Alweer tien jaar geleden onthulde Nissan zijn eerste elektrische auto, de Leaf. Nu pas komt het merk met een tweede EV. Waarom het zo lang geduurd heeft voor de Ariya verscheen? Wellicht stelde Nissan het moment uit omdat winst maken met EV’s toch niet zo makkelijk is gebleken? TopGear suggereert het aan Nissans CEO, Makoto Uchido. Hij zegt geen ja of nee, maar maakt wel het punt dat het merk simpelweg winst zal móéten maken op zijn elektrische gamma.
EV’s zullen immers een groot aandeel krijgen in het totale aantal auto’s dat Nissan verkoopt. ‘In Japan zullen de e-Power-modellen [EV’s met range-extender] en [pure] EV’s tegen 2023 60 procent van de verkopen vertegenwoordigen. In Europa zal dit 50 procent zijn.’ Inderdaad: over slechts een paar jaar wordt de helft van alle verkochte Nissans niet meer aangedreven door een brandstofmotor. ‘En in China zal het 23 procent zijn tegen 2022. Als we daar niet genoeg op kunnen verdienen, zal het bedrijf dus ook niet consistent winstgevend kunnen zijn.’
Winst maken met EV’s
Hierover zegt Uchido simpelweg: ‘Dat wordt lastig.’ Hoe gaat Nissan het aanpakken? Om te beginnen maakt de Ariya gebruik van een decennium aan EV-ervaring met de Leaf, waarmee kosten gedrukt kunnen worden. En dankzij de alliantie met Renault en Mitsubishi kan het merk materialen en onderdelen in grote aantallen aanschaffen, zegt Uchido. Ondanks het feit dat Nissans e-Power-auto’s en Renaults E-Tech PHEV’s verschillende systemen gebruiken.
‘Wat zijn de kernonderdelen waar we het over hebben? Accu, motor, dat soort dingen. Zolang de technologie zich blijft ontwikkelen bij de volgende generatie, zal er veel technische kostenoptimalisatie plaatsvinden. We hebben hier een plan voor uitgetrokken. En de Ariya hoort daarbij. Het betekent absoluut dat de vraag naar EV’s zal toenemen.’
Hopelijk zullen meer merken het voor elkaar krijgen om winst te maken met EV’s. Het duurt immers niet lang meer voor we allemaal over zullen moeten stappen.
Reacties