
TopGear stapt net uit de nieuwe Nio ET5. Binnenkort lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Nio ET5
Locatie: In de buurt van Rotterdam
Weersomstandigheden: Zonnig met een fris briesje
Hé, die is er toch al langer?
Waarschijnlijk ben je in de war. Dit is de Nio ET5, die pas net gearriveerd is in Nederland. De grotere ET7 rijdt hier al iets langer rond. Het Chinese merk keek goed af bij de Duitse concurrenten en komt ook met auto’s die akelig veel op elkaar lijken. Zet de twee sedans van Nio naast elkaar en de ET5 lijkt wel iets meer gedrongen; vooral achter is ie iets compacter.
Op zich geen verkeerd uiterlijk…
Nee, toch? Ook op het interieur hebben we verrassend weinig aan te merken. Je zou van zo’n jong merk (de eerste auto’s verschenen in 2018 in China) verwachten dat ze nog wat lesjes te leren hadden als het gaat om bouwkwaliteit of ergonomie, maar ze hebben alles echt goed op de rit. Het interieur bestaat uit mooie materialen, het scherm werkt razendsnel en ook het gebrek aan knoppen is niet heel storend.
Alleen de stoel mag wat lager en de spaken van het stuur wat minder dik. Oh, en de achterruit is wel heel ielig. Misschien kunnen ze beter net als Polestar de achterruit weglaten en de binnenspiegel vervangen door een schermpje. Ook ontbreekt er een dashboardkastje. Wel is er een mooi groot glazen dak en een blije spraakassistent met de naam Nomi op het dashboard.
Hoe rijdt het dan?
Ook hier is het eigenlijk allemaal verrassend Duits; niet uitgesproken sportief of comfortabel, maar daardoor heel fijn voor de dagelijkse kilometers. De Nio ET5 heeft geen boterzacht onderstel zoals de elektrische sedans van Mercedes, maar het is ook geen spijkerhard bochtenmonster. Door het lage zwaartepunt van een EV kun je sowieso wel vrij hard en stabiel door de bochten. De stoel draagt bij aan het comfort, al zou hij iets meer zijdelingse steun mogen bieden.
Moet je voor de Nio ET5 gaan?
Je kunt de Nio ET5 via de baas leasen, je kunt een abonnement afsluiten of je kunt de auto kopen en de accu huren. Of je koopt de auto én de accu. Zeker als je nog wat huiverig bent om uit je Audi te stappen voor een onbekend Chinees merk, is zo’n abonnement wel aardig. Dit kun je na twee maanden weer opzeggen, als je het niets vindt.
Overigens is de Nio ET5 geen prijsvechter. De instapper kost ruim 50.000 euro en dan moet je de batterij er nog bij kopen, voor 12.000 euro. Voor minder heb je een BMW i4 en voor nog minder heb je ook een Hyundai Ioniq 6 of een Tesla Model 3. Bij veel Chinese nieuwkomers zou je gek zijn als je niet voor hetzelfde geld een model van de gevestigde orde kiest, maar bij Nio weten we het zo net nog niet…
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
6 reacties op “Nio ET5 1e rij-indruk: Moet je de Duitsers laten staan voor deze Chinese auto?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Nio ET5 review: Chinees merk gaat mee in de Duitse slag

De Nio ET5 krijgt 1.000 kilometer actieradius

Deze elektrische auto krijgt tijdens je vakantie plotseling 30 procent meer actieradius

Is de Nio EL8 goed genoeg om een Range Rover te laten staan? (review)

Zou jij deze Nio EL8 verkiezen boven een Range Rover?

Nio EL6 review: De Chinese SUV heeft nog een paar updates te gaan

VIDEO: In deze auto merk je niets van de irritante drempels bij de McDonald’s

Nio ET5 Touring review: Hoe rijdt een van de weinige elektrische stationwagens?

Tesla daagt ontevreden klanten en journalisten voor de rechter

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Kan de BYD Atto 2 aanhaken bij Europese, Japanse en Koreaanse SUV’tjes? (review)

Leapmotor C10 Design: Audi Q5-formaat voor Golf-geld (review)

Zustermerk van Volvo komt met eigen supercharger netwerk, ook in Nederland

Het grootste succesnummer van Volvo is een auto die ze eigenlijk zelf niet zo wilden bouwen

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Is zo’n Volvo V60 Polestar na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Leapmotor C10 Design: Audi Q5-formaat voor Golf-geld (review)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Ik wil niet dat de Chinese overheid meekijkt in mijn leven dus bij mij gaat een Nio er nooit komen! Net als al die Huawei en Oppo rommel. No way!
Ze kijken niet alleen bij jou mee maar ook op straat en dit wordt automatisch verwerkt. Hele nare praktijken.
Hoeveel Duits IP zullen ze hiervoor gestolen hebben? Niet te vertrouwen die Chinezen.
The German ICE manufacturers are a few years and billions of $ behind the Chinese in terms of EV technology you fool.
Are you sending messages from an Uighur troll prison? Typical Chinese policy to react this way.
Het is vandaag 4 mei. Dodenherdenking. Zou je als weldenkend mens een auto overwegen waarbij je rechtstreeks een totalitair regime steunt dat andersdenkenden en minderheden in concentratiekampen stopt?