
De Nissan GT-R is de tube tandpasta van de autowereld. Op het moment dat je denkt hij nu wel een keertje leeg is, komt er toch weer wat uit en gaat hij nog tijden mee. Met de vernieuwde Nissan GT-R Nismo knijpt het merk nog het laatste beetje prestaties uit de prehistorische beul.
Voor de nieuwste facelift stuurde Nissan een stagiair langs bij het GT3-raceteam om zijn rugzak te vullen met onderdelen. Hij kwam terug met een setje koolstofvezel voorspatborden, met luchtinlaten die voor extra neerwaartse druk op de voorwielen zorgen. Samen met andere koolstofvezel carrosseriedelen realiseert Nissan een gewichtsreductie van 10,5 kilo.
Ook plukten ze de turbo uit de GT-R GT3-racer. Het nieuwe ontwerp telt minder schoepen op de turbo en een andere turbinevorm. Zijn we je kwijt? Geen probleem: het zorgt voor een 20 procent betere gasrespons zonder vermogensverliezen. Of nog simpeler: ‘sneller vroem vroem bij stampen op pedaal’.
Nissan GT-R: de specificaties
Voorin ligt nog altijd de 3,8-liter V6-motor met twee turbo’s. Het vermogen is een ongewijzigde 600 pk en 652 Nm. De 0-100-tijd communiceert Nissan nooit zo gretig, vreemd genoeg. De vorige Nismo zat op 2,6 seconden naar de 100 km/u en een topsnelheid van 315 km/u. Het zullen vooral de rondetijden zijn waar de verbeteringen merkbaar worden.
De herziene automatische zesbak heeft nu een R-modus waarin hij sneller schakelt en een slimmere versnellingskeuze maakt, bijvoorbeeld bij het verlaten van de bocht. De 20-inch Rays-velgen zijn lichter en stijver en de Dunlop-banden maken 11 procent meer contact met de weg. De titanium uitlaat werd ook geoptimaliseerd.
De optielijst van de Nissan GT-R Nismo biedt nu ook keramische remschijven van 410 millimeter voor en 390 millimeter achter. Trots zegt Nissan dat de gele verf op de remklauwen temperaturen aankan van boven de 1.000 graden. Bij Nismo werken autonerds, en dat is fijn.
Meer van TopGear


Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

Oeps: Nissan GT-R crasht al na twee seconden op de Nürburgring

Deze Nissan GT-R R34 heeft ruim 650 pk en is geïnspireerd door Mine’s

Zo zorgt Nissan dat de GT-R er extra mooi uitziet bij automeetings in het donker

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Dit zijn de nieuwe Nissan GT-R T-Spec en GT-R Nismo

Nissan GT-R Nismo is weer iets nieuwer

Lego Nissan GT-R Nismo is een lichtgewicht

De prijs van de Nissan GT-R is weer gestegen

Nissan GT-R Nismo

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
