
Als je een auto zoekt die alles kan, dan is de BMW M3 een goede optie. Of het nu gaat om een trackday op de Nürburgring, Autobahnsessie, filerijden op de A9 of enorm hard ‘revven’ op de Coolsingel: het kan allemaal. Het grootste nadeel: hij is niet zo mooi, met name die neus is niet zo fraai (maar lelijk). Ja, het went. Elke dag luisteren naar Crazy Frog went ook, maar doe je ook niet voor je plezier.
En dat is juist enorm zonde, want het is verder bijna de perfecte auto. Een zes-in-lijn in de neus en achterwielaandrijving (eventueel zelfs met handbak) is een configuratie waar de puristen blij van worden. Zeker als je kijkt naar de Mercedes-AMG C 63, die het moet doen met een viercilinder. Die heeft weliswaar 680 pk, maar weegt ook 2.150 kilo.
Oude techniek? Maar de M3 wordt toch elektrisch?
Van de nieuwe BMW M3 is bekend dat deze elektrisch zal zijn. Het maximumvermogen zal uiteraard extreem hoog zijn (de geruchten gaan tot wel 1.000 pk) evenals het gewicht. Nu zal het in zijn soort een goede auto worden, maar er zijn nog mensen die wel in de buurt van een tankstation wonen, maar niet in de buurt van een laadpaal. Goed nieuws: voor hen komt er ook een M3, maar dan met benzinemotor.

Dus wat BMW gaat doen is eigenlijk heel erg simpel. Er komt dus een nieuwe elektrische M3 met compleet nieuw platform, aandrijflijn, carrosserie en aandrijflijn. Die auto gaat hoogstwaarschijnlijk geen iM3 heten, maar gewoon M3. Volgens Frank van Meel is de BMW M3 ‘een belofte’, niet zozeer een type motor, dat laat hij weten aan Autocar.
Oude wijn in nieuwe zakken
Dan komt er nog een BMW M3 naast die óók M3 zal gaan heten. Qua styling zal deze heel veel lijken op de elektrische M3. Het platform en de aandrijflijn komen van de huidige generatie (G80 voor kenners). Dus in principe hebben we het over oude wijn in nieuwe zakken. Nu kunnen we daar heel erg veel van vinden, maar dat wel zo erg? Een mooie Barolo blijft gewoon een mooie Barolo.
Lees ook: BMW M3 CSL E46 met handbak komt na 15+ jaar
Op deze wijze heb je de briljante techniek van het huidige model, maar dan met een fraaier koetswerk erop. We zien dat automerken deze strategie vaker volgen. Zo lijken de huidige Mini’s op de elektrische Mini’s, maar staan de benzine-Mini’s op het stokoude UKL-platform. Andersom gebeurt het ook: de nieuwe elektrische Ford Puma komt te staan op het onderstel van een bedrijfsbusje, maar zal er wel hetzelfde uitzien als de Puma op benzine.
Meer van TopGear


BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Wat is schadelijker voor de range tijdens de hete zomerdagen: hard rijden of de airco aanzetten?

Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg valt dat alsnog heel erg mee)

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Wat is schadelijker voor de range tijdens de hete zomerdagen: hard rijden of de airco aanzetten?

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg valt dat alsnog heel erg mee)

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden
