
Jazeker, deze paarse blob met zeven zitplaatsen brengt spannend nieuws. De Volkswagen zelf is niet bijster interessant. Wat heet: een tikkeltje saai. En toch wil je hem rijden – vanwege zijn motor. Inderdaad, het is alsof je met een meisje uitgaat omdat ze een leuk zusje heeft, maar we hebben nog gepretendeerd veel klasse te hebben.
Een 2,5-liter VR6 met turbo
Nieuwe en leuke brandstofmotoren, het kan blijkbaar nog. Want in deze Volkswagen Talagon ligt een nieuwe versie van de 2,5-liter VR6-motor. De VR6-motor is een soort dichtgeklapte V6, of een zes-in-lijn waar de cilinders dichter op elkaar zijn geprakt. Als je twee van deze motoren in een V-vorm tegen elkaar zet, krijg je een W12-motor zoals in de Bentley Continental. Of, in het geval van twee achtcilinders, de W16 in de Bugatti Veyron.
De VR5 en VR6 in Nederland
Volkswagen verkocht vroeger in Nederland bijvoorbeeld Golfjes met een VR5 en VR6. Deze waren erg geliefd, vooral om dat ze erg lekker klonken. En minder geliefd vanwege de koelingsproblemen. In Nederland is de motor al een tijd niet meer leverbaar, maar in Amerika verkoopt Volkswagen de Atlas SUV met een 2,5-liter VR6 zonder turbo’s.
De Volkswagen Talagon
Voor de Chinese Volkswagen Talagon heeft het merk er nu een turbo op geplakt. De 2,5-liter VR6 produceert 300 pk en 500 Nm. Dat kan de Talagon goed gebruiken, want de zevenzitter is 5,1 meter lang, 1,8 meter hoog en meer dan 2 meter breed. Dat is niveautje Cadillac Escalade.
Komt de Volkswagen Talagon VR6 naar Nederland?
Helaas, pindakaas. De Talagon is voor zover nu bekend alleen voor de Chinese markt. Volkswagen overwoog een tijdje geleden om een Arteon met een 3,0-liter VR6 uit te brengen, maar vanwege de uitstoot is toen gekozen voor de 2.0 TSI. Die auto kennen we nu als de Arteon R. Het lijkt ons sterk dat er ooit nog VR-motoren naar Nederland komen. Misschien als dolle uitsmijter, vlak voor we hier vol-elektrisch gaan.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Op AliExpress koop je nu voor een prikkie een gloednieuwe GTI-motor (en dat schijnt nog best oké te zijn)

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

De gigantische Hyundai Ioniq 9 is nog iets groter dan de Kia EV9 (en hij komt naar Nederland)

Duitsers verbeteren ‘Britse’ Rolls-Royce

Was de elektrische zevenzits Volvo EX90 het wachten waard? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Niveau Escalade ? Die is 5m40 lang en 2m hoog. Dat is toch nog een maatje groter…