Nissan heeft zojuist de vernieuwde versie van de Leaf gepresenteerd. Het is een zogenaamde ‘modeljaar-upgrade’ – geen volledige facelift, maar een soort jaarlijkse grote beurt om hem bij de tijd te houden. Wat niet wil zeggen dat er niets nieuws te melden zou zijn over de Nissan Leaf 2019. Het is zelfs goed nieuws.
Wat is er dan nieuw aan die Nissan Leaf 2019?
Nou, Nissan was met de Leaf natuurlijk een van de pioniers op het gebied van vol-elektrische auto’s. Ze begonnen zo’n 9 jaar geleden met de eerste Leaf, met een nogal bescheiden 24-kWh batterijtje. Daarmee kwam je, met een beetje mazzel (nee: een hoop) 175 kilometer ver. Dat schoot nog niet echt op. In 2013 werd het al iets beter: 30 kWh, 250 kilometer.
Vorig jaar kwam er een 40-kWh accupakket, goed voor 280 kilometer rijden. (Inderdaad: volgens WLTP, waar die vorige volgens de oude NEDC-cyclus gemeten werd. Waar, als bekend, in de praktijk weinig van klopte.) Dat was al een stuk beter, maar bij een retourtje Amsterdam-Breda (om maar wat te noemen) kon je heen – of terug – maar beter niet de snelweg nemen. Dat vréét batterijen en dan werd het nog krap. Dat is met de Nissan Leaf 2019 geen enkel probleem meer.
Want?
Hij wordt nu ook leverbaar met een 62-kWh accu. Het nieuwe pakket heeft in plaats van 192 cellen maar liefst 288 stuks aan boord. Dat resulteert in een 25 procent hogere energiedichtheid en 55 procent meer capaciteit. Daarmee kom je 385 kilometer ver. Dat is 40 procent meer dan voorheen – dat zet zoden aan de dijk.
Bijkomend voordeel: extra vermogen. In plaats van de 150 pk van de 40-kWh versie krijg je nu 217 pk. Zo wordt ie nog écht leuk om te rijden ook! Daarnaast is de Nissan Leaf 2019 ook voorzien van een nieuw infotainmentsysteem. Ook ProPilot, de automatische afstandshouder-en-binnen-de-lijntjes-blijver van Nissan, is aan boord. Prijzen worden in maart bekendgemaakt, de levering begint dan deze zomer.
Reacties