Dit is de nieuwe Volkswagen Amarok – en het is niet een Volkswagen zoals je ze kent. Geen rare aaipaneeltjes voor de binnentemperatuur, een verticaal scherm in de middenconsole en zelfs een tientraps automaat. En het zijn geen zaken die geïntroduceerd worden op deze pick-up en daarna naar andere modellen komen. Nee, de nieuwe Volkswagen Amarok is een uniek model binnen de line-up.

De Volkswagen Amarok is namelijk eigenlijk een Ford Ranger in een Duits jasje. Aan de buitenkant herken je de auto nauwelijks als een Ford, maar de techniek en het interieur verraden wat meer. Een tientraps automaat bood Volkswagen tot nu toe bijvoorbeeld niet aan. In Nederland worden alle versies geleverd met deze automaat.

De motor uit de Ford Mustang?

Volkswagen gebruikt zoveel mogelijk zijn eigen dieselmotoren voor de pick-up, maar voor bepaalde markten is hij ook leverbaar met de 2,3-liter EcoBoost-viercilinder uit de Ford Mustang. In de prijslijsten noemt Volkswagen het overigens een 2.3 TSI-motor, maar jij weet vanaf nu dus wel beter. In Nederland komt de nieuwe Volkswagen Amarok trouwens alleen maar met dieselmotoren.

De motoren van de Volkswagen Amarok voor Nederland

Nederlandse kopers kunnen kiezen uit een 2,0-liter diesel met 170 pk of eentje met twee turbo’s en 204 pk. De topper is de 3,0-liter V6-diesel met 241 pk. Het laadvermogen van de achterbak is 1.160 kilo en als je met een daktent gaat kamperen, dan mag je 350 kilo op het dak binden. Ook is er een hardtop leverbaar voor de achterbak.

In vergelijking met de huidige Volkswagen Amarok groeide de nieuwe generatie met 96 millimeter naar 5.350 millimeter. Vooral de tweede zitrij profiteert van deze extra ruimte. In Nederland wordt hij altijd geleverd met deze dubbele cabine. De wielbasis groeide met 173 millimeter naar 3.270 millimeter. Ook nam de aanloophoek toe voor het betere offroad-werk.

De prijs van de Volkswagen Amarok

Vanaf 2023 is deze nieuwe Volkswagen Amarok leverbaar in Nederland. De prijzen zijn nog niet bekend, alleen dat er een flinke rij opties is om aan te vinken. Zo kun je naast de genoemde hardtop ook een snorkel en een bullbar laten monteren, of dikke offroad-banden. Er komen vier uitrustingsniveaus:  Amarok, Life, Style en de topversie Aventura.

Reacties

  • Beetje jammer heeft op 7 juli 2022 geschreven:

    De LP zit weer eens vast bij de redactie. De bediening in de ID serie van VW is niets mis mee, maar omdat de stagiaire het niet in 1x door had, blijven ze er maar over door zeuren. Hetzelfde als met de iDrive van BMW. In de jaren 2005-2015 het beste wat er te krijgen was, maar constant afgezeken bij Topgear omdat Clarkson het niet gelijk snapte.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)