Nissans knotsgekke kleine crossover, de Juke, is tien jaar oud en daarmee hard toe aan een vervanger. De bizarre styling begon inmiddels zelfs een beetje normaal te worden – vreemd hoe zoiets gaat. In ieder geval is hier de tweede generatie Nissan Juke, met een aardig gedistingeerd ontwerp. Het borduurt voort op hetzelfde thema, maar dan minder clown-achtig.

Zoals gebruikelijk bij nieuwe modellen groeide de Juke in alle richtingen en biedt hij daardoor meer ruimte. Hij is stijver, maar ook lichter. Het scheelt zomaar 23 kilo of een flinke kerstmaaltijd met zijn voorganger. Binnenin is voor alles en iedereen meer ruimte voorhanden. Ook besteedde Nissan aandacht aan de voelbare kwaliteit, met mooiere materialen en optioneel alcantara. Kies je voor de N-Design-uitvoering, dan kun je een afwijkende kleur voor het dak, de bumperdelen, zij-skirts en wielen kiezen.

De enige motor die Nissan noemt, is de DIG-T met 117 pk. Je kunt ‘m krijgen met een handgeschakelde zesbak of een zeventraps DCT-automaat. We denken niet dat we weer een Juke-R mogen verwachten, maar wellicht zit er een leuke Nismo-versie in de pijplijn.

Uiteraard zijn er de nodige connected zaken en rijhulpjes aan boord, zoals de semi-autonome ProPilot en een dodehoeksysteem dat tegenstuurt om een ongeluk te vermijden. Je kunt kiezen voor Bose-speakers in de hoofdsteunen en via Google kun je een route in het navigatiesysteem zetten. En ja, er is ook een app waarmee je je Juke op afstand op slot kunt doen.

De nieuwe Nissan Juke is vanaf nu te bestellen, maar in eerste instantie alleen als Première Edition. Deze kost je 27.990 euro (of 2 mille meer met DCT) en is er in vijf kleuren met onder meer 19-inch velgen, NissanConnect en voorruitverwarming. Vanaf eind november worden de auto’s geleverd.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear