
Als je een auto zoekt die alles kan, dan is de BMW M3 een goede optie. Of het nu gaat om een trackday op de Nürburgring, Autobahnsessie, filerijden op de A9 of enorm hard ‘revven’ op de Coolsingel: het kan allemaal. Het grootste nadeel: hij is niet zo mooi, met name die neus is niet zo fraai (maar lelijk). Ja, het went. Elke dag luisteren naar Crazy Frog went ook, maar doe je ook niet voor je plezier.
En dat is juist enorm zonde, want het is verder bijna de perfecte auto. Een zes-in-lijn in de neus en achterwielaandrijving (eventueel zelfs met handbak) is een configuratie waar de puristen blij van worden. Zeker als je kijkt naar de Mercedes-AMG C 63, die het moet doen met een viercilinder. Die heeft weliswaar 680 pk, maar weegt ook 2.150 kilo.
Oude techniek? Maar de M3 wordt toch elektrisch?
Van de nieuwe BMW M3 is bekend dat deze elektrisch zal zijn. Het maximumvermogen zal uiteraard extreem hoog zijn (de geruchten gaan tot wel 1.000 pk) evenals het gewicht. Nu zal het in zijn soort een goede auto worden, maar er zijn nog mensen die wel in de buurt van een tankstation wonen, maar niet in de buurt van een laadpaal. Goed nieuws: voor hen komt er ook een M3, maar dan met benzinemotor.

Dus wat BMW gaat doen is eigenlijk heel erg simpel. Er komt dus een nieuwe elektrische M3 met compleet nieuw platform, aandrijflijn, carrosserie en aandrijflijn. Die auto gaat hoogstwaarschijnlijk geen iM3 heten, maar gewoon M3. Volgens Frank van Meel is de BMW M3 ‘een belofte’, niet zozeer een type motor, dat laat hij weten aan Autocar.
Oude wijn in nieuwe zakken
Dan komt er nog een BMW M3 naast die óók M3 zal gaan heten. Qua styling zal deze heel veel lijken op de elektrische M3. Het platform en de aandrijflijn komen van de huidige generatie (G80 voor kenners). Dus in principe hebben we het over oude wijn in nieuwe zakken. Nu kunnen we daar heel erg veel van vinden, maar dat wel zo erg? Een mooie Barolo blijft gewoon een mooie Barolo.
Lees ook: BMW M3 CSL E46 met handbak komt na 15+ jaar
Op deze wijze heb je de briljante techniek van het huidige model, maar dan met een fraaier koetswerk erop. We zien dat automerken deze strategie vaker volgen. Zo lijken de huidige Mini’s op de elektrische Mini’s, maar staan de benzine-Mini’s op het stokoude UKL-platform. Andersom gebeurt het ook: de nieuwe elektrische Ford Puma komt te staan op het onderstel van een bedrijfsbusje, maar zal er wel hetzelfde uitzien als de Puma op benzine.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

De BMW M3 CS Touring is de duurste M3, maar heeft géén middenarmsteun

Deze opgeleukte BMW M340i heeft een fraaiere neus dan de M3 én meer koppel

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen

Zoveel werd er nu écht geflitst in Nederland tijdens de flitsmarathon

De auto met benzinemotor is veel minder betrouwbaar dan een elektrische auto

Je mag nu in Nederland weer overdag 130 rijden, maar je kunt alsnog een boete krijgen als je niet oplet
