Vorige week trok Volkswagen het doek van de nieuwe Transporter. Het geoefende oog (lees: de meeste TopGear-lezers) zagen direct dat het eigenlijk een Ford Transit was. Het is niet vreemd dat een automerk met een ander merk samenwerkt op het gebied van bedrijfswagens. Ze zijn kostbaar om te ontwikkelen en de afzet is relatief laag. Bijna alle automerken hebben minimaal een partner met wie ze dat doen.
Bij Volkswagen is dat dus Ford. Dat uit zich middels meerdere kruisbestuivingen. Zo is de Ford Explorer technisch grotendeels gelijk aan de Volkswagen ID.4 en de zojuist geïntroduceerde Ford Capri deelt zijn techniek met de Volkswagen ID.5. Anderzijds is de huidige Volkswagen Amarok eigenlijk een licht aangepaste Ford Ranger. Wat dat betreft was de schrik op de TopGear-redactie groot toen het persbericht van een nieuwe oude Volkswagen Amarok op de digitale deurmat viel.
Nieuwe oude Volkswagen Amarok
De auto in kwestie is namelijk de ‘nieuwe Volkswagen Amarok’. Dat doet de wenkbrauwen fronsen, want het huidige model is pas sinds 2022 op de markt. Uiteraard kunnen we het geheim voor jullie verklappen, want de auto die je op de afbeeldingen ziet, is eigenlijk de oude Amarok, maar dan met een facelift.
Dat betekent dat de nieuwe oude Amarok nog de motoren heeft van de oude. Dat is op zich wel goed nieuws voor de liefhebber, want de Amarok kon je destijds met dikke motoren bestellen en dat kan nu nog steeds. De instapper heeft de 2.0-TDI viercilinder, maar uiteraard wil je de dikste versie, de Amarok 3.0 TDI V6 4Motion met 258 pk en 580 Nm en de achttraps automaat.
Volkswagen bouwt de nieuwe oude Amarok in Argentinië, waar ongeveer 35 procent naartoe gaat. De rest is export. Net als de Land Cruiser 70 van gisteren is deze VW populair als werkpaard en zal die ook als zodanig worden ingezet op markten als die van Zuid-Afrika en Australië.
@ward heeft op 11 september 2024 geschreven:
Er is weer hoop
Olds-cool heeft op 9 augustus 2024 geschreven:
Wat een goed nieuws zeg! Helaas voor ons buiten Zuid-Amerika niet beschikbaar. De nieuwe ‘oude’ Amarok met gewoon nog echte VW motoren, VW design en een opgewaardeerd interieur met een nieuw entertainment systeem, maar wel met de normale knoppen voor de bediening van functies zoals verwarming etc.!
Ik mag hopen dat VW dezelfde truc uithaalt met hun Transporter. Zodat je de T6.1 nog kunt blijven bestellen naast de ‘Ford’ Transporter. Helaas ben je binnenkort, wanneer je een nieuwe Transporter wil kopen, veroordeeld tot de aanschaf van een licht aangepaste Ford Transit. Ontworpen en geproduceerd door Ford in Turkije. Inclusief Ford motoren en techniek. Een ‘echte’ Ford dus en geen VW. Dus waarom zou je straks nog een VW Transporter kopen terwijl je vrijwel dezelfde auto bij Ford kunt kopen voor, ongetwijfeld minder geld en naar alle waarschijnlijkheid ook met onderhoudskosten welke een stuk lager zullen liggen dan bij VW.
Ivar heeft op 11 augustus 2024 geschreven:
Merkengeilheid? Sommigen rijden liever in een VW dan in een Ford.
Best een fraai interieur van de Amarok, nog niet verpest met grote schermen en met fysieke knoppen.