Als je een auto zoekt die alles kan, dan is de BMW M3 een goede optie. Of het nu gaat om een trackday op de Nürburgring, Autobahnsessie, filerijden op de A9 of enorm hard ‘revven’ op de Coolsingel: het kan allemaal. Het grootste nadeel: hij is niet zo mooi, met name die neus is niet zo fraai (maar lelijk). Ja, het went. Elke dag luisteren naar Crazy Frog went ook, maar doe je ook niet voor je plezier.

En dat is juist enorm zonde, want het is verder bijna de perfecte auto. Een zes-in-lijn in de neus en achterwielaandrijving (eventueel zelfs met handbak) is een configuratie waar de puristen blij van worden. Zeker als je kijkt naar de Mercedes-AMG C 63, die het moet doen met een viercilinder. Die heeft weliswaar 680 pk, maar weegt ook 2.150 kilo.

Oude techniek? Maar de M3 wordt toch elektrisch?

Van de nieuwe BMW M3 is bekend dat deze elektrisch zal zijn. Het maximumvermogen zal uiteraard extreem hoog zijn (de geruchten gaan tot wel 1.000 pk) evenals het gewicht. Nu zal het in zijn soort een goede auto worden, maar er zijn nog mensen die wel in de buurt van een tankstation wonen, maar niet in de buurt van een laadpaal. Goed nieuws: voor hen komt er ook een M3, maar dan met benzinemotor.

BMW Vision Neue Klasse (2023)

Dus wat BMW gaat doen is eigenlijk heel erg simpel. Er komt dus een nieuwe elektrische M3 met compleet nieuw platform, aandrijflijn, carrosserie en aandrijflijn. Die auto gaat hoogstwaarschijnlijk geen iM3 heten, maar gewoon M3. Volgens Frank van Meel is de BMW M3 ‘een belofte’, niet zozeer een type motor, dat laat hij weten aan Autocar.

Oude wijn in nieuwe zakken

Dan komt er nog een BMW M3 naast die óók M3 zal gaan heten. Qua styling zal deze heel veel lijken op de elektrische M3. Het platform en de aandrijflijn komen van de huidige generatie (G80 voor kenners). Dus in principe hebben we het over oude wijn in nieuwe zakken. Nu kunnen we daar heel erg veel van vinden, maar dat wel zo erg? Een mooie Barolo blijft gewoon een mooie Barolo.

Lees ook: BMW M3 CSL E46 met handbak komt na 15+ jaar

Op deze wijze heb je de briljante techniek van het huidige model, maar dan met een fraaier koetswerk erop. We zien dat automerken deze strategie vaker volgen. Zo lijken de huidige Mini’s op de elektrische Mini’s, maar staan de benzine-Mini’s op het stokoude UKL-platform. Andersom gebeurt het ook: de nieuwe elektrische Ford Puma komt te staan op het onderstel van een bedrijfsbusje, maar zal er wel hetzelfde uitzien als de Puma op benzine.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)