
Aan de top van autobedrijven staan gelukkig gewoon nog altijd mensen en geen ijskoude robots met namen als ‘The Calculator’. Want als je kijkt naar de harde cijfers, zijn de Toyota GT86 en de Subaru BRZ nauwelijks levensvatbaar. Toch komen er volgens Japan Times in 2021 een gloednieuwe Toyota GT86 en Subaru BRZ.
Vorig jaar verkocht Toyota in totaal 7.200 stuks van de GT86’s, tegenover 100.000 units van de nieuwe C-HR. Waarom doorzetten? De Toyota GT86 en de BRZ zijn goede ‘merkladers’; ze kweken trouwe fans voor het merk en helpen het Prius-imago een handje de andere (lees: de leukere) kant op. Ook sluiten we niet uit dat het management het ook niet over ’t hart kan verkrijgen om de auto te killen. Gelukkig maar: anders kunnen ze in Engeland wéér op zoek naar een ‘reasonably priced car’ om een (ons veelal onbekende) ‘star’ een poging te laten doen zich naar een andere wereld te rijden.
Grotere motor
De 2,0-liter boxermotor wordt vervangen door een groter exemplaar, waarschijnlijk met 2,4 liter inhoud. Ongetwijfeld gaat dit gepaard met een vermogenstoename. Verwacht geen schokkende vermogensbeul: dat zou de delicate balans van de nieuwe Toyota GT86 verpesten en de prijs te ver opdrijven. Het zwaartepunt zou nog later komen te liggen.
Dus, we hebben nog drie jaar om een manier te bedenken waarmee we de BPM kunnen omzeilen, zodat de auto hier hetzelfde kost als in Amerika: 21.000 euro (hier: 49.150 euro). Dan snap je ineens waarom ze het een betaalbare auto noemen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze betaalbare roadtrip door Engeland kost je maar 350 euro

In Fast 9 gaat er echt een Toyota door de ruit

Subaru Outback beklimt Toyota GT86

Tweede generatie GT86/BRZ van Toyota en Subaru

Geen Toyota GT86 in Nederland meer

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

Het grootste automerk ter wereld verkoopt nauwelijks elektrische auto’s, behalve in één land

De vernieuwde Toyota Corolla: minder koeien, maar ook minder paarden

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Vanaf volgende week ook 130 op de snelweg tussen 12:00 en 14:00 uur: ‘op rustige momenten kan het’

Is het verstandig om om zo’n veel goedkopere occasion met een ’tik in de motor’ te kopen?

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken
