Slecht nieuws voor iedereen die een carrière als lantaarnpaal overweegt: de Toyota MR2 komt terug. Tetsuya Tada, ingenieur bij Toyota, zegt tegen Evo.co.uk dat we de klassieke drie-eenheid van Toyota (Celica, Supra en MR2) weer terug kunnen gaan zien. De GT86 als vervanger van de Celica is er al en van de Supra wisten we al dat ie kwam. Een nieuw Toyota MR2 is, eh, nieuws. In de jaren ’90 waren deze drie auto’s de sportieve pareltjes van Toyota. De Celica, Supra en MR2 werden de afgelopen decennia met veel passie gereden door mensen in trainingsbroeken en petjesdragers. Het is hoog tijd voor een nieuwe leg, want de Celica-populatie is voor het grootste deel weggeroest en de MR2-bevolking is als origami om lantarenpalen gevouwen.
De lantaarnpaal-knuffel-fetisj komt niet zomaar uit de lucht vallen. De MR2 is namelijk gebaseerd op een trio basisprincipes: lichtgewicht, middenmotor en achterwielaandrijving. Als jij besloot te remmen, was de auto het daarmee eens, maar de zware motor niet. De motor kwam de neus dan vrolijk voorbijzeilen. Remde je verkeerd voor een rotonde, dan spinde je. Remde je in een bocht (nooit doen), dan spinde je. Keek je naar een kruispunt, dan spinde je. Nieste je, dan spinde je. Inertie is een loeder.
Krijgt de nieuwe Toyota MR2 hier ook last van?
Alle ingrediënten voor lantaarnpaal-decimerende eigenschappen zijn wederom aanwezig: achterwielaandrijving, middenmotor én lichtgewicht. Er is één groot verschil: ESP is tegenwoordig verplicht. Het systeem werkt tegenwoordig zo uitstekend, dat je niet standaard een hogere premie voor je levensverzekering hoeft te betalen bij aanschaf van een MR2. Kijk maar even naar Porsche; daar ligt de motor nog verder naar achteren, en dat gaat ook goed.
Tetsuya Tada meldt dat de nieuwe Toyota MR2 zo licht en simpel mogelijk moet zijn. Er is nog wel zoiets als emissie-eisen. De hybridetechniek uit LMP1-auto’s moet ervoor zorgen dat de uitstoot beperkt blijft. Hou er rekening mee dat je de laatste paar meter voor je bestemming moet lopen. Wel zo veilig ook.
Reacties