
Nissan heeft zojuist de vernieuwde versie van de Leaf gepresenteerd. Het is een zogenaamde ‘modeljaar-upgrade’ – geen volledige facelift, maar een soort jaarlijkse grote beurt om hem bij de tijd te houden. Wat niet wil zeggen dat er niets nieuws te melden zou zijn over de Nissan Leaf 2019. Het is zelfs goed nieuws.
Wat is er dan nieuw aan die Nissan Leaf 2019?
Nou, Nissan was met de Leaf natuurlijk een van de pioniers op het gebied van vol-elektrische auto’s. Ze begonnen zo’n 9 jaar geleden met de eerste Leaf, met een nogal bescheiden 24-kWh batterijtje. Daarmee kwam je, met een beetje mazzel (nee: een hoop) 175 kilometer ver. Dat schoot nog niet echt op. In 2013 werd het al iets beter: 30 kWh, 250 kilometer.
Vorig jaar kwam er een 40-kWh accupakket, goed voor 280 kilometer rijden. (Inderdaad: volgens WLTP, waar die vorige volgens de oude NEDC-cyclus gemeten werd. Waar, als bekend, in de praktijk weinig van klopte.) Dat was al een stuk beter, maar bij een retourtje Amsterdam-Breda (om maar wat te noemen) kon je heen – of terug – maar beter niet de snelweg nemen. Dat vréét batterijen en dan werd het nog krap. Dat is met de Nissan Leaf 2019 geen enkel probleem meer.
Want?
Hij wordt nu ook leverbaar met een 62-kWh accu. Het nieuwe pakket heeft in plaats van 192 cellen maar liefst 288 stuks aan boord. Dat resulteert in een 25 procent hogere energiedichtheid en 55 procent meer capaciteit. Daarmee kom je 385 kilometer ver. Dat is 40 procent meer dan voorheen – dat zet zoden aan de dijk.
Bijkomend voordeel: extra vermogen. In plaats van de 150 pk van de 40-kWh versie krijg je nu 217 pk. Zo wordt ie nog écht leuk om te rijden ook! Daarnaast is de Nissan Leaf 2019 ook voorzien van een nieuw infotainmentsysteem. Ook ProPilot, de automatische afstandshouder-en-binnen-de-lijntjes-blijver van Nissan, is aan boord. Prijzen worden in maart bekendgemaakt, de levering begint dan deze zomer.
Meer van TopGear


De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Volkswagen ID.3 vs Tesla Model 3 vs Nissan Leaf

De Nissan Re-Leaf is een dapper reddingsvoertuig

Nissan: ’Winst maken met EV’s wordt lastig’

Nissan Leaf Nismo RC

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n betrouwbare Suzuki Swift Sport na 7 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Helemaal zelfstandig rijdende vrachtwagens lopen tegen een grappig probleem aan in de VS

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Pas op: op deze dag is de volgende week de beruchte Flitsmarathon in Nederland (én de rest van Europa)

In deze Europese vakantiestreken zijn flitspalen vanaf nu uitgeschakeld – dit is waarom

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?
