Elke keer dat Nissan de legendarische GT-R-lijn updatet, zijn we een beetje bang. Bang dat het nieuwste model te veel afwijkt of niet voldoet aan de kilometershoge standaard van de voorgaande GT-R-modellen. In een tijd waarin hij concurrenten ziet verdwijnen of ziet overstappen op elektrische hulpjes, blijft de GT-R stug volhouden in Japan. Welkom bij de nieuwe Nissan GT-R T-Spec en GT-R Nismo.

Volgens Nissan moesten zowel de GT-R als de GT-R Nismo comfortabeler worden. De modellen hebben verbeterde aerodynamica en een toegeeflijker onderstel. ‘Terwijl we het vermogen behouden, zijn het geluid en de trillingen verminderd en is het geluid zorgzaam getuned voor meer comfort in de auto.’ Inderdaad, aan het comfort kon gesleuteld worden, maar om daarom het motorgeluid terug te dringen?

Specificaties van de nieuwe Nissan GT-R T-Spec en GT-R Nismo

De GT-R Nismo krijgt wat racesystemen van thuis uit mee. De ophanging is wat aangepast en er is een primeur op differentieelgebied. Voor het eerst krijgt de speciale GT-R een mechanisch sperdifferentieel op de vooras. Binnenin zijn er nieuwe koolstofvezel kuipstoeltjes van Recaro die je rit nog wat prettiger moeten maken.

De T-Spec krijgt zoals gebruikelijk de 3,8-liter V6 met twee turbo’s die 570 pk en 637 Nm produceert. Ook de Nismo houdt hetzelfde vermogen: 600 pk uit de getunede versie van de V6. Het koppel is 652 Nm. We kunnen concluderen dat de Nissan GT-R het volgende motto nastreeft: waarom drastisch veranderen als het zo ook al goed is? Hou dat maar zo lang mogelijk vol, GT-R.

Reacties

  • Japie heeft op 13 januari 2023 geschreven:

    Oude bak zo langzamerhand, wel heel weinig inspiratie blijkbaar bij Niksan.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)