Het knoeit met je hoofd. Is dit echt de nieuwe Range Rover? Je dacht toch dat je goed was in dat hele autospotten? Dit lijkt echt de oude Range, vanaf de zijkant gezien tenminste. Toch is hij anders en vooral beter. Soepeler, netter, strakker – maar wel op manieren die niet voor de hand liggen. Geen zorgen, we leggen het aan je uit. En kijk even naar de achterkant ter bevestiging dat je niet doordraait. Of naar die verzonken deurgrepen, Ć la Velar; daar zie je misschien wel het snelst dat je met de nieuwe Range Rover te maken hebt.
Gerry McGovern, creatief directeur van Jaguar Land Rover, geeft ontwapenend een verklaring. ‘Het is niet zo dat we betere ontwerpers zijn geworden sinds we de oude generatie ontwierpen. Het is dat de technologie verder ontwikkeld is en ons in staat stelt dingen te doen die we voorheen niet konden.’ Zijn opmerking impliceert dus dat de carrosserie-ingenieurs van de ontwerpkant behoorlijk onder druk hebben gestaan om die nieuwe technieken te implementeren.
De belangrijkste veranderingen bij de nieuwe Range Rover
De nieuwe Range Rover gebruikt een volledig nieuwe en bijna volledig aluminium body. Ze dachten erover om stukjes van de oude opnieuw te gebruiken, maar dat was niet mogelijk omdat ze plaats moesten maken voor – tromgeroffel – de batterijen. Over drie jaar moet de nieuwe carrosserie een volledig elektrische versie mogelijk maken. Per slot van rekening begonnen ze vijf jaar geleden aan deze auto te werken. Projectleider Nick Miller wijst erop dat dit precies was toen dieselgate zich ontvouwde.
Motoren nieuwe Range Rover
Vanaf de lancering is er een plug-in hybride versie van de nieuwe Range Rover. Deze rijdt 100 kilometer volledig elektrisch dankzij een elektromotor met 143 pk. Een 3,0-liter benzinemotor voegt het overige vermogen toe voor een totaal van 510 pk. Nog sneller? Dan is er nog een biturbo-V8 met 530 pk en een 0-100-tijd van 4,6 seconden. Verstandigere klanten kunnen kiezen voor een plug-in hybride met 440 pk of een mild hybrid met 400 pk. Voor de dieselaars zijn er motoren met 250, 300 of 350 pk.
Twee lengtes
Voor het eerst levert Land Rover de Range Rover in twee verschillende lengtes. De versie met de langere wielbasis biedt een derde zitrij. Voor zowel de lange als de korte wielbasis kun je kiezen voor twee losse stoelen achterin, in plaats van een achterbank. Voor het eerst is er ook vierwielbesturing, waarbij de achterwielen mee- (of beter: tegen-)sturen om de draaicirkel te verkorten.
De achterklep gaat in twee delen open en optioneel kun je het onderste deel laten uitrusten met een ‘event suite’; dit zijn kussens en een rugleuning zodat je er comfortabel kunt zitten. Over lekker zitten gesproken: in de hoofdsteunen binnen zitten speakers die voor actieve noise cancelling zorgen in de cabine. Van dichtbij zal opvallen dat de kieren tussen de panelen kleiner zijn geworden en dat er over het algemeen minder naden, kieren en hoekjes zijn. Beter en strakker, zoals we al zeiden. Kijk bijvoorbeeld ook hoe het achterste zijruitje naadloos overloopt.
De prijs van de nieuwe Range
De nieuwe Range Rover is te bestellen voor prijzen vanaf 160.385 euro. Wie de lange wielbasis wil, moet zo’n 8.000 euro extra neerleggen. Voor de versie met de 4,4-liter V8 ben je minimaal 191.065 euro armer. Voor de volledig elektrische RaRo en de prijzen daarvan moet je even wachten tot 2024.
Reacties