TopGear stapt net uit de nieuwe Opel Astra. In het aprilnummer van ons magazine (24 maart in de winkel) vind je het complete testverslag – hier vast de highlights.

Testobject: Opel Astra
Uitvoering: 1.6 Turbo Hybrid Ultimate
Locatie: Lissabon
Weersomstandigheden: Wolken en wat veel woei, maar 16 graden: fijn!

Ziet er goed uit, die nieuwe Opel Astra!

Ja hè? Hij raakt wat ons betreft precies de juiste snaar door degelijk en toch fris, en solide en herkenbaar en toch ‘eigen’ te ogen: goed gedaan. Het nieuwe Opel-gezicht staat hem uitstekend en maakt hem, in combinatie met de zwarte grille, lekker breed. Neem vooral een lichte kleur: dan valt het contrast met het zwarte dak meer op.

En het interieur?

Dat ziet er zeker zo goed uit. Geheel volgens de heersende mode zijn er twee schermen die in één groot paneel zitten. Godezijdank was dat geen reden om meteen maar álle knoppen weg te mikken. Onder het touchscreen zitten nog twee rijen knoppen voor de klimaatcontrole en aanverwante zaken. Je moet even je weg vinden in het scherm en zijn interface, maar dan werkt het ook prima. Extra kudo’s voor de optionele, uitstekend zittende AGR-stoelen. Die zijn hun meerprijs meer dan waard. Minpuntje is dat die wel zo groot zijn dat er voor achterinzittenden bitter weinig beenruimte overblijft.

Zie ik nou ‘Hybrid’ staan?

Zeker: het is immers hetzelfde platform en dezelfde aandrijflijn die ook in de Peugeot 308 en DS 4 ligt. En dus heeft de nieuwe Opel Astra een 1,6-liter benzinemotor van 150 pk, die wordt bijgestaan door een 110 pk sterke elektromotor met een 12,4-kWh accu. Het systeemvermogen is 180 pk. De actieradius op alleen elektra is zo’n 60 kilometer (meer in de stad, minder op de snelweg). Een 0-100’je zit er in 7,6 seconden op. Overigens zijn er ook versies met alleen een benzine- en zelfs een dieselmotor. Een vol-elektrische Astra verschijnt volgend jaar (ook als Sports Tourer), evenals een 225 pk sterke hybride.

Hoe rijdt de nieuwe Opel Astra?

Prima! Hij is vlot zat en muisstil, dat laatste ook met dank aan de gelamineerde voor- en zijruiten. De standaard automaat doet zijn werk prima en kun je eventueel ook zelf aan de gang zetten met flippers achter het stuur. Er is ook een sportstand, die wat meer gewicht aan het stuur geeft, de gasrespons directer maakt en de automaat actiever maakt. Opvallend: alleen in die stand remt de auto op de elektromotor als je het gas loslaat. In de normale stand ‘zeilt’ ie gewoon door. Je kunt een knopje op de middentunnel indrukken om hem ook dan te laten regenereren. Wij vinden het juist altijd leuk om een beetje te wisselen tussen die twee mogelijkheden, maar dat doe je met zo’n knopje toch minder snel.

Nog wat te mopperen?

Nauwelijks. Nou ja, als je het ons vraagt hinkt de nieuwe Opel Astra in één opzicht een beetje op twee gedachten. Hoewel eigenlijk alles enorm gericht is op comfort, is de demping van het onderstel daar eigenlijk net te hard voor. Zeker in combinatie met de enorm stijve carrosserie en de grote wielen zul je nooit onopgemerkt over hobbels en bobbels gaan. Misschien dat ze daarvoor hebben gekozen om het contrast met de comfy Franse broertjes wat te vergroten, maar het had wat ons betreft niet gehoeven.

Dus?

Prima auto hoor! Hij ziet er uitstekend uit, is mooi afgewerkt, rijdt erg goed en is redelijk makkelijk te bedienen. De uitrustingsmogelijkheden zijn ook dik voor elkaar. Hij is er als hybride van 35.949 euro tot 40.199 euro, wat netjes concurreert met vergelijkbare hybrides in dit segment. Hij kon het nog weleens goed gaan doen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)