Om een klein beetje aan de verbeelding over te laten, gaan we niet verklappen wat de specialisatie van het bedrijf Everything M3s in Engeland is. Wat we je wel gaan vertellen, is dat je daarheen moet als je een handbak in je BMW M3 CSL van de E46-generatie wil hebben. Zij vervangen de SMG-bak (wat eigenlijk een gerobotiseerde handbak is) door een handgeschakelde zesbak. En voor de puristen: de conversie is omkeerbaar.

De BMW M3 CSL E46 is nooit met handbak geleverd, wat een van de grootste doodzonden van BMW is. Zelfs al doet de ontwerpafdeling de laatste tijd goed zijn best om deze zonde te overtreffen. Goed, de fout kan hiermee worden gecorrigeerd. Het bedrijf haalt het elektrohydraulische deel van de SMG-bak weg en monteert een schakelmechanisme, een nieuwe koppeling en een nieuw vliegwiel. De ombouw duurt een paar dagen.

De ECU krijgt te horen dat de transmissie nu manueel is, dus je zou geen last van foutmeldingen moeten hebben. Het bedrijf gebruikt 180 onderdelen uit de schappen van BMW voor de conversie. Ze kunnen de originele bedrading laten hangen om een terugbouw makkelijk te maken. Je kunt nog kiezen voor een M3-stuur uit een handgeschakelde E46, of ze hebben speciale onderdelen uit de 3D-printer om de schakelflippers weg te werken.

‘Ik stoorde me aan het feit dat de CSL – in mijn mening het beste van het beste – nooit een handgeschakelde bak had. Dus ik besloot mijn eigen te bouwen’, zegt Darragh Doyle, voormalig F1-monteur en baas van Everything M3s. De conversie kost omgerekend ongeveer 3.800 euro, plus natuurlijk de kosten om naar Engeland te rijden en daar een paar dagen te blijven. Er is een wachtlijst, dus je moet eventjes geduld hebben.

Reacties

  • Frens heeft op 6 augustus 2020 geschreven:

    Bij Wheeler Dealers is ook al eens een conversie gedaan…

    https://www.youtube.com/watch?v=yM7zmM6sAQE

    Reageer
  • Jaap Buisman heeft op 5 augustus 2020 geschreven:

    daar staat toch echt een E46 CSL met handbak te koop

    • Alex heeft op 7 augustus 2020 geschreven:

      Is geen echte CSL maar een M3 met wat CSL delen erop geschroefd. De echte CSL zijn namelijk 3x zo duur.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)