Anno 2024 zien steeds vaker plug-in hybride sportwagens en zelfs volledig elektrische supercars. Sterker nog, het epische hypercartrio van weleer (de Ferrari LaFerrari, McLaren F1 en Porsche 918 Spider) is inmiddels al een jaartje of tien oud. Dus een volledig elektrische supercar presenteren is niet zozeer een verrassing, maar de norm.

Het Nieuw-Zeelandse Nilu27 is echter een een uitzondering op de regel. Die hebben namelijk een supercar gemaakt die juist zeer puristisch is en bijna geen enkel duurzaam compromis heeft gesloten. In technisch opzicht lijkt de auto een GME T50 op pep te zijn. Nilu27 is het geesteskind van Sasha Selipanov, oud-ontwerper bij Koenigsegg. Zonder dat het een overduidelijke kopie is, zien we links en rechts wel wat herkenningspunten.

Motor Nilu27

Denk aan de voorruit, de positionering van de achterlichten en de bijzondere deuren. Volgens zijn maker moet de auto het ‘Countach’-gevoel overbrengen. Dat is een reactie in het Italiaans die we maar even als ‘wauw’ vertalen (dat moet eigenlijk een krachtterm zijn).

De Nilu27 is een zeer puristische auto als we kijken naar de techniek. Het apparaat is namelijk voorzien van een enorm 6.5 liter V12. Deze heeft een zeer grote boring en relatief kleine slag, waardoor het blok enorme toeren kan draaien: meer dan 10.000 om precies te zijn. Ook bijzonder is de blokhoek van 80 graden en de 12 gasklephuizen: voor elke cilinder eentje. De motor is goed voor 1.067 pk bij 11.000 toeren en 860 Nm bij 7.000 toeren.

De V12 is een integraal onderdeel van de auto. Het chassis is van koolstofvezel, maar de subframes voor en achter van aluminium. Uiteraard is alles zo licht mogelijk. De Nilo weegt precies 1.200 kg. Dat is wel te zien ook, want er missen behoorlijk wat plaatwerkdelen, alsof de auto zo mee kan doen aan de 24 uur van Le Mans of Wacky Races.

En de topsnelheid dan?

Schakelen gebeurt met een handgeschakelde zevenbak en enkel en alleen de achterwielen krijgen aandrijving. De prestaties zijn volgens Nilu27 van ondergeschikt belang, maar in 3 seconden moet je de 100 km/u wel voorbij zijn en de topsnelheid is 400 km/u. Dat laatste zien we elektrische auto’s dan veelal weer niet halen .

De auto wordt eerst als trackdayspeeltje geleverd. 15 stuks gaan ze ervan bouwen in Nieuws-Zeeland. Daarna wil men ook daadwerkelijk straatversies ervan gaan maken. Dat zullen er maximaal 54 stuks zijn, waarvan die laatste vier speciale one-offs zijn. Nu bestellen is in 2026 rijden. Prijzen zijn nog niet bekend. De auto maakt dit weekend tijdens het Monterey Car Week evenement.

Voor de liefhebbers: zo klinkt de Nilu:

Reacties

  • Lekker Zeiken heeft op 12 augustus 2024 geschreven:

    @Maarten🤪 dat las ik ook lol. Maar ik geloof niet ik deze auto ga kopen, als je de productie al zie word het een parade paardje voor elite.

    • V2 heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

      “sound is simulated” staat er duidelijk onderaan dat filmpje. Zo klinkt ie dus niet

      Reageer
    Reageer
  • Jeroen heeft op 11 augustus 2024 geschreven:

    Een zeer mooi ontworpen auto

    Het geluid doet me denken aan de F1 motoren uit de jaren 90

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear