Vorige week maakte Toyota bekend dat het merk bezig is met een solid-state batterij waarmee je 1.200 kilometer ver komt na slechts tien minuten laden. Allemaal leuk en aardig, maar het duurt nog minimaal vier jaar voordat de techniek in personenauto’s komt. Om eerder te genieten van een solid-state batterij moet je bij Nio zijn.
Chinese accuproducent WeLion heeft de eerste semi-solid-state batterij bij Nio afgeleverd. Het pakket werd in 2021 aangekondigd en heeft na wat vertraging nu zijn intrede gemaakt. In de Nio ES6 moet de batterij zorgen voor een actieradius van 930 kilometer. Oprichter William Li beloofde dat de ET7 een bereik van 1.000 kilometer zou krijgen met deze batterij. Voor nu is de batterij alleen voor China.
Wat maakt de semi-solid-state batterij van Nio zo sterk?
De semi-solid-state batterij heeft een grotere energiedichtheid dan de voorgaande batterijen. Dat heeft te maken met ingewikkelde zaken als vaste elektrolyt (in plaats van een vloeibare elektrolyt), een anode met siliciumgrafiet (in plaats van alleen grafiet) en nikkelzware kathode (in plaats van lithium, mangaan of kobalt). Mag je gelijk vergeten, want het gaat om de energiedichtheid.
Veel hogere energiedichtheid dan Tesla
De energiedichtheid van de batterij van Nio is 360 Wh per kilo is. De batterijen van Tesla – die worden gezien als de beste op de markt – hebben een energiedichtheid tussen de 272 en 296 Wh per kilo. Wat ook opvallend is, is dat de semi-solid-state batterijen ‘maar 20 kilo meer wegen dan voorheen’. Dit schrijft het Chinese website CnEVPost.
De 150-kWh batterij wisselen bij een Swap Station
Uiteindelijk is het de bedoeling dat de 150-kWh batterij ook naar Nederland komt. Je kunt dan een auto bestellen met de batterij, of met je huidige Nio naar een batterijwisselstation rijden om een grotere accu te laten plaatsen. Dit kun je bijvoorbeeld ook alleen doen als je op vakantie gaat en daarna terug wisselen naar een bescheidener exemplaar.
Met de grote batterij kan Nio de strijd aangaan met auto’s als de Mercedes EQXX die later deze zomer moet arriveren en de Lucid Air. Op die manier schudt Nio concurrenten Tesla en Polestar met gemak af als het aankomt op actieradius. Wat een 150-kWh batterij moet gaan kosten, is nog niet bekend. Ondertussen in concurrent Zeekr begonnen met de levering van een 140-kWh batterij.
Vegazosten heeft op 12 juli 2023 geschreven:
Waarom altijd die vergelijking met Tesla? Tesla killers bvb? Weer zoiets onnozels. Al is Tesla the best of meest verkopend EVmerk ze kunnen nooit de hele wereld voorzien van EV’s. Hoe meer varieteit hoe beter en niet dankzij bvb Toyota maar dankzij Tesla. Zonder hen was er niet steeds bitter weinig veranderd. Dus mensen bij Topgear blijf positief en maak geen vergelijking met dit of dat. Blijf gewoon neutraal. Tnx.
pieter heeft op 12 juli 2023 geschreven:
ze vergelijken het alleen met tesla omdat het views oplevert omdat die sekte alles moet volgen daarover
Piet heeft op 10 juli 2023 geschreven:
Inderdaad Maarten. Toyota claimt al 15 jaar dat ze nieuwe baanbrekende batterijentechnologie gaan uitbrengen. Tot nu toe hebben ze slechts 1 elektrisch model die compleet mislukt is. Prototypes are easy, production is hard
@Piet heeft op 11 juli 2023 geschreven:
Toyota heeft meer dan 20 miljoen hybride auto’s verkocht. Hoezo kunnen zij geen baanbrekende technologie ontwikkelen? Sommige mensen hier hebben echt geen idee waar ze over praten.
Maarten heeft op 12 juli 2023 geschreven:
Ze kunnen het wel, maar de vraag is ‘wanneer’ en of het wel zin heeft te praten over ‘geweldige’ dingen die ‘ooit’ gaan komen. Als je onze reacties nog eens leest dan zie je dat misschien.
Kijk, uiteindelijk zal elke fabrikant (ook Tesla) overgaan op solid state ALS dat dan nog steeds de beste optie voorhanden is. Dat heeft niets met Toyota te maken en daarom is het zo inhoudsloos..
