
De Toyota MR2 uit 1984 is een delicate innovator met Lotus-connecties en de eerste Japanse auto met middenmotor. Dat is bijna al genoeg om ‘m te kopen. De eerste generatie (AW10) weegt iets meer dan 1.060 kilo en had onder meer de fijn hoogtoerige 4AGE-motor met 124 pk.
De tweede generatie is groter en niet iedereen was dol op z’n rijeigenschappen. Hij werd volledig nieuw ontworpen in werd ook met een turbo geleverd op bepaalde markten. Hij stond vooral bekend om z’n listigheid en veel vind je ook terug met een hap uit de zijkant van een lantaarnpaal.
De verlossing kwam rond de millenniumwissel. Deze Toyota MR2, die ook wel bekend staat als de Spyder, weegt minder dan een ton en is een feest om te rijden. Maar hij is klein en velen verkozen de meer praktische MX-5. Na een paar jaar verdween hij van de markt. Goed zoeken, dus.
Wil je een Toyota MR2?
Exemplaren van de tweede en derde generatie zijn redelijk betaalbaar en nog goed te vinden. Kijk goed uit voor roest. Bij de derde generatie zijn de motoren van de eerste lichting ook niet altijd goed. De eerste generatie MR2 is inmiddels een echte klassieker, en dus duurder.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


’De opvolger van de Toyota GT86 is geannuleerd’

Toyota MR2: zo mag ie eruitzien

Deze Toyota MR2 is een droomschuurvondst

Bestuurder Toyota MR2 gered door paspoort

10 bijzonder betaalbare cabrio’s

Kooptip: Toyota MR2 met de VR6 uit een Golf R32

Toyota Prius blijkt uitstekende trekauto en trekt enorme gooseneck-trailer

De Toyota Supra heeft een handbak, alleen bij de zescilinder

Kerel filmt vanbinnen hoe zijn auto geraakt wordt door bliksem

De Toyota DMT was in 2001 al de oplossing voor de woningnood en thuiswerken

Toyota Supra schakelt bij met handbak

Zes Japanse iconen die niet vergeten mogen worden

De Mazda MX-5 is een Japans Icoon

De Nissan 240Z, 350Z en 370Z zijn Japanse Iconen

De Honda NSX met handbak is een Japans Icoon

De Subaru Impreza is een Japans Icoon

Mitsubishi Evo VI Tommi Mäkinen is een Japans Icoon

In deze enorme loods staan meer dan 4.000 unieke en/of begeerlijke Japanse auto’s

Prodrive werkt aan een (tweedeurs!) Subaru Impreza restomod

Kooptip: Toyota MR2 met de VR6 uit een Golf R32

Kooptip: een verhoogde Mazda MX-5 voor een aardig prijsje

De Civic van een van de eerste automemes ooit is teruggevonden

Grote JDM-droomcollectie met dubieus verleden in de veiling

De Audi R8 V10 Performance RWD heeft 570 pk op de achterwielen, maar snel zul je niet crashen

Een van de mooiste verhalen achter de Mercedes 300 SLR Coupé

Deze Nederlandse Audi R8 lijkt achtergelaten supercar uit Dubai

De tweede Kalmar Automotive 7-97 is prachtig groen

Hoonipigasus is de Porsche 912 met 1.400 pk van Ken Block voor Pikes Peak

Deze TAW 70/SS lijkt een auto uit GTA, maar heeft wel mooi eventjes 1.500 pk

Een van de mooiste verhalen achter de Mercedes 300 SLR Coupé

Prodrive werkt aan een (tweedeurs!) Subaru Impreza restomod

Waarom heet de nieuwe BMW M4 ‘CSL’ en niet ‘GTS’?

De nieuwe BMW M4 CSL blijft trouw aan het CSL-recept

Opel Rocks-e: 1e rij-indruk

Reacties