De Nissan GT-R is de tube tandpasta van de autowereld. Op het moment dat je denkt hij nu wel een keertje leeg is, komt er toch weer wat uit en gaat hij nog tijden mee. Met de vernieuwde Nissan GT-R Nismo knijpt het merk nog het laatste beetje prestaties uit de prehistorische beul.
Voor de nieuwste facelift stuurde Nissan een stagiair langs bij het GT3-raceteam om zijn rugzak te vullen met onderdelen. Hij kwam terug met een setje koolstofvezel voorspatborden, met luchtinlaten die voor extra neerwaartse druk op de voorwielen zorgen. Samen met andere koolstofvezel carrosseriedelen realiseert Nissan een gewichtsreductie van 10,5 kilo.
Ook plukten ze de turbo uit de GT-R GT3-racer. Het nieuwe ontwerp telt minder schoepen op de turbo en een andere turbinevorm. Zijn we je kwijt? Geen probleem: het zorgt voor een 20 procent betere gasrespons zonder vermogensverliezen. Of nog simpeler: ‘sneller vroem vroem bij stampen op pedaal’.
Nissan GT-R: de specificaties
Voorin ligt nog altijd de 3,8-liter V6-motor met twee turbo’s. Het vermogen is een ongewijzigde 600 pk en 652 Nm. De 0-100-tijd communiceert Nissan nooit zo gretig, vreemd genoeg. De vorige Nismo zat op 2,6 seconden naar de 100 km/u en een topsnelheid van 315 km/u. Het zullen vooral de rondetijden zijn waar de verbeteringen merkbaar worden.
De herziene automatische zesbak heeft nu een R-modus waarin hij sneller schakelt en een slimmere versnellingskeuze maakt, bijvoorbeeld bij het verlaten van de bocht. De 20-inch Rays-velgen zijn lichter en stijver en de Dunlop-banden maken 11 procent meer contact met de weg. De titanium uitlaat werd ook geoptimaliseerd.
De optielijst van de Nissan GT-R Nismo biedt nu ook keramische remschijven van 410 millimeter voor en 390 millimeter achter. Trots zegt Nissan dat de gele verf op de remklauwen temperaturen aankan van boven de 1.000 graden. Bij Nismo werken autonerds, en dat is fijn.
Reacties