Maarten heeft op 10 juli 2023 geschreven:
Zoveel onzin claims… Allemaal van fabrikanten die hopeloos hun best doen de indruk te wekken dat ze nog meedoen..
De claim van Toyota uit dit artikel; “Vorige week maakte Toyota bekend dat het merk bezig is met een solid-state batterij waarmee je 1.200 kilometer ver komt na slechts tien minuten laden.”
1200km… Daar heeft een Toyota MINIMAAL 110KWh voor nodig (eerder 140KWh maargoed)
Stel dat ze dat lukt met 120KWh hoe snel moet je dan laden om deze energie “in 10 minuten” te laden?
Antwoord: minimaal 730KW (want verliezen).
Dat is ruim 900 ampère op 800 volt, daar heb je watergekoelde laadkabels voor nodig.
Blegh heeft op 10 juli 2023 geschreven:
De wekelijkse dosis China-promotie bij TG. Walgelijk dat men dit bloedgeld accepteert voor dit soort reclame artikelen.
Henk heeft op 11 juli 2023 geschreven:
Idd onbegrijpelijk. Er zit inmiddels weinig verschil tussen Rusland, China en Noord Korea als je naar de intenties van het regime kijkt. Iedereen met enig moraal moet zich daar ver van houden.
Maarten heeft op 12 juli 2023 geschreven:
China = bad (want CCP)
Tesla = bad (want Rocketguy)
Eu merken = bad want veel te duur en/of subpar.
Wat je hier ook zegt, mensen hebben er een mening over.
Wat willen jullie nou? Worden Chinese merken verboden worden om over te praten?
Willen jullie sensuur? (Dat klinkt als op 1 lijn zitten met de CCP, zien jullie dit?)
Fatsoenpolitie hier.. en dat vanuit de overtuiging dat jullie echt denken dat het oke is jullie ‘standaarden’ je het recht geven anderen sensuur op te leggen. Jullie lijken wel gelovigen met een monopolie op de waarheid.
Zonnepanelen ? CHINA
Je telefoon? CHINA
Je kleren? CHINA
90% van alles wat je bezit? CHINA.
Maar nu er over Chinese auto’s wordt gepraat is het een brug te ver… Hypocriet.
Anatoli heeft op 12 juli 2023 geschreven:
Echt wat een onzin!! Eigenlijk is deze troep van die Maarten geen reactie waard, maar toch!! Hoe kan je een dictatuur die in alle opzichten overeenkomsten vertoond met de ergste van de ergste, inclusief concentratiekampen, inperken van alle vormen van vrijheid, openlijke oorlogsdreiging, spionage, etc. gaan vrijpleiten en zelfs nog aanmoedigen ook????
Nee je hoeft geen auto uit China te kopen en al helemaal niet van een staatsbedrijf.
Nee je hoeft geen complete solar installaties uit China te kopen. Sterker nog het is een hele enge gedachte om Chinese technologie toe te passen in de energievoorziening als je weet dat die openlijk zeggen dat ze onze economie willen vernietigen. Waarom mag Huawei nog wel toegepast worden voor solar inverters als we ze voor telecom niet vertrouwen???
Nee je hoeft geen telefoon van een Chinees merk te kopen. Samsung en Apple maken betere producten.
Nee je hoeft geen kleding uit China te kopen. In bijna elk land wordt kleding gemaakt.
En dan klagen over censuur… Weet je hoe ongelovelijk hypocriet dat is? Alleen al het woord Censuur noemen levert je in China al een enkeltje strafkamp op. Omgekeerd hebben ze in China hele kantoren vol zitten met mensen die gedwongen worden om Westerse media platformen te spammen met informatie die voor instabiliteit moet zorgen in het Westen of pro-China is. En daarnaast hebben ze nog zogenaamde media bureaus die onder het ministerie van propaganda vallen die bij zogenaamd professionele media allemaal positieve aandacht koopt. Als je dit niet weet ga dan aub niet over censuur beginnen!!
Je hebt echt geen idee waar je over praat!!
Hendrik van Emden heeft op 12 juli 2023 geschreven:
Net op het nieuws; Westerse overheden gehackt door China. Wij zijn al lang in oorlog met China. Chinese technologie kopen is de vijand steunen.
@maarten heeft op 12 juli 2023 geschreven:
Je hebt zo’n plaat voor je kop dat het nog mee valt dat je niet elk Duits merk gelijk zet aan de holocaust of de Italianen aan de inquisitie. Jij snapt echt niets van hoe de wereld werkt, maar dat valt van iemand die constant reageert op het niveau van een 12-jarige ook niet te verwachten. Die kunnen nu eenmaal nog niet in een grotere context denken.