
Nissan heeft zojuist de vernieuwde versie van de Leaf gepresenteerd. Het is een zogenaamde ‘modeljaar-upgrade’ – geen volledige facelift, maar een soort jaarlijkse grote beurt om hem bij de tijd te houden. Wat niet wil zeggen dat er niets nieuws te melden zou zijn over de Nissan Leaf 2019. Het is zelfs goed nieuws.
Wat is er dan nieuw aan die Nissan Leaf 2019?
Nou, Nissan was met de Leaf natuurlijk een van de pioniers op het gebied van vol-elektrische auto’s. Ze begonnen zo’n 9 jaar geleden met de eerste Leaf, met een nogal bescheiden 24-kWh batterijtje. Daarmee kwam je, met een beetje mazzel (nee: een hoop) 175 kilometer ver. Dat schoot nog niet echt op. In 2013 werd het al iets beter: 30 kWh, 250 kilometer.
Vorig jaar kwam er een 40-kWh accupakket, goed voor 280 kilometer rijden. (Inderdaad: volgens WLTP, waar die vorige volgens de oude NEDC-cyclus gemeten werd. Waar, als bekend, in de praktijk weinig van klopte.) Dat was al een stuk beter, maar bij een retourtje Amsterdam-Breda (om maar wat te noemen) kon je heen – of terug – maar beter niet de snelweg nemen. Dat vréét batterijen en dan werd het nog krap. Dat is met de Nissan Leaf 2019 geen enkel probleem meer.
Want?
Hij wordt nu ook leverbaar met een 62-kWh accu. Het nieuwe pakket heeft in plaats van 192 cellen maar liefst 288 stuks aan boord. Dat resulteert in een 25 procent hogere energiedichtheid en 55 procent meer capaciteit. Daarmee kom je 385 kilometer ver. Dat is 40 procent meer dan voorheen – dat zet zoden aan de dijk.
Bijkomend voordeel: extra vermogen. In plaats van de 150 pk van de 40-kWh versie krijg je nu 217 pk. Zo wordt ie nog écht leuk om te rijden ook! Daarnaast is de Nissan Leaf 2019 ook voorzien van een nieuw infotainmentsysteem. Ook ProPilot, de automatische afstandshouder-en-binnen-de-lijntjes-blijver van Nissan, is aan boord. Prijzen worden in maart bekendgemaakt, de levering begint dan deze zomer.
Meer van TopGear


Volkswagen ID.3 vs Tesla Model 3 vs Nissan Leaf

De Nissan Re-Leaf is een dapper reddingsvoertuig

Nissan: ’Winst maken met EV’s wordt lastig’

Nissan Leaf Nismo RC

Schrikbarende Nissan Leaf-crashtest bij 75 km/u

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is
