
Als je een auto zoekt die alles kan, dan is de BMW M3 een goede optie. Of het nu gaat om een trackday op de Nürburgring, Autobahnsessie, filerijden op de A9 of enorm hard ‘revven’ op de Coolsingel: het kan allemaal. Het grootste nadeel: hij is niet zo mooi, met name die neus is niet zo fraai (maar lelijk). Ja, het went. Elke dag luisteren naar Crazy Frog went ook, maar doe je ook niet voor je plezier.
En dat is juist enorm zonde, want het is verder bijna de perfecte auto. Een zes-in-lijn in de neus en achterwielaandrijving (eventueel zelfs met handbak) is een configuratie waar de puristen blij van worden. Zeker als je kijkt naar de Mercedes-AMG C 63, die het moet doen met een viercilinder. Die heeft weliswaar 680 pk, maar weegt ook 2.150 kilo.
Oude techniek? Maar de M3 wordt toch elektrisch?
Van de nieuwe BMW M3 is bekend dat deze elektrisch zal zijn. Het maximumvermogen zal uiteraard extreem hoog zijn (de geruchten gaan tot wel 1.000 pk) evenals het gewicht. Nu zal het in zijn soort een goede auto worden, maar er zijn nog mensen die wel in de buurt van een tankstation wonen, maar niet in de buurt van een laadpaal. Goed nieuws: voor hen komt er ook een M3, maar dan met benzinemotor.

Dus wat BMW gaat doen is eigenlijk heel erg simpel. Er komt dus een nieuwe elektrische M3 met compleet nieuw platform, aandrijflijn, carrosserie en aandrijflijn. Die auto gaat hoogstwaarschijnlijk geen iM3 heten, maar gewoon M3. Volgens Frank van Meel is de BMW M3 ‘een belofte’, niet zozeer een type motor, dat laat hij weten aan Autocar.
Oude wijn in nieuwe zakken
Dan komt er nog een BMW M3 naast die óók M3 zal gaan heten. Qua styling zal deze heel veel lijken op de elektrische M3. Het platform en de aandrijflijn komen van de huidige generatie (G80 voor kenners). Dus in principe hebben we het over oude wijn in nieuwe zakken. Nu kunnen we daar heel erg veel van vinden, maar dat wel zo erg? Een mooie Barolo blijft gewoon een mooie Barolo.
Lees ook: BMW M3 CSL E46 met handbak komt na 15+ jaar
Op deze wijze heb je de briljante techniek van het huidige model, maar dan met een fraaier koetswerk erop. We zien dat automerken deze strategie vaker volgen. Zo lijken de huidige Mini’s op de elektrische Mini’s, maar staan de benzine-Mini’s op het stokoude UKL-platform. Andersom gebeurt het ook: de nieuwe elektrische Ford Puma komt te staan op het onderstel van een bedrijfsbusje, maar zal er wel hetzelfde uitzien als de Puma op benzine.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

De BMW M3 CS Touring is de duurste M3, maar heeft géén middenarmsteun

Deze opgeleukte BMW M340i heeft een fraaiere neus dan de M3 én meer koppel

Deze zes briljante BMW 3-serie alternatieven zijn nu interessante gebruikte auto’s

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

De ‘laatste echte Opel ooit’ kun je ergens op de wereld gewoon nog nieuw kopen

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken
