De Toyota MR2 is een Japans Icoon

Voor TopGear Magazine 169 gingen we op zoek naar Japanse Iconen - de Toyota MR2 is er een

Toyota MR2 AW11
nieuw toyota mr2 sw20 opvolger
nieuwe toyota mr2 sw20
Toyota MR2 gered door paspoort
Toyota MR2 AW11
nieuw toyota mr2 sw20 opvolger
nieuwe toyota mr2 sw20
Toyota MR2 gered door paspoort

De Toyota MR2 uit 1984 is een delicate innovator met Lotus-connecties en de eerste Japanse auto met middenmotor. Dat is bijna al genoeg om ‘m te kopen. De eerste generatie (AW10) weegt iets meer dan 1.060 kilo en had onder meer de fijn hoogtoerige 4AGE-motor met 124 pk.

De tweede generatie is groter en niet iedereen was dol op z’n rijeigenschappen. Hij werd volledig nieuw ontworpen in werd ook met een turbo geleverd op bepaalde markten. Hij stond vooral bekend om z’n listigheid en veel vind je ook terug met een hap uit de zijkant van een lantaarnpaal.

De verlossing kwam rond de millenniumwissel. Deze Toyota MR2, die ook wel bekend staat als de Spyder, weegt minder dan een ton en is een feest om te rijden. Maar hij is klein en velen verkozen de meer praktische MX-5. Na een paar jaar verdween hij van de markt. Goed zoeken, dus.

Wil je een Toyota MR2?

Exemplaren van de tweede en derde generatie zijn redelijk betaalbaar en nog goed te vinden. Kijk goed uit voor roest. Bij de derde generatie zijn de motoren van de eerste lichting ook niet altijd goed. De eerste generatie MR2 is inmiddels een echte klassieker, en dus duurder.

Reacties
  1. Why you still have to own a Toyota MR2 - Today Pin zegt op 3 augustus 2019 om 12:17:

    […] The Toyota MR2 is a Japanese Icon – topgear.nl / … […]

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws