Aanschouw, dit is de nieuwe Lexus NX. Waar de vorige (en eerste) generatie een behoorlijk drukke bedoening was, hebben de designers het bij de nieuwe NX wat rustiger aan gedaan. De vorige generatie had nog een soort Swoosh (je weet wel, het Nike-logo) onder de koplampen, de nieuwe heeft een minder druk – en geslaagder – design. Daarbij is de nieuwe NX 3 centimeter langer, 2 centimeter breder en een halve centimeter hoger. De belangrijkste stap voor de NX, en voor het merk, zie je vanbuiten niet.
Specificaties nieuwe Lexus NX
De nieuwe NX is de gastheer voor het eerste plug-in hybridesysteem van Lexus. De NX 450h+ combineert een 2,5-liter benzinemotor met een elektromotor voor een gecombineerd vermogen van 306 pk. De SUV kan 63 kilometer volledig elektrisch rijden en haalt 135 km/u zonder hulp van de benzinemotor. De 0-100-tijd is 6 seconden als de NX beide motoren inzet. Ook is er de NX 350h, een hybride zonder stekker. Deze biedt in totaal 242 pk en een 0-100-tijd van 4,2 seconden. Knap is de elektrische topsnelheid van 125 km/u – dat zie je niet veel bij hybrides zonder stekker.
Hendel van de deur moet je indrukken
Een bijzonder kenmerk van de nieuwe Lexus NX zijn de deurgrepen aan de binnenkant. De hendel moet je niet naar je toe trekken, maar indrukken. De NX kijkt op dat moment of er geen fietser of iets dergelijks in de dode hoek zit. Mocht er een bakfiets in de buurt zijn, klinkt er een geluidssigaal. De bestuurder krijgt bij het instappen een persoonlijke boodschap, wat volgens Lexus onderdeel is van de Omotenashi-gedachte, wat iets betekent als ‘ultieme gastvrijheid’. Handig zijn de programmeerbare knoppen op het stuur, waarbij je zelf kunt kiezen wat de functie van een knop is.
Tegen het einde van dit jaar verschijnt de nieuwe Lexus NX in Nederland. De prijzen worden tegen die tijd bekendgemaakt. Liever helemaal geen benzinemotor meer? Naast de eerste plug-in hybride is Lexus ook druk bezig met de volgende volledig elektrische Lexus.
Reacties