Voordat je naar het front kunt eerst een Supercharger van Tesla opzoeken en hopen dat ie niet bezet is, dat is geen doen. Die valt af. Diesel klinkt als een leuke optie, maar zelfs dat is niet ideaal in oorlogstijd. Waterstof is lastig te krijgen en we hebben het idee dat het ook een veiligheidsrisico is. Daarom kiest de Koninklijke Marechaussee voor een heel andere brandstof voor de nieuwe lichting onopvallende gepantserde voertuigen. De voertuigen zelf moeten nog gekozen worden.

De toekomstige gepantserde voertuigen van de Koninklijke Marechaussee rijden namelijk op kerosine. Ja, je leest het goed: vliegtuigbrandstof. Niet omdat ze plotseling willen opstijgen, maar om slimme militaire redenen. Deze brandstof is eigenlijk een mengsel van standaard vliegtuigkerosine (zoals je ook in een F-16 vindt) en een slim additief dat zorgt dat dieselmotoren er soepel op draaien. Dus nee, ze tanken straks niet puur vliegtuigbrandstof in hun motoren. Het mengsel heet F-63.

Waarom kiest Defensie dan voor kerosine in plaats van gewoon diesel? Dat heeft alles te maken met de NAVO Single Fuel Policy. Binnen de NAVO is afgesproken dat alle militaire voertuigen, vliegtuigen en zelfs schepen bij voorkeur één soort brandstof gebruiken: iets kerosine-achtigs. In oorlogssituaties maakt dat de logistiek veel simpeler: één type tanker, één bevoorradingslijn. Zo voorkom je chaos en tekorten als de nood aan de man komt. Voor Defensie betekent dit minder kwetsbaarheid en meer flexibiliteit.

Wat is het voordeel van kerosine (F-63)?

Chemisch gezien zit kerosine tussen benzine en diesel in. Het is minder vluchtig dan benzine (dus minder snel ontvlambaar) maar beter bestand tegen vrieskou dan diesel. Ideaal voor vliegtuigen die op grote hoogte opereren, waar temperaturen van -50 graden normaal zijn. In gemodificeerde dieselmotoren werkt kerosine als een betrouwbare brandstof die lang houdbaar is. Door een additief toe te voegen, wordt het smeervermogen verbeterd, zodat dieselpompen en injectoren niet slijten.

Waarom niet diesel als dat overal te krijgen is?

Maar wacht even, denk je misschien, is diesel niet gewoon overal verkrijgbaar? Zeker, in vredestijd wel. Je kunt in Nederland natuurlijk naar elk tankstation rijden. Maar in oorlogstijd, of bij buitenlandse missies in gebieden zonder infrastructuur, kun je niet zomaar vertrouwen op lokale pompstations. Bovendien kunnen burgerstations dicht zijn, vervuild, of simpelweg onveilig. Defensie neemt daarom z’n eigen bevoorrading mee én maakt alles compatibel met kerosine.

De voertuigen die de Marechaussee straks gebruikt, zijn speciaal ontworpen om zonder problemen op F-63 te draaien. Dat betekent dat de motoren aangepast worden om het andere verbrandingsgedrag van kerosine op te vangen. Denk aan iets andere injectoren, aangepaste brandstofpompen en specifieke motorsoftware. Ook materialen in de brandstofleidingen moeten tegen kerosine bestand zijn, want deze vloeistof is iets agressiever dan diesel.

Welke voertuigen krijgen de kerosinemotoren?

Binnen Defensie rijden al voertuigen rond die op de F-63 rijden. De aanleiding voor dit artikel is de aanbesteding van 110 tot 140 nieuwe gepantserde civiele voertuigen. De leverancier is nog niet gekozen, maar dit zijn bijvoorbeeld ombouwde Toyota Land Cruisers of Volkswagen Touaregs – we noemen maar wat. Dit zijn auto’s die op normale auto’s lijken, maar dus extra bescherming bieden. Defensie zegt de voorkeur te hebben voor een bestaand voertuig.

Lees ook: Defensie gaat ook weer voor de Mercedes G-klasse

‘De gepantserde voertuigen moeten een civiele uitstraling hebben om op te gaan in de omgeving en
zo extra veiligheid te bieden aan de inzittenden’, zo staat in de brief aan de kamer. Volgens de briefing moeten de auto’s zonder of met minimale aanpassingen kunnen voldoen aan het NAVO Single-Fuel Policy. Als jij nog 140 gepantserde voertuigen heb staan, dan heeft Defensie een budget van 50 tot 250 miljoen euro. Kon je voor je verbouwing thuis maar zo ruim schatten.

16 reacties op “De nieuwe auto’s van de Koninklijke Marechaussee rijden niet op diesel, benzine, waterstof óf elektriciteit”

  1. Wanneer ik, een nuchtere Nederlander in zijn 88ste levensjaa lees, wat anderen allemaal voor soort reacties geven, bekruipt mij het gevoel, dat ik naar een speciale uitgave van ‘De Speld’ zit te kijken.

  2. Vliegtuig brandstof, lekker goedkoop. De mariniers naar Noorwegen tanken 50/50 diesel en F44 (jet fuel A1) vanwege de kou.

  3. En als ze (niet in oorlogstijd) op de Nederlandse wegen rijden, hebben ze dan een aanhanger achter hun auto hangen met dat kerosine spul. Want ik neem aan dat ze dat spul niet bij een tankstation langs de snelweg hebben. Of nemen ze een paar jerrycans mee in de achterbak.

