieke, tastbare knoppen binnenhalen. En de ietwat teleurstellende interieurkwaliteit digitaal verbeteren zit er ook al niet in.

Hoe dan ook: de hardware van de nieuwe Volkswagen ID.5 is bekend, want in zijn geheel afkomstig van de ID.4 SUV en in grote mate ook te vinden in de Skoda Enyaq iV Coupé. De verstandige achterkant van de 4 is afgestreken en geboetseerd tot een soort coupévorm – dit is de stijlvolle keuze van de twee, snap je.

En hij is te krijgen als Volkswagen ID.5 GTX, een sportievere versie in de geest van de GTI’s uit de jaren tachtig waar we allemaal zo van houden, om degenen die het nog niet doorhadden ervan te overtuigen dat elektrische auto’s ook heus snel en cool kunnen zijn. Lukt dat? Niet echt.

Hoe rijdt de Volkswagen ID.5 GTX?

Hij is vlot, dat zeker, maar hij doet niet echt genoeg om de cynische associatie met de roemruchte badge te rechtvaardigen. De Volkswagen ID.5 GTX zal je heus snel zat over een provinciale weg kunnen stuwen, maar hij weet de bestuurder niet bij de actie te betrekken of echt tevreden te stemmen. Ook op de snelweg heeft ie genoeg kracht voorhanden, maar je zult je te snel zorgen maken over de resterende actieradius om echt van de snelheid te kunnen genieten.

De (daar is ie weer) coupé-achtige daklijn is het enige echte verschil tussen de ID.4 en ID.5, want ook die eerste is als GTX te krijgen. Maar is er überhaupt iemand die behoefte heeft aan een elektrische Volkswagen SUV van dik twee ton kilo’s die in 6,3 seconden van 0 naar 100 spurt? Kies de gewone Pro-versie en de ID.5 zal zijn aanwezigheid vriendelijk en bruikbaar laten gelden in de achtergrondruis van je leven.

Eindoordeel van de Volkswagen ID.5 GTX

Maar we moeten VW nageven dat ze een mooie elektrische aandrijflijn produceren: ondanks z’n grootte kan de Volkswagen ID.5 GTX indrukwekkend zuinig met z’n energie omspringen, en hij mag zelfs 1.200 kilo geremd trekken. Uit z’n 77-kWh accu weet hij 491 kilometer aan WLTP-bereik te persen, wat slechts een bescheiden verschil is met de iets meer dan half zo krachtige instap-ID.5 Pro (die 516 kilometer ver zou moeten komen).

Ongeacht de voordelen van zijn aandrijflijn lijdt de Volkswagen ID.5 GTX onder een infotainmentsysteem met dusdanig veel inherente problemen dat het zorgwekkend wordt. De wrijving tussen de smart-bediening en de zwakke plekken is bepalend voor het karakter van de auto. En kijk eens naar die prijs – au. Deze GTX voelt niet zozeer aan als een moderne elektrische rijdersauto, maar meer als een machine die je iets probeert op te leggen. En de Golf GTI werd niet gebouwd door technici die het beter dachten te weten.

Specificaties Volkswagen ID.5 GTX (2022)


Motor
2 elektromotoren
299 pk
460 Nm
77 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 6,3 s
top 180 km/u
Verbruik (gemiddeld)
17,9 kWh/100 km, A-label
Actieradius (opgave)
491 km (WLTP)
Laadtijd
>8 uur bij 11 kW
30 min. bij 125 kW (80%)
Afmetingen
4.599 x 1.852 x 1.615 mm (l x b x h)
2.771 mm (wielbasis)
2.242 kg
549 / 1.561 l (bagage)
Prijzen
€ 58.590 (NL)
€ 60.810 (B)

Reacties

  • Klaas heeft op 13 september 2022 geschreven:

    Idd slechte review deze auto is niets mis mee.

    Reageer
  • Bedroevend slecht artikel heeft op 12 september 2022 geschreven:

    Van iemand die vaker ID.4 gereden heeft: al dat gejammer over het infotainment systeem, net als bij andere artikelen over de ID serie. Hieruit blijkt meer dan wat ook de vooringenomenheid van de redacteur en een gebrek aan lerend vermogen. De hele besturing, inclusief infotainment, werkt juist erg prettig en fijner dan bijvoorbeeld het systeem van de Passat of van Renault. Al die misplaatste kritiek doet sterk denken aan de afkeur die Topgear eerst had tegen het iDrive systeem van BMW, terwijl dat in die jaren ook juist het beste systeem van allemaal had.

    Daarbuiten klopt het op hoofdlijnen wel: de GTX is lekker maar onnodig want de ‘gewone’ uitvoering is al goed genoeg. Sterker nog: de ID.4 en broertje Enyaq zijn de beste value-for-money aanbiedingen die er op de markt zijn. Meer bereik en meer ruimte voor minder geld dan al het andere wat er te koop is.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)