
Aan de top van autobedrijven staan gelukkig gewoon nog altijd mensen en geen ijskoude robots met namen als ‘The Calculator’. Want als je kijkt naar de harde cijfers, zijn de Toyota GT86 en de Subaru BRZ nauwelijks levensvatbaar. Toch komen er volgens Japan Times in 2021 een gloednieuwe Toyota GT86 en Subaru BRZ.
Vorig jaar verkocht Toyota in totaal 7.200 stuks van de GT86’s, tegenover 100.000 units van de nieuwe C-HR. Waarom doorzetten? De Toyota GT86 en de BRZ zijn goede ‘merkladers’; ze kweken trouwe fans voor het merk en helpen het Prius-imago een handje de andere (lees: de leukere) kant op. Ook sluiten we niet uit dat het management het ook niet over ’t hart kan verkrijgen om de auto te killen. Gelukkig maar: anders kunnen ze in Engeland wéér op zoek naar een ‘reasonably priced car’ om een (ons veelal onbekende) ‘star’ een poging te laten doen zich naar een andere wereld te rijden.
Grotere motor
De 2,0-liter boxermotor wordt vervangen door een groter exemplaar, waarschijnlijk met 2,4 liter inhoud. Ongetwijfeld gaat dit gepaard met een vermogenstoename. Verwacht geen schokkende vermogensbeul: dat zou de delicate balans van de nieuwe Toyota GT86 verpesten en de prijs te ver opdrijven. Het zwaartepunt zou nog later komen te liggen.
Dus, we hebben nog drie jaar om een manier te bedenken waarmee we de BPM kunnen omzeilen, zodat de auto hier hetzelfde kost als in Amerika: 21.000 euro (hier: 49.150 euro). Dan snap je ineens waarom ze het een betaalbare auto noemen.
Meer van TopGear


Deze betaalbare roadtrip door Engeland kost je maar 350 euro

In Fast 9 gaat er echt een Toyota door de ruit

Subaru Outback beklimt Toyota GT86

Tweede generatie GT86/BRZ van Toyota en Subaru

Geen Toyota GT86 in Nederland meer

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Politie waarschuwt dat autodieven op zoek zijn naar één type auto: meerdere per nacht gejat

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Als de matrixborden 70 én 90 aangeven, mag je dan links 90 gaan rijden?

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu
