Vorige week trok Volkswagen het doek van de nieuwe Transporter. Het geoefende oog (lees: de meeste TopGear-lezers) zagen direct dat het eigenlijk een Ford Transit was. Het is niet vreemd dat een automerk met een ander merk samenwerkt op het gebied van bedrijfswagens. Ze zijn kostbaar om te ontwikkelen en de afzet is relatief laag. Bijna alle automerken hebben minimaal een partner met wie ze dat doen.

Bij Volkswagen is dat dus Ford. Dat uit zich middels meerdere kruisbestuivingen. Zo is de Ford Explorer technisch grotendeels gelijk aan de Volkswagen ID.4 en de zojuist geïntroduceerde Ford Capri deelt zijn techniek met de Volkswagen ID.5. Anderzijds is de huidige Volkswagen Amarok eigenlijk een licht aangepaste Ford Ranger. Wat dat betreft was de schrik op de TopGear-redactie groot toen het persbericht van een nieuwe oude Volkswagen Amarok op de digitale deurmat viel.

Nieuwe oude Volkswagen Amarok

De auto in kwestie is namelijk de ‘nieuwe Volkswagen Amarok’. Dat doet de wenkbrauwen fronsen, want het huidige model is pas sinds 2022 op de markt. Uiteraard kunnen we het geheim voor jullie verklappen, want de auto die je op de afbeeldingen ziet, is eigenlijk de oude Amarok, maar dan met een facelift.

Dat betekent dat de nieuwe oude Amarok nog de motoren heeft van de oude. Dat is op zich wel goed nieuws voor de liefhebber, want de Amarok kon je destijds met dikke motoren bestellen en dat kan nu nog steeds. De instapper heeft de 2.0-TDI viercilinder, maar uiteraard wil je de dikste versie, de Amarok 3.0 TDI V6 4Motion met 258 pk en 580 Nm en de achttraps automaat.

Volkswagen bouwt de nieuwe oude Amarok in Argentinië, waar ongeveer 35 procent naartoe gaat. De rest is export. Net als de Land Cruiser 70 van gisteren is deze VW populair als werkpaard en zal die ook als zodanig worden ingezet op markten als die van Zuid-Afrika en Australië.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)