Er is een nieuwe Peugeot 208. Hij ziet er geweldig uit, rijdt netjes en zijn snelste versie is elektrisch. Jep, de e-208 gaat van 0 naar 100 in 8,1 seconden. De snelste versie met benzinemotor doet hier 8,7 seconden over; 1-0 voor het elektrisch rijden dus. Wat wij ons nu afvragen: hoe ziet het met de GTI-versie van de Peugeot 208?

Nou zijn de snelle EV’s niets nieuws. En snelle Peugeots eigenlijk ook niet. Het merk heeft helaas zijn hot hatch-mojo verloren na de alles-overstijgende 205 GTI, 306 GTI en de lichtgewicht Rallye-uitvoeringen. Een paar jaar geleden vond Peugeot zichzelf op een spectaculaire manier terug met de Peugeot 208 GTI en de 308 GTI. Wat plakkerige banden, een agressief differentieel vóór en opgevoerde motoren later, was Peugeot Sport weer een echte hot hatch held.

De GTI-versie van de Peugeot 208 wordt waarschijnlijk elektrisch

Toch wordt de volgende 208 GTI een heel ander beestje en waarschijnlijk elektrisch. Tijdens de onthulling van de 208 hebben wij gesproken met Guillaume Clerc, die projectmanager was van het nieuwe kleintje. Wat heeft hij in gedachten voor de GTI-versie van de Peugeot 208? Krijgt ie een benzinemotor, of wordt hij toch elektrisch?

‘Het eerste gaat het niet worden, dat is zeker’, bevestigt Guillaume. ‘We zijn twee jaar geleden gestopt met het werken aan een nieuwe Peugeot 208 GTI op benzine. De uitstoot moet omlaag en daar is een 208 GTI op benzine niet goed in. Wij hebben het doel ons gemiddelde omlaag te krijgen naar 95 g/km en met een GTI met benzinemotor lukt dat niet.’

Peugeot wil niet beboet worden

Daarna pakte Clecr zijn kans om fouten van Volkswagen en Daimler bij het gesprek te betrekken. ‘Peugeot zal nooit beboet worden voor het overschrijden van de normen rondom uitstoot. Geen enkele euro. Dus we moeten voldoen aan de eisen. En als we dat willen, dan moeten we de CO2-boosdoeners uitschakelen. Daarom focussen we nu op het ontwikkelen van motoren die efficiënter zijn en minder CO2 produceren.’

En dus is de sterkste benzinemotor die je kunt vinden in een nieuwe 208 een 1,2-liter turbo driecilinder. De oude GTI had nog een 1,6-liter viercilinder. Dat is even slikken. Het is gedaan met de Peugeot hot hatch die we kennen. Of toch niet?

De aantrekkelijke sportwagens blijven

‘We hebben een enorm erfgoed wat sportwagens betreft, zowel in de rally- als motorsport. En we hebben een hoop klanten die verwachten dat wij iets aantrekkelijks voorstellen dat leuk is om in te rijden’, stelt de mentor van de 208 ons gerust. ‘Daarom hebben we besloten om het Peugeot Sport Engineered-assortiment in het leven te roepen. Beginnend met de 508 PSE.’

‘Over de 208 hebben we nog niet besloten. Ik kan niet met zekerheid zeggen wat er met de motor of aandrijving gaat gebeuren. Maar we willen het verhaal zeker voortzetten, en dat gaan we ook doen.’ En dan komt het: ‘Ik heb het gevoel dat we dit gaan doen met een elektrische auto.’ Geen hybride? ‘Het zou een hybride kunnen zijn,’ peinst Clerc, ‘maar de 208 is al elektrisch, dus het is makkelijker om te starten vanuit een volledig elektrisch platform, in plaats van een benzine- en elektromotor te combineren.’

De toekomst van de e-208 GTI

‘We zijn zes maanden geleden samen met Peugeot Sport begonnen aan dit idee te werken, maar we nemen de tijd om zeker te weten dat we de beste technische oplossing hebben. Ik hoop dat we besluiten hiermee door te gaan.’

En hangt de toekomst van een snellere e-208 GTI af van het succes van de reguliere elektrische 208? Blijkbaar toch niet. ‘Nee,’ zegt Clecr terwijl hij vastberaden zijn hoofd schudt. ‘Het is een apart project. Het hangt af van of wij de juiste technische oplossing kunnen vinden, en natuurlijk van wat het project op zou gaan leveren.’

Reacties

  • S e knol heeft op 10 oktober 2019 geschreven:

    Super side

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear