Ooit was Nissan een ware pionier. De eerste generatie van de Leaf was namelijk de eerste echt goede elektrische auto. Daarvoor had je de G-Wiz, Th!nk City en Mitsubishi i-MIEV. Oneerbiedig gezegd waren dat opgevoerde golfkarretjes en de Nissan Leaf een echte auto. De tweede generatie is inmiddels uit productie, dus is het de hoogste tijd voor de nieuwe Nissan Leaf.

Van de vorige twee generaties verkocht Nissan er bijna 700.000 bij elkaar.. Dat is een behoorlijk aantal. Om even een idee te krijgen, van de Renault Zoe werden er ruim 420.000 exemplaren verkocht. Van de excentrieke BMW i3 is de teller blijven steken op zo’n 250.000 stuks. Dus de Nissan Leaf is populairder dan die twee andere elektropioniers bij elkaar. En deze zal het aantal weleens flink kunnen verhogen.

Hoogtepunten van de nieuwe Nissan Leaf

  • Derde generatie van de nieuwe Nissan Leaf
  • Het is nu een crossover, geen hatchback meer
  • Gek genoeg wel een stuk fraaier
  • Maximaal 604 kilometer op een accu
  • Begin 2026 in Nederland

Wat is er nieuw aan deze auto?

En wat meteen opvalt: net als als jouw vakantieliefde zijn de proporties ietsje anders, ten opzichte van 13 jaar geleden. De Leaf is lekker uitgedijd en redelijk wat aangekomen. Om een idee te krijgen: de Leaf is een flink stuk korter dan voorheen, maar ietsje breder en hoger. De vorige Leaf was een echte hatchback, dit is een crossover volgens het boekje: hoge instap, vloeiende vormgeving en een aflopende daklijn. Gek genoeg ziet ie er strakker uit dan zijn voorgangers, die er een beetje maf uitzagen.

Kijk, dat heeft dus wel wat weg van de Nissan 400Z, die wij helaas niet kunnen krijgen in Nederland en België

Specificaties van de de nieuwe Nissan Leaf

De Nissan Leaf staat op het CMF-EV-platform. Dat klinkt heel ingewikkeld, maar het betekent dat de auto zijn basis deelt met diverse andere elektrische Nissans en Renaults. Dat betekent aan de voorzijde een MacPherson-ophanging en achter een multi-link achterwielwielophanging. Met andere woorden: de Leaf moet prettig rijden, ook op slechtere wegen. Ook omdat de carrosseriestijfheid er 28 procent op vooruit is gegaan. Qua motor is het niet heel erg spectaculair. De motor levert zo’n 215 pk en 355 Nm.

Het interieur van de nieuwe Nissan Leaf

Het interieur is uiteraard ook helemaal nieuw. Volgens Nissan is het nieuwe model een stuk ruimer. Op deze manier moet de Leaf echt een eerste auto voor het gezin worden. Niet zozeer de boodschappenauto voor erbij. De bagageruimte is 437 liter groot. Er is geen pook voor de transmissie of hendel achter het stuur, maar een paar knoppen op het dashboard.

Indien mogelijk: Wat is de actieradius van de nieuwe Nissan Leaf?

Je kan de Nissan Leaf krijgen met twee accupakketten. Standaard krijg je er eentje met een capaciteit van 52 kWh. Daarmee is het mogelijk om 436 kilometer af te leggen tussen laadbeurten. Mocht dat niet voldoende zijn, kun je ook een batterij bestellen met een capaciteit van 75 kWh. Dan kun je 604 kilometer ver komen. Nu is het wel afhankelijk per uitvoering. Alle cijfers moeten nog officieel nog gehomologeerd worden, dus het kan nog afwijken. Dat geldt niet voor het laden, dat kan tot 150 kW.

Wat is de prijs van de nieuwe Nissan Leaf?

Dat is nog niet bekend. De huidige Nissan Leaf werd echt tegen dumpprijzen aangeboden op het einde, rond de 25 mille. De verwachting is dat de derde generatie iets duurder zal zijn. Maar hé, je hebt ook een dikkere auto dan voorheen. Letterlijk en figuurlijk. Wel zal de prijs onder de grotere Ariya blijven. Onze inschatting is dat de prijs rond die van de technisch grotendeels identieke Renault Mégane E-Tech Electric zal liggen. Dus rond de 35.000 euro.

Wanneer komt is dan?

Je kan de Nissan Leaf al dit jaar bestellen. De orderboeken worden geopend in de herfst van dit jaar. De eerste exemplaren zullen rond de lente van 2026 voorzien worden van die fraaie gele kentekenplaten.

Wat zijn de alternatieven?

Het is een enorm marktgebied. Dus in principe elke hatchback en crossover van rond de 35.000 tot 45.000 euro, afhankelijk van de uitvoering. De genoemde Renault Mégane E-Tech is zeker een alternatief, net als de Peugeot e-408, DS-3 E-Tense, Ford Capri en de Kia EV3. En alles dat daar tussenin zit. Het gaat enorm afhangen van het prijskaartje dat Nissan eraan gaat hangen.

Geef een reactie

(verplicht)