Een jaartje Victor Muller is blijkbaar genoeg voor Saab om Spyker-achtige trekjes te ontwikkelen. Net als het Nederlandse merk lijkt Saab maar niet te willen sterven – en daar zijn we heel blij mee. Deze Emily GT (die gebouwd is door voormalig Saab-medewerkers) lijkt in productie te gaan. Het project is verkocht aan het Canadese EV Electra, die het ding echt wil gaan bouwen. En ook nog in de Zweedse Saab-fabriek.
Na drie zware jaren, waarvan eentje in handen van het Nederlandse Spyker, ging Saab in 2011 bankroet. Einde Saab, dacht iedereen, maar toen maakte het bedrijf dankzij een nieuwe Chinese eigenaar een doorstart onder de naam National Electric Vehicle Sweden (NEVS). Het bedrijf begon vrolijk weer Saab 9-3’s te bouwen. Later werd dit de elektrische NEVS 9-3EV.
Zelfs met de nieuwe naam en een elektrische aandrijflijn, bleef het een auto uit 2003. Dus echt lekker liep het nooit met NEVS. Zo moesten ze eerder dit jaar noodgedwongen de fabriek verhuren aan Polestar. Toch werkte een stel Saab-ingenieurs in het geheim aan een nieuwe auto, de NEVS Emily GT. Dit mag je gerust zien als de spirituele opvolger van de Saab 9-5. Kijk er maar eens goed naar.
De nieuwe ‘Saab’ moet er komen…
We reden met de Emily en waren erg onder de indruk van de auto. Het geld om de Emily GT zelf te bouwen, dat heeft NEVS niet. Erg jammer, want wie staat er nou niet te juichen om een nieuwe Saab? Zelfs als er een ander logootje op de neus zit. Dat vond het Canadese EV Electra gelukkig ook. Dit bedrijf heeft daarom de plannen van de auto gekocht en wil de auto gaan produceren.
NEVS-baas Nina Selander is blij dat de Zweedse fabriek blijft draaien: ‘Het is fantastisch dat we een koper hebben gevonden die de waarde ziet in de nalatenschap van de iconische auto’s die we de afgelopen jaren hebben gebouwd en ontwikkeld in Trollhättan.’ Naast de Emily GT willen de bedrijven ook een compact stadsbusje gaan bouwen met de naam PONS.
Om de nieuwe bezitter van de oude Saab-fabriek op gang te helpen, krijgt het bedrijf wat subsidie van de Zweedse overheid. De baas van EV Electra lijkt vol vertrouwen. ‘Er gaan weer auto’s uit Trollhättan komen. We hebben deze acquisitie met de kennis gedaan dat we de ontwikkeling helemaal moeten steunen, van ontwikkeling tot massaproductie’, zegt Jihad Mohammad. Massaproductie, dat klinkt ambitieus.
Specificaties van de EV Electra Emily GT
De Emily GT houdt de modelnaam, maar er staat nu EV Electra voor. Het prototype werd in negen maanden gebouwd door ex-Saab-medewerkers. Het meest indrukwekkende aan de Zweedse-Chinese-Canadese auto is de actieradius van 965 kilometer dankzij een 174-kWh batterij. De vier elektromotoren in de wielen zorgen trouwens voor 430 pk.
Wanneer de opvolger van de Saab 9-5 in productie gaat, wat er overblijft van de specificaties en wat hij uiteindelijk moet gaan kosten, is nog niet bekend. Hou je ogen dus open voor deze EV Electra Emily GT. En als we toch zo brutaal mogen zijn: mogen we er dan ook een stationwagen-versie van hebben? Toe?
patje heeft op 26 december 2023 geschreven:
Heerlijk design ontwerp een blijver tov het malle sheap Tesla halvarine vlootjes ontwerp . En alleen als de luchtvering er in definitieve productie op blijft. Subaru en Honda twee topprodukten falen in België omdat ze al decennia denken dat ze geen goed dealernetwerk nodig achten of dat wij Belgen wel een uur naar een dealer rjden voor onderhoud, malle Japanners. Om die reden verdwenen ze vrijwel volledig van onze markt samen met de oude politieke partijen. Liever dubbel glas zijruiten dan die onbruikbare extra optie aan KW tenzij om je trage zaadcellen via lithium te versnellen. Een auto in de garage zonder rijbewijs na enkele weken is ook waanzin. Mogelijk toch een deur open voor de doorontwikkelingen van weldra waterstof. Zonde dat ze anno 2012 zover stonden met hun E proefproject op het laatste productiemodel van Saab en er niks van terecht kwam. Is dit toen bewust dood gekocht/gemaakt door concurrenten of lobby stromannen? Dat is nauwelijks te begrijpen .
Huub van Veen heeft op 9 december 2023 geschreven:
Super news zou fijn zijn weer Saab te zien en zeker in te rijden.
joost brouwer heeft op 7 december 2023 geschreven:
prachtig,ontwerp is tijdloos en kan nog lang mee.
maar 174 kwh accu??? dat is toch onbetaalbaar en loodzwaar
beter plan lijkt me om heel snel te kunnen laden
Marieke van Stuijvenberg heeft op 2 december 2023 geschreven:
Geweldig! Wat een goed nieuws!!!
NIKOE heeft op 2 december 2023 geschreven:
Mooi ontwerp!!! En doe inderdaad verstandig, maak hem zo achterlijk duur dat er uiteindelijk niet genoeg van verkocht gaan worden. Maak het spannend tegenover eventuele concurrentie!!😀👍
Richard B heeft op 2 december 2023 geschreven:
Als trouwe Saab 9-5 rijder (al meer dan 20 jaar) toch maar even doordieselen totdat deze beauty te koop is! 👍😘
Hendrik heeft op 2 december 2023 geschreven:
Knappe wagen, mooie stijlvolle wagen, top, jammer van de electrische meuk, niet mijn voorkeur , hou meer vd ouderwetse benzinemotoren. Zo ‘schoon’ en ‘groen’ is het delven vd grondstoffen vd accu produkte in het geheel absoluut niet, die is totaal vernietigend.
Koenski heeft op 2 december 2023 geschreven:
Fingers crossed, op zich een tydloze styl auto. Maak hem nou niet idioot duur en graag ‘n mooie adcampaign .SAAB-BAAS !.
Ton heeft op 1 december 2023 geschreven:
Zit er op te wachten, opschieten!