  4. Hahaha eindelijk stappen ze over. Als ex bbt ‘er weet ik niet beter dat kero gestookt werd in de kachels van boogtenten. Altijd afgevraagt waarom we geen kero in de auto’ s gooide. Nu dus wel hahaha

  5. Kerosine is uiteindelijk gewoon petroleum olie en tankerwereld praten ze nooit over petroleum maar over kero,ik heb vroeger eenmaal jaar op Schiphol gevaren en in de vliegtuigwereld spreken ze van a.t.k of jetfuel en daar brand de olieachtige ook prima op.
    En het ook nogeens het schoorsteen product.

  6. Wanneeeer gaan we met zn allen over op
    VRIJE ENERGIE ??? kost niks…..
    Dan verdient niemand nergens meer iets aan
    Dan kan ook AL HET GELD weg zowel contant als digitaal….dan stopt vanzelf ALLE CRIMINALITEIT, RECHTBANKEN, POLITIE, DOUANE, ADVOCATEN, DRUGSHANDEL , DIEFSTAL en OVERVALLEN. dan leven we in een rustig paradijs…..Deze planeet loopt ernstig achter en is de laatste met KLOTE GELD !!!

  7. De beste brandstof blijft voorlopig toekomstmuziek, maar werd in de films van Back To The Future al gebruikt in de omgebouwde DeLorean DMC-12 van Doc.
    Volgens Wikipedia is het ook een mengvorm van brandstof: De DeLorean gebruikt twee vormen van brandstof.

    De flux capacitor en het tijdcircuit zijn elektrisch. De elektriciteit hiervoor wordt opgewekt met een nucleaire reactie van plutonium, dat Doc heeft gestolen van een groep Libiërs, of met Mr. Fusion. die werkt op afval. De motor van de auto loopt echter nog gewoon op benzine.

    Maar toch… stel je voor dat je gewoon je GFT in je autotank kan kieperen en kan vertrekken… 😉

  8. Tijdens de oliecrisis werd er al kerosine gemengt met diesel gebruikt in de diesel voertuigen de motoren werden iets warmer en ze hadden meer vermogen
    Bij het 45e pantserinfanterie in Steenwijk

  9. In oorlogstijd heb je dus pech als defensie toevallig jouw model wagen hebt uitgekozen om zich onopvallend tussen de burgers te begeven. Je gaat dan door de vijand gegarandeerd als schietschijf gebruikt worden.

  10. Een zoveelste voorbeeld van een onbetrouwbare overheid, gaat niet mee met de energie transitie. Geeft een verkeerd beeld af aan z’n burgers. Ga toch over op waterstof, veel schoner en ook dat kan je per schip of wat dan ook aanvoeren. Stop met die vervuilende brandstoffen als benzine en diesel.

  11. Single Fuel Policy heeft veel voordelen, maar 1 nadeel: als de logistiek hapert, aanvoerlijnen gesaboteerd of gebombardeerd worden, ligt alles waar een motor in zit, plat. Een Leopard kon dan nog door. Die kon op verschillende brandstoffen rijden, in “een handomdraai”. Is dat nog steeds zo? Misschien eens naar kijken..

  12. Eis voor kerosine is al heel oud en wordt sinds 1990 in de contracten al geeist.
    Al in 1987 is defensie gebruik gaan maken van een mengsel van 50% kerosine en 50% dieselbrandstof. Omdat dat geen problemen leek te veroorzaken is in 1994 overgeschakeld op 100% kerosine. Dat ging niet goed. Meerdere systemen presteerden niet meer zoals verwacht/geeist. Ook afhankelijk van het type inspuitpomp. Bijv een Peugeootje 104 met Bosch pomp gaf geen klachten maar dezelfde met Lucas pomp was niet te rijden.
    Ook werd duidelijk dat commonrailsystemen zonder toevoeging van extra smerend additief het niet gingen redden.
    Er is toen besloten weer naar gewone diesel over te gaan voor vredesgebruik. Vervolgens kwam het probleem biodiesel. Leuke groeisels in de tank. Eerst opgelost door de fabrikant aan defensie zonder biocomponent te laten leveren en zijn biocomponent extra toe te voegen aan de diesel voor andere klanten. Momenteel wordt biodiesel toegepast met andere oorsprong.
    Over kerosine: het is in Afghanistan wel gebeurd dat er niet regulier bevoorraad kon worden. Er komt dan een vliegtuig met zo vol getankt als mogelijk. Dat wordt dan voor de retourvlucht zo leeg mogelijk gemaakt. Het verschil wordt gebruikt voor alles met een verbrandingsmotor…..

  13. Je moet dan wel hopen dat je geen controle krijgt van de douane. Het spul is gemerkt en zelfs enkele tankbeurten later kunnen ze het nagaan en krijg je een fikse boete

  14. Ik wil niet vervelend zijn

    Maar kerozine is de oorspronkelijke diesel
    En defencie rijdt er altijd al mee

    Het grote voordeel vsn kerozine in de volksmond bekend als zuivere petroleum is dat het vrijwel niet roet
    En de perfecte brandstof bleek te zijn voor turbine motoren

    Die brandstof is dus gereserveerd voor de luchtvaart en defencie

    En de burgers mogen het al jaren doen met een surogaat die lastig goed verbranden wil

    Komt je diesel niet door de roetmeting

    Een tank kerozine
    Even afsluidijk op en neer

    En hij Komt er moeiteloos doorheen